Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

En plats i min beundrargrupp :D Du kommer få hinkvis med PM när det väl är dags för riktigt planering :D
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Har du läst mina inlägg i tråden, främst # 11?

Problemet är halkrisken. Problemet med gummimatta är fukt under i en spolspilta - måste vädra var och varannan dag antar jag (?) och en stor gummimatta i gången måste ut vid tvätt varje år.

Menar du att det blir problem med fukt underifrån? Dvs även om man gjuter så golvet är tätt (om det nu går att hålla tätt?) ovanifrån.

en betongsula är inte vattentät, den absorberar fukt, den behöver andas för att må bra..
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Du menar alltså att alla andra stall och kliniker med gummigolv har problem under deras golv?

I mitt fall så handlar det ju om en yta på kanska 2-3 m brett med betong bredvid (förutom spolspiltan om man lägger gummi över hela bredden på ca 3 m), är fukt underifrån fortfarande ett problem då menar du? Iom att resten andas.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

I stallet där jag jobbade förut hade vi gummi som såg ut som tegel,

tror att de är de som Centaur menar.

Jättesnyggt, absolut inte halt. Verkligen stötdämpande och trevligt för mig som jobbade i stallet.
Vi hade det överallt, även i spolspiltan.

Jag försöker hitta gamla kort på det men de verkar vara borta. Men jag återkommer!
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Återkom gärna :)

Hur hade ni löst det med fukt under? För det "teglet" verkade ju släppa igenom vatten?
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Det beror ju på hur det ser ut under. Sedan så bör ni veta hur väggar är behandlade osv. Lägger ma. En fuktspärr golv,väggar tak så har man som en tät cell men blir det hål någonstans så kryper fukten in och du får fuktskador. Det samma gälllwr med det gummigolv ni avser. Och det tar månader att torka ur en sur betongplatta.

Att hålla på och lägga vattentäta skikt sådär är bara dumt.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Dina svar är så positiva :D

Plattan kommer vara isolerad, så även de murade väggarna (från utsidan). Iaf som planerna ser ut i nuläget.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Gjutet gummigolv?! asså fattar jag det rätt om du tänkt sånt som finns i vissa hästtransporter?? (Har gjutet gummigolv i mitt släp) hade vart coolt i ett helt stall, perfekt underlag.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Jepp :)

Tycker oxå det låter perfekt, iaf där hästarna står och går. Om man löser det med fukten såklart, dvs kan skarva riktigt hållbart och bra och inte blir sötrd av ev fukt underifrån av plattan.

För att ha en halkfri betong hade man behövt kvasta endel och så blir det direkt så svårsopat. Jag vill ha ett extremt funktionellt stall som inte kräver en massa mertid vid den dagliga skötseln pga att det år dåligt genomtänkt, min tid är dyrbarare än så.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Men man gjuter golvet på plats- det blir inga skarvar :) Vet att jag har setta anoonser där man kunde köpa till sitt trailergolv också...
Men det är DYRT. Mkt mkt dyrare än vanlig asfalt...
När jag jobbade i Tyskland hade vi gummimattor i spolspiltan pga halkrisken. De är också dyra, SVÅRA att få rena och hade nog inte drömt om att försöka sopa bort hår från dom heller... Kanske kanske med dammugare att det går.
Dock var det bara att plocka isär "pusslet" o städa under då o då...
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Det blir ju alltid skarvar där mattan tar slut trots allt :p Jag tänkte mig en liten nedsänkning i mitten av gången, då måste man väl få tätt där det övergår i betong?
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Jo men det bli ju inga mattkanter... vet inte om man behöver lägga 10 cm upp på kanten som det är när man lägger badrumsmatta.... Det ska nog inte komma ner fukt- då blir det nog inte så bra. Jag har en kompis som har lite gummi i hela golvet på sitt stall. Sen har jag varit i ett i hörby som hade ganska mkt gummi i sitt. Det hade gått sönder mitt i stallgången där ganska fort....
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

ja det är också att ta i beaktning.. tunga hästar, skit på golvet och broddar, dessa underbara broddar trampar hål ganska omgående.. det hade jag totalt glömt bort..

jag är inte negativ, jag försöker bara få er att hålla er borta från dumheter..

jag förstår inte vart i helafriden ni fått att ett betonggolv är halt? jag har aldrig i mitt liv sett en häst halka på ett betonggolv, jag har aldrig haft det bekymret själv, varesig när det varit blöt eller torr betong.. varken vintertid eller sommartid.. faktum är att betong är nog det enda som är bekvämt att städa i en stallmiljö som samtidigt håller..
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Jag har i två olika stall sett min egen häst och annans häst halka så pass att dom satt sig på häcken just på ett betonggolv, så jo det kan vara halt!

Men som jag skrev innan så är i alla fall dessa lösa gummimattor rätt hala dom med. Speciellt med snöstyltor i hovarna.
Men fördelarna med dom överväger nackdelarna i mitt tycke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp