Den traditionella järnskon, vad finns det för alternativ?

Sv: Den traditionella järnskon, vad finns det för alternativ?

Nu måste jag fråga om effekten av flapskon:confused:

Hur ser nötningen ut av både trakt o sula med den på?

Jag menar... t o m järnskon blir ju nött i trakten men då inte så mkt själva trakten.

Den sitter ju fast som en vanlig sko- där fram mot mitten.

Jag är så korkad att jag trodde att det är mest i tån man vill ha slitage egentligen.

Förr satte man på tåsko om den nött för mkt i tån.

:bow::bow:
När man ser såna där bilder ska man alltid ta reda på vem som lagt ut dem på nätet och i vilket syfte. Många olika intressen försöker sprida skrämselpropaganda.

Om bilden skulle vara sann, hur kan en skodd häst som trampar sig på kronranden börja blöda lika mycket som en oskodd häst som gör det? Enligt den bilden skulle det i princip inte vara någon cirkulation alls i hela benet som det sitter en skodd hov på.

Man kan undra om det är barfotaverkare eller bootstillverkare/ försäljare.

hej!

Jag ifrågasätter inte, jag är uppriktigt nyfiken.. Hur 17 får man det där att sitta UTAN mer belastning i tån?? Sömmarna i tån borde ju bli klart med belastade än om de hade stöd från hela hoven.. Eller?? Det borde ju bli som att gå med en vanlig sko med färre sömmar bakåt??

Om man bara har spikar i tån borde det ju bli en ökad belastning varje gång hästen lyfter hoven från backen?? Eller?? Skon borde ju "flappa" (hänga) mer??

Angående värmekamerabilderna så är det ju inte allför svårt att fejka en sån. Ställ hästen med en fot i kyla, resten i värme och voila har du en fin bild. För att värmekameror ska vara "pålitliga" krävs det att de är i helt vindstilla miljö, hur många har det hemma i stallet??

/Lavinia, nu riktigt nyfiken..

Angående värmekamerabilderna så är det ju inte allför svårt att fejka en sån. Ställ hästen med en fot i kyla, resten i värme och voila har du en fin bild.
Eller en minut, högt räknat, i Photoshop... :angel:

Nu tror jag inte nödvändigtvis att bilden i sig är fejkad, men jag tror att det finns fler tänkbara orsaker till en temperaturskillnad än bara just att hoven på det blå benet är skodd.

Ja, alltså, det är ju just det den gör. Istället för resten av skon har man en sula typ i plast som bara flappar. Då bänder den inte som en stel sko skulle göra i överrullningen.

Nackdelen är väl att det är ganska stor risk att de trampar av sig dem.

hej!

Jag ifrågasätter inte, jag är uppriktigt nyfiken.. Hur 17 får man det där att sitta UTAN mer belastning i tån?? Sömmarna i tån borde ju bli klart med belastade än om de hade stöd från hela hoven.. Eller?? Det borde ju bli som att gå med en vanlig sko med färre sömmar bakåt??

Om man bara har spikar i tån borde det ju bli en ökad belastning varje gång hästen lyfter hoven från backen?? Eller?? Skon borde ju "flappa" (hänga) mer??

Angående värmekamerabilderna så är det ju inte allför svårt att fejka en sån. Ställ hästen med en fot i kyla, resten i värme och voila har du en fin bild. För att värmekameror ska vara "pålitliga" krävs det att de är i helt vindstilla miljö, hur många har det hemma i stallet??

/Lavinia, nu riktigt nyfiken..

Tåskorna ska vara så långa att man sömmar lika långt som på en vanlig sko, dvs till den bredaste delen av hoven. Iafl har jag lärt mig det. Så det blir precis samma som på en järnsko fast trakten är helt lös, den hålls inte fast av en riktad sko. Sulan är så styv att den hänger med utan problem. Den glappar inte. Men du kan bryta upp den för att göra runt under. Men den far inte sla glappar helt slappt när hästen rör sig.

Ja.. jag funderade också på det. För om det är 0,0 blod i benet så borde ju benet "dö"? Men samtidigt visade ju kameran jättestor skillnad? Jag tror inte att personen har fejkat bilden i fråga.

Är bilden tagen på hela benet så lär bilden vara manipulerad på något vis. Vilken temperatur representerade vilken färg t.ex? Är det på samma häst och vid samma tillfälle,man kan också ha ändrat färgerna och inställningen på kameran.

Att cirkulationen eventuellt är påverkad ser jag inte som otroligt, men den som påstår att det är noll cirkulation i benen om man skor skulle jag tagit som en stor bluff , det är inte möjligt om hästen inte är slaktfärdig.

Nu måste jag fråga om effekten av flapskon:confused:

Hur ser nötningen ut av både trakt o sula med den på?

Jag menar... t o m järnskon blir ju nött i trakten men då inte så mkt själva trakten.

Den sitter ju fast som en vanlig sko- där fram mot mitten.

Jag är så korkad att jag trodde att det är mest i tån man vill ha slitage egentligen.

Förr satte man på tåsko om den nött för mkt i tån.

Den nöts inte speciellt mycket i trakten. Man sätter inte på dessa skor på hästar med dåliga trakter eftersom som vi alla vet så sliter gummi mer än metall i trakten. Men det är ju inte bara flappskon utan alla sulor. Jag tycke rinte denna nöter nåt markant mer på trakten, bara lite. Men på hästar med normal tillväxt i trakten har jag inte märkt någon skillnad jämtemot vanliga sulor.

Sen är detta ingen sko man har på i flera års tid permanent. Utan ett sjukbeslag på känsliga hästar då stötdämpningen/trycket mot strålen ökar markant. Och den används på unghästarna när de skos för att inte hindra hovens mer naturliga rörelse medans hoven växer. Den hålls inte fast på samma vis som i en hel sko.
Den används ofta också med bra resultat på hästar som trampar av sig skorna mycket, då de inte får tag i materialet på samma sätt. Och det blir inte lika stumt om de får tag i sluan eftersom trakten går fri och då brukar sulan slinka ur trampet och skon sitter kvar.

Men helt klart nöter den hårdare i tån än i trakten!! Sulorna är inte mycket nötta alls när det gått en skoperiod. Och då körs ju ändå travhästarna långa sträckor och på slitande underlag.

Detta är min erfarenhet.

Senast ändrad:

Så tror jag med.

Om man tror att en skodd hov får per automatik dålig stötdämpning( såvida hoven inte är trång o hög) så skulle inte heller vi sätta på skor som hindrar hälkudden att utföra samma.En fot expanderar oxå på bredden- om man inte låser den med en hård sko:p

Lite OT och kanske inget bidrag till trådens egentliga fråga men det finns ju de som springer "barfota" (med "barfotaskor") bland oss människor också just eftersom man anser att en traditionell sko hämmar fotens naturliga stötdämpningsförmåga, och många av dessa menar (om jag förstått dem rätt) att skador som uppkommer inom löpning beror på skorna och inte löpningen i sig. Iof är det inte hela sko-/löparvärlden som hakat på den teorin men det förekommer även hos oss. Och då snackar vi alltså gummibaserade löparskor, till skillnad mot hästens järnskor.

som regel springer man på hårda underlag- vilket hästar sällan behöver göra.

en häst är dessutom betydligt tyngre...

hästar/ människor som bara springer i sand/ mjuk skogsmark får bra stötdämning kontra underlaget.

Nominous.
du skriver att den sitter fast precis som en hel sko o coari skrev ju att en hov kan expandera bättre på metall som är glatt- om nu skon är utlagd..

låter mest som den är bra för hästar som kliver på sig.

som regel springer man på hårda underlag- vilket hästar sällan behöver göra.

en häst är dessutom betydligt tyngre...

hästar/ människor som bara springer i sand/ mjuk skogsmark får bra stötdämning kontra underlaget.

Nominous.
du skriver att den sitter fast precis som en hel sko o coari skrev ju att en hov kan expandera bättre på metall som är glatt- om nu skon är utlagd..

låter mest som den är bra för hästar som kliver på sig.

Tror att man är oense om det där. Trakten vidgas fritt iomed att inte en metallsko håller i trakterna på hoven. Plasten vidgas ju även den vid belastning eftersom den är mjukare än metall. Jag har sett väldigt många trångskodda hästar med ballförskjutningar bli bra med flappskon för att trakten får vila och vidgas mer än vad den skulle göra i en vanlig sko. Det är bevis nog för mig. :)
Men många hovslagare och veterinärer och framförallt aktiva inom travet är väldigt oense om hur olika beslag funkar. Men jag vet iafl resultatet av dem och det räcker långt. :) Blir hästen frisk så är det gott nog.

Jag skulle inte tveka att använda en flappsko under rehab-tid på en häst som varit trångskodd som fått defekta trakter.

Såg en bild på en häst, tagen med värmekamera, varav ena benet på hästen var färgad blå, dvs ingen cirkulation alls, medan de andra tre benen var gul/orange, dvs hade blodcirkulation.

Då var det så att hoven som tillhörde de blå benet utan cirkulation hade sko, medans de andra benen var oskodda.

För det första ska man ha i åtanke att hästens hjärta inte klarar av att pumpa samma cirkulation i alla fyra benen samtidigt, det är därför hästen alltid avlastar minst ett ben i statisk balance. Där har du oxå en av poängen att nedre benet hos hästen saknar klaffar i venerna.

Tänk på att en värmakamera alltid enbart registrerar cisrkulationen under den tiden som kameran är aktiverad.. Det är mkt lätt att "manipulera" en tillfällig ökad cisrkulation. Det räcker många ggr med att ta bilder med värmekameran strax efter ett avsluta ridpass så framträder ofta t.o.m. helt röda områden över länden i form av avspeglad pisk, vid skänkelläget en röd avspeglad från sporrar och strax under sadelläget två illröda områden efter ryttarens bakre belastning.

Man kan faktiskt t.o.m. på en helt kall häst som vilat stillastående i box under minst tre timmar ge den en klapp (lite hårt) på länden med öppen hand och starx efter ta en bild med värmekamera så ser man ett rött handavstyck mitt i länd muskelaturen.. Värmekamera kan man ha ganska kul med, man bör dock inte se sig blind på det som framträder i stundens ögonblick.

Vill man förstå sig på och lära sig mera om hur den fungerar så bör man själv vara den som man använder den på.. Då är det lättast att förstå hur man ska ta del av informationen.

Tack alla för era svar, intressant och nyttigt att läsa alla era tankar och åsikter! Skriv gärna mer, jag läser och begrundar lite i bakrunden =)

KL

Någon skrev att om man känner på en skodd hästs ben på vinter när den går i hagen t.ex. så är benen iskalla. Så också på mina oskodda hästar... Så jag tror inte att hela sanningen ligger där. Samt att man ofta å andra sidan säger att en häst på lösdrift normalt får lite varmare ben för att de rör sig mer regelbundet över dygnet, och mina som går på lösdrift barfota är ljummna ibland, iskalla ibland och varmare i benen ibland.

Min hemma veteriär säger att man inte ska haka upp sig för mycket vid ojämnhet i värme mellan benen, om det inte är så att det alltid är samma ben som avviker markant.

Gällande alternativ på skor så finns det något som heter Epona Shoes, har bara läst om dem, vet ingen som testat.

Lavinia: Vad är det för specialskor som din häst har? Annan metall? Håller de lika bra som vanliga?

Ok.

Tack, då förstår jag bättre.

Det lät på första beskrivningen som om man bara satte i tån och då började jag undra. Men nu är det bättre förklarat så nu förstår jag lite mer.

Låter ju vettigt antar jag, om man har en häst som behöver såna:-)

Tack!

/Lavinia, lite mindre nyfiken och lite lite smartare:-)

Hej!

Egentligen är väl inte franska järn specialskor, många galopphästar har dom. Dom är smalare, på nåt vänster lite avfasade och jag tror att dom har mindre sömhål också. Vikten blir ju mindre eftersom dom är smalare.

Våra skor brukar hålla 2 skoperioder (lite beroende på hur mycket och var jag rider), men det gäller både för vanliga järnskor och franska järn.. (jag bara antar att det är järn i franska järn- det låter så:-) ).

För min pålla med känsliga hovar är dom super. Har räddat henne minst 2 gånger från ömma fötter (som hon verkar få av vanliga skor). Om det är den lättare vikten, avfasningen, de mindre sömmarna eller nåt annat är dock svårt att veta.

Dom kommer utan broddhål, dock, så vill man ha broddat får man se till att hovis kan borra själv. Den här vintern får min pålla inte gå med broddar då det ökar punktbelastningen på hennes fötter för mycket och so far har hon klarat sej utmärkt utan brodd. Tydligen går många galopphästar med franska järn utan brodd hela vintrarna (enligt klinikhovis iaf).

/Lavinia, kanske skulle bli hovslagare??

Tack så mycket för svaret! Då får jag googla lite och se om jag kan hitta några bilder också!

Här har du en variant på flappsula

46112.jpg

Du ser ju spåret där skon skall sitta. Och sedan blir det en upphöjning där det ej ligger någon sko. På det sättet blir hela belastningsytan plan.

Och här ser du tåskon.

2652_2977.jpg

Den är avkapad vid sömhålet precis där hoven blir som bredast, alltså där sista sömmen sitter på en vanlig sko. Så man spikar lika långt bak, man har bara tagit bort traktarmarna för att inte låsa hovens naturliga rörelse vid belastning. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka