Bukefalos 28 år!

Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att tillägga. Det kommer fortfarande att vara i princip omöjligt att hävda att Sverige inte bryter mot barnkonventionen och EU: stadgar, eftersom även om de åtskiljs så tillhör de samma anstalt. Precis som säkerhetsavdelningen på anstalter skiljs från andra intagna men ändå alltid är en del av anstalten.
 
Det är en möjlig lösning men kommer att vara svårt att förvandla till verklighet, särskilt som de eventuella 'riktiga' fängelserna som skulle komma ifråga skulle vara de som säkerhetsklassas. De med lägre säkerhetsklassning kommer även de att ha problem med rymningar. Och innebär det då att enbart ungdomar ska förbjudas vård eller omfattar det även vuxna fångar?

Dessutom förekommer det regelbundet rymningar från även de högst säkerhetsklassade anstalter som Kumla och Hall. Vilka genomförts utan mobilkontakter. Ja det är otroligt allvarligt att någon som är dömd för så grov brottslighet som mord har rymt. Men det är en person. En. Kriminalvården och rättsvårdande myndigheter i allmänhet har betydligt större problem än EN rymning från ett SIS hem och tar beslutet att förvägra minderåriga vård i allmänhet.

Enligt vad som rapporteras har det även hänt pga missbedömningar av kriminalvården. Och bedömningen att det inte fanns en stor risk för rymning/fritagning. Återigen, vi pratar om en person. Som kanske, eller kanske inte fritogs för att begå ett mord. Vilket just nu verkar vara spekulationer.

Kanske är jag ensam, men jag ser betydligt allvarligare på att ungdomar begår självmord när de låsts in på SIS hem.

Rymningar är ett mycket större problem när det gäller grovt kriminella som bedöms ha stor risk att begå nya allvarliga brott. Hela poängen med min reflektion var just att det nog är fel att försämra situationen (höja säkerhetsnivån radikalt) för alla som har behov av vård inom SiS, med argumentation i att det finns enstaka ungdomar som utgör stora risker för samhället.
 
För att tillägga. Det kommer fortfarande att vara i princip omöjligt att hävda att Sverige inte bryter mot barnkonventionen och EU: stadgar, eftersom även om de åtskiljs så tillhör de samma anstalt. Precis som säkerhetsavdelningen på anstalter skiljs från andra intagna men ändå alltid är en del av anstalten.

För mig är ett sådant resonemang bara semantik.

Om man kallar ungdomsdelen av ett säkerhetsfängelse för del av anstalten eller en oberoende anstalt (med annat namn) med samarbete gällande lokalisering på ett visst område med vissa funktioner (som vård) arrangerat gemensamt. Bara för att man skulle samlokaliseras ur vissa aspekter med Hall för att kunna skapa den säkerhetsnivå som behövs för ett fåtal individer utan att tumma på deras rätt till bra vård, behöver det inte heta Halls ungdomsanstalt. (Hall endast taget som ett namnexempel - inga andra jämförelser är uppsåtliga)

Det intressanta är hur vi kan skapa bästa möjliga situation för alla i denna vård, inklusive det skydd för samhället som behövs mot de allra grövsta brottslingarna. Och då lyfte jag tanken att en annan organisation än den vi har idag, som jag från det jag erfar har stora brister, skulle kunna vara snäppet bättre.

Jag tycker alltså att det kan vara en mycket sämre lösning med högre repression för alla på SiS än att enstaka individer med extra höga risker får tillgång till andra mer adekvata lösningar utanför SiS.
 
För mig är ett sådant resonemang bara semantik.

Om man kallar ungdomsdelen av ett säkerhetsfängelse för del av anstalten eller en oberoende anstalt (med annat namn) med samarbete gällande lokalisering på ett visst område med vissa funktioner (som vård) arrangerat gemensamt. Bara för att man skulle samlokaliseras ur vissa aspekter med Hall för att kunna skapa den säkerhetsnivå som behövs för ett fåtal individer utan att tumma på deras rätt till bra vård, behöver det inte heta Halls ungdomsanstalt. (Hall endast taget som ett namnexempel - inga andra jämförelser är uppsåtliga)

Det intressanta är hur vi kan skapa bästa möjliga situation för alla i denna vård, inklusive det skydd för samhället som behövs mot de allra grövsta brottslingarna. Och då lyfte jag tanken att en annan organisation än den vi har idag, som jag från det jag erfar har stora brister, skulle kunna vara snäppet bättre.

Jag tycker alltså att det kan vara en mycket sämre lösning med högre repression för alla på SiS än att enstaka individer med extra höga risker får tillgång till andra mer adekvata lösningar utanför SiS.
(Förtydligande; jag tycker både barnkonventionen och stadgar är utmärkta utgångspunkter och ska respekteras, men ser inte omöjligheten men ändå utmaningen att samordna vissa delar som gör att vi kan få en bättre lösning för samtliga inblandade.)
 
För mig är ett sådant resonemang bara semantik.

Om man kallar ungdomsdelen av ett säkerhetsfängelse för del av anstalten eller en oberoende anstalt (med annat namn) med samarbete gällande lokalisering på ett visst område med vissa funktioner (som vård) arrangerat gemensamt. Bara för att man skulle samlokaliseras ur vissa aspekter med Hall för att kunna skapa den säkerhetsnivå som behövs för ett fåtal individer utan att tumma på deras rätt till bra vård, behöver det inte heta Halls ungdomsanstalt. (Hall endast taget som ett namnexempel - inga andra jämförelser är uppsåtliga)

Det intressanta är hur vi kan skapa bästa möjliga situation för alla i denna vård, inklusive det skydd för samhället som behövs mot de allra grövsta brottslingarna. Och då lyfte jag tanken att en annan organisation än den vi har idag, som jag från det jag erfar har stora brister, skulle kunna vara snäppet bättre.

Jag tycker alltså att det kan vara en mycket sämre lösning med högre repression för alla på SiS än att enstaka individer med extra höga risker får tillgång till andra mer adekvata lösningar utanför SiS.

Semantics eller inte, det är fortfarande samma anstalt med samma namn och som finns på samma ställe. Om du inte döper ungdomsfängelset i Hall till inte Hall. Sverige måste ändra lagstiftningen eftersom det inte är förenligt med barnets bästa att ungdomar placeras på samma ställe som vuxna. Även om det är avskilt, precis som de farligaste intagna är isolerade från de andra.

Jag förstår inte varför just den här rymningen har fått alla att gå i taket. Det hände(r) regelbundet. Och kommer att fortsätta hända så länge personer, vuxna och ungdomar är inlåsta.
 
Semantics eller inte, det är fortfarande samma anstalt med samma namn och som finns på samma ställe. Om du inte döper ungdomsfängelset i Hall till inte Hall. Sverige måste ändra lagstiftningen eftersom det inte är förenligt med barnets bästa att ungdomar placeras på samma ställe som vuxna. Även om det är avskilt, precis som de farligaste intagna är isolerade från de andra.

Jag förstår inte varför just den här rymningen har fått alla att gå i taket. Det hände(r) regelbundet. Och kommer att fortsätta hända så länge personer, vuxna och ungdomar är inlåsta.

Det är inte ok att det händer regelbundet! Byt ur rymning mot våldtäkt och se själv hur orimligt ditt resonemang är
 
Kommande löftesbrott från Regeringskansliet:


"I regeringsförklaringen uppgav statsministern att Sverige ska sänka reduktionsplikten till ”EU:s lägstanivå” – men i vårbudgeten så lyser den formuleringen med sin frånvaro. Det tyder på att regeringen kan vara på väg att backa från sänkningen, säger klimatexperten Mattias Goldmann till DI.

– Jag tror att vi ser en positionsförflyttning där man från regeringens och samarbetspartiernas håll förstår vilka utmaningar det skulle medföra att gå ”all in” på sänkt reduktionsplikt, säger han till tidningen.

Att sänka till miniminivån skulle innebära att Sverige missar EU:s klimatmål och riskerar höga böter."

https://omni.se/expert-regeringen-kan-svanga-om-reduktionsplikten/a/dwjojO
Som så mycket annat.
Glada stridsrop, och sedan när verklighten kommer ikapp ser de att jaha - så där enkelt var det alltså inte.....

Väldigt mycket är väldigt amatörmässigt. Föga statsmanna (kvinno-) mässigt
 
Semantics eller inte, det är fortfarande samma anstalt med samma namn och som finns på samma ställe. Om du inte döper ungdomsfängelset i Hall till inte Hall. Sverige måste ändra lagstiftningen eftersom det inte är förenligt med barnets bästa att ungdomar placeras på samma ställe som vuxna. Även om det är avskilt, precis som de farligaste intagna är isolerade från de andra.

Jag förstår inte varför just den här rymningen har fått alla att gå i taket. Det hände(r) regelbundet. Och kommer att fortsätta hända så länge personer, vuxna och ungdomar är inlåsta.
Jag vet nog inte riktigt vad som avses med att gå i taket om man vill diskutera förbättringar av svensk kriminalvård för unga utan att det ska behöva drabba alla som vårdas inom SiS.

Jag har inte läst om regelbundna fritagningar av dömda mördare som kallblodigt avrättat, för mig som lekman verkar det vara en ovanlig händelse. Det är inte att jämföra med andra typer av rymningar.
 
Semantics eller inte, det är fortfarande samma anstalt med samma namn och som finns på samma ställe. Om du inte döper ungdomsfängelset i Hall till inte Hall. Sverige måste ändra lagstiftningen eftersom det inte är förenligt med barnets bästa att ungdomar placeras på samma ställe som vuxna. Även om det är avskilt, precis som de farligaste intagna är isolerade från de andra.

Jag förstår inte varför just den här rymningen har fått alla att gå i taket. Det hände(r) regelbundet. Och kommer att fortsätta hända så länge personer, vuxna och ungdomar är inlåsta.

Varför skulle det vara samma anstalt? Det är ju knappast så att all verksamhet som pågår inom samma fysiska byggnad automatiskt är samma verksamhet? Finns ju otaliga exempel i samhället där olika verksamheter med olika huvudmän samlokaliseras i samma byggnad utan att ha något som helst med varandra att göra annat än att de nyttjar samma externa resurser.
 
Som så mycket annat.
Glada stridsrop, och sedan när verklighten kommer ikapp ser de att jaha - så där enkelt var det alltså inte.....

Väldigt mycket är väldigt amatörmässigt. Föga statsmanna (kvinno-) mässigt
Ja, antingen så har de slängt ur sig vallöften tagna ur luften, utan någon som helst koll på om det skulle vara möjligt att genomföra - eller så har de ljugit väljarna rakt upp i ansiktet; vet inte vad som är värst.
 
Det här är lika fantastiskt att läsa, som det är tragiskt; med den Regering vi nu har.


"WWFs Klimatbarometer 2023 visar att det skett en jordskredsökning, bland svenskar utanför storstäderna, som anser att politikerna ska agera för klimatet. Hela 70 procent menar att politikerna borde göra mycket mer för att begränsa klimatförändringarna - jämfört med 60 procent förra året. Det finns en stark opinion bland hela Sveriges befolkning för att politikerna ska göra mer, en av tre av tycker att Sveriges klimatmål ska skärpas. Två av tre anser att regeringen borde satsa mer resurser på att Sverige ska leva upp till FNs globala mål, att stoppa och vända förlusten av biologisk mångfald till 2030.

... – Klimatbarometern visar tydligt att det svenska folket vill se betydligt starkare insatser för planeten, tvärt emot den nedmontering vi just nu ser av den svenska miljö- och klimatpolitiken, säger Gustaf Lind.

... Bland de unga, 18-29 år, är det dock klimatförändringarna som toppar oron. De miljöfrågor som toppar oron utöver klimatet, är miljöförstöring (37 procent) och förlust av biologisk mångfald (26 procent), vilka båda har ökat från förra året. Unga oroar sig också i högre grad för förlust av biologisk mångfald, än vad genomsnittet av allmänheten gör."

https://www.wwf.se/pressmeddelande/...et-och-naturen-sarskilt-utanfor-storstaderna/
 
Gemensamt utskottsinitiativ från oppositionspartierna:


"Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill att regeringen ska säkra färjetrafiken till och från Gotland, rapporterar TT.
Uppmaningen läggs fram i ett gemensamt utskottsinitiativ, det första från partierna efter valet. Enligt S-C-V-MP-initiativet behöver färjetrafiken beaktas som viktig ur säkerhetssynpunkt, med tanke på att länder som Kina och Ryssland tidigare har agerat för att skaffa sig inflytande över svensk infrastruktur.
Trafikverket håller just nu på med en upphandling av nytt avtal för turerna som ska gälla från 2027."

https://omni.se/oppositionspartier-vill-sakra-gotlandsk-farjetrafik/a/8J7wed
 
Gemensamt utskottsinitiativ från oppositionspartierna:


"Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill att regeringen ska säkra färjetrafiken till och från Gotland, rapporterar TT.
Uppmaningen läggs fram i ett gemensamt utskottsinitiativ, det första från partierna efter valet. Enligt S-C-V-MP-initiativet behöver färjetrafiken beaktas som viktig ur säkerhetssynpunkt, med tanke på att länder som Kina och Ryssland tidigare har agerat för att skaffa sig inflytande över svensk infrastruktur.
Trafikverket håller just nu på med en upphandling av nytt avtal för turerna som ska gälla från 2027."

https://omni.se/oppositionspartier-vill-sakra-gotlandsk-farjetrafik/a/8J7wed
Jag hoppas verkligen det! Går kanske inte att jämföra eftersom jag var boende på ön, men jag har liksom så svårt att släppa att jag förr kunde åka enkel resa för mellan 50 (när det var sjukt bra deals) och 250/350, och nu i sommar betalar jag 1500:- för en tur-retur biljett. Hänger mycket på Åland, då betalar jag 180:- för en tur-och-retur INKL. buss på ö och fastland. Helt sjukt hur dyrt det blivit. Vill egentligen flytta tillbaka till Gotland i framtiden, men det kommer inte vara hållbart när det är så dyrt att resa dit.
 
Före valet:

iu


Efter valet:

"Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) säger i SVT:s ”30 minuter” att en paus i amorteringskravet inte är aktuellt."

https://www.di.se/live/m-toppen-om-valloftet-inte-aktuellt-med-pausat-amorteringskrav/
 
"Nedskärningar väntas inom skolan – lärare oroliga

Ökade kostnader och inflation pressar skolornas budgetar och nedskärningar väntar på flera håll i Sverige. På Bredängsskolan i södra Stockholm ska var tionde tjänst tas bort, rapporterar SVT Nyheter.

– Jag känner mig orolig för elevernas skull, säger specialpedagogen Emelie Roxby-Schüsseleder.

Fackförbundet Sveriges lärare beräknar att det behövs tolv miljarder kronor för att upprätthålla kvaliteten men skolorna fick inte något tillskott i vårändringsbudgeten, något som regeringen förklarar med att de stora satsningarna görs på hösten."

https://omni.se/nedskarningar-vantas-inom-skolan-larare-oroliga/a/4oXzQV
 
Jag hoppas verkligen det! Går kanske inte att jämföra eftersom jag var boende på ön, men jag har liksom så svårt att släppa att jag förr kunde åka enkel resa för mellan 50 (när det var sjukt bra deals) och 250/350, och nu i sommar betalar jag 1500:- för en tur-retur biljett. Hänger mycket på Åland, då betalar jag 180:- för en tur-och-retur INKL. buss på ö och fastland. Helt sjukt hur dyrt det blivit. Vill egentligen flytta tillbaka till Gotland i framtiden, men det kommer inte vara hållbart när det är så dyrt att resa dit.
Bara att göra Gotland till en skattefri zon, så kommer det nog att bli billigare biljetter.
Alkohol och sånt är det som drar in pengar till rederierna som trafikerar Åland, vilket inte går att göra på färjorna till Gotland.
 
"Nedskärningar väntas inom skolan – lärare oroliga

Ökade kostnader och inflation pressar skolornas budgetar och nedskärningar väntar på flera håll i Sverige. På Bredängsskolan i södra Stockholm ska var tionde tjänst tas bort, rapporterar SVT Nyheter.

– Jag känner mig orolig för elevernas skull, säger specialpedagogen Emelie Roxby-Schüsseleder.

Fackförbundet Sveriges lärare beräknar att det behövs tolv miljarder kronor för att upprätthålla kvaliteten men skolorna fick inte något tillskott i vårändringsbudgeten, något som regeringen förklarar med att de stora satsningarna görs på hösten."

https://omni.se/nedskarningar-vantas-inom-skolan-larare-oroliga/a/4oXzQV
Moderat fördelningspolitik och brottsprevention :crazy:
 
Det knakar friskt i samarbetet, hej och hå.


"SD:s Mattias Karlsson kräver att regeringen ska agera för att stoppa EU:s migrationspakt. Han öppnar för att partiet annars kommer att bryta Tidöavtalet.

”Regeringen måste stoppa ’Migrantpakten’ i EU-parlamentets tappning, utformad av den svenske moderaten Tomas Tobé. Om inte så har jag svårt att se hur grunden för vårt samarbete skall kunna bestå”, skriver Karlsson på Twitter

Under torsdagen röstade EU-parlamentet igenom migrationspakten. Tidigare i veckan försökte SD:s Charlie Weimers samla ihop röster för att stoppa förslaget, men misslyckades."

https://omni.se/sd-topp-kraver-att-eus-migrationspakt-stoppas/a/EQLwV5
 
Semantics eller inte, det är fortfarande samma anstalt med samma namn och som finns på samma ställe. Om du inte döper ungdomsfängelset i Hall till inte Hall. Sverige måste ändra lagstiftningen eftersom det inte är förenligt med barnets bästa att ungdomar placeras på samma ställe som vuxna. Även om det är avskilt, precis som de farligaste intagna är isolerade från de andra.

Jag förstår inte varför just den här rymningen har fått alla att gå i taket. Det hände(r) regelbundet. Och kommer att fortsätta hända så länge personer, vuxna och ungdomar är inlåsta.
Just den här rymningen har fått alla att gå i taket för rymlingen sköt en person som inte är kopplad till gängkriminaliteten men som försökte ingripa och visade stort civilkurage inne på ett gym. Men som avled. Det var en annan person kopplad till gängkriminaliteten som var måltavlan.
Rymlingen kommer från närområdet och tre barn, partner, anhöriga vet nu att förövaren går lös och riskerar att stöta på honom på stan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp