Den vita leran?

BandyBoy

Trådstartare
Hej alla!
Jag undrar vart man får tag på den där vita leran som kyler benen efter ritt...? Vad heter den och vart säljs den?
Tacksam för info :)

/Sofia

Sv: Den vita leran?

Biofarmabs canadensiska lera, heter nog Swede Clay nu.
Jag använder den inte för jag fixar det inte utan att ha lera överallt sen. Totalt allt inkl jag har vitt klet på sig om jag varit i spannen på kletat på benen.:rofl:
// Linda

tack för svaren! :)

Mahlmt - vad använder du istället för leran då? fler tips? :)

Hej,
Leran är jättebra och heter precis som föregående skrev, eller som vi säger kyllera. Köp plasthandskar gärna på apoteket som sitter bra på handen och om du är medveten om att det blir VÄLDIGT kletigt så kan du ju parera så det inte kommer överallt. Vänta tills den torkat ordentligt innan du sätter på transportskydden. Sedan kan du bara släppa ut hästen i hagen med leran på och borsta av nästa gång du rider. På mina hästars ben fungerar den alldeles utmärkt. När jag tävlar längre sträckor har jag kylbandage, som jag köpt i Danmark. De ser ut som vanliga transportskydd. Man lägger dem i kallt vatten och tar på dem i grindarna när man vilar. Behövs det så kan man bara hälla på vatten uppifrån så det rinner ner nytt kallt vatten i. Vet inte om de finns att köpa här. Men när tävlingen är färdig är det kyllera som gäller.

Om någon vill prova så finns dessa kylbandage att få tag på hos flera välkända internetbutiker. Tex H***s

Jag fixar inte heller leran och kladdet längre. Och mitt sto gillar inte när jag jag ska borsta bort den intokarkade leran efteråt heller..

Använder isbalsam istället. Jättebra!

Jag ha också övergett kylleran pga kladdet. Använder också is-liniment nu. Har även de här kylande paddarna, men de förutsätter att man har kallt vatten att tillgå. Att ta med dem till en tävling och dränka i en hink en varm dag kan bli problematiskt. Vattnet blir ljummet och då gör paddarna ingen nytta.

Testade kyllera konta isbalsam på mig själv och upplevde att det blev kallare med is-balsamet. Det finns ju även kylande schampo att använda, med et har jag inte provat. Tänk på att kolla premaraten som används mot dopinglistan. Biofarmabs är OK om inget förändrats sedan senast jag kollade innehållet.

Isbalsam använder jag.
Sen gillar jag arnika att ha på dagarna efteråt. Har hällt över det på en sprayflaska.
// Linda

Liknande trådar

Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k... 2
Svar
28
· Visningar
2 025
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
722
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han... 2
Svar
28
· Visningar
1 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka