Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Elektronen

Trådstartare
Har gjort ett studieuppehåll från en ingenjörsutbildning, har läst 1 av 3 år. Har nu precis börjat på SLU istället och då som agronom med en utbildning på 4,5 år.
I vintras/våras kände jag mest bara att jag ville bort från där jag pluggade och trivdes väl inte till hundra med att bo där. Så började kolla andra utbildningar, för plugga "måste" jag ju göra.

Men nu börjar jag bli osäker på om jag tog rätt beslut :crazy: blir så trött på mej själv för att jag är så velig. Tänker 2 år mot 4,5 år. När jag pratade med min bror och pappa tidigare i våras om hur jag skulle göra, tkt de jag skulle gå kvar. Vet inte hur jätte genomtänkt mitt beslut var faktiskt. Är bra på att skjuta upp att ta tag i jobbiga grejer.

Så ja, nån som kanske varit i liknande situation ? Eller bara har nåt allmänt tips ?
Hur rätt kan en utbildning kännas egentligen ?
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Jag tycker inte du ska avgöra vilken utbildning som blir bäst enbart baserat på hur lång tid det är kvar av studierna. Pluggtiden är en piss i havet när det kommer till hur många år du sedan ska arbeta inom yrket :) Vad är det mer som får dig att tveka? Kan du ställa uppfördelar/nackdelar och resonera fram något utifrån dessa?
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Udda fråga, men den kan vara relevant.. Vilken typ av ingenjör pluggade du till?
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Hej!

Jag tror du behöver klura mer på VAD du faktiskt vill göra än hur lång tid du har kvar att plugga.

Själv hoppade jag av sjukgymnastutbildningen efter 2 år (med bara 1 år kvar). Först tog jag en paus och sen hoppade jag av. Det var inte vad jag ville göra insåg jag. Så här i efterhand känns det jättebra, jag har hittat ett kul jobb som är utvecklande, omväxlande och som jag mestadels trivs jättebra på.

Om du inte trivdes på utbidningen innan, var det pga utbildningen, människorna eller vad du faktiskt skulle bli när du var klar? Skulle det bli bättre om du pluggade på annan skola, med andra människor eller skulle det kännas likadant där?

Jag tror stenhårt på att följa sina drömmar, gör man något man tycker om gör man det 1000 gånger bättre och har dessutom kul på jobbet! Det är heller inte fel att ta en paus från allt pluggande och jobba nåt halvår/år och känna efter. Mig tog det ett år innan jag insåg att jag verkligen inte skulle tillbaka, men att jag också behövde plugga nåt för att få mitt liv dit jag ville.

/Lavinia, kan äntligen spendera pengar på det jag vill utan att tänka efter, allt tack vare 2 års utbildning som gav mig mitt jobb.
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Inte riktigt samma situation, men jag känner igen mig. Jag började läsa juridik direkt efter gymnasiet. Inte alls på grund av att det var det jag ville, utan baserat på att jag ville läsa något "bra" och inte vad någon annan i familjen läst. Min pappa läste till civilingenjör på KTH och blev kursetta där, min bror läste på Handels och till läkare. Parallellt. Och då anses jag vara den studiebegåvade i vår familj..

Så det fanns liksom inget alternativ, så jag hoppade på något som kändes vettigt.

Juridiken var dock aldrig min grej. Visst, det var bitvis intressant och det krävde ingenting av mig (än idag känns det som att jag fick min examen i ett flingpaket, allt jag gjorde var ju att festa och rida..), men det var aldrig min grej och jag visste att jag aldrig skulle vilja jobba med det. Jag kikade lite på andra utbildningar, men det var inget jag brann för och jag ville inte slänga dom åren jag redan hade läst i sjön. Jag resonerade som så att jag kunde lika gärna fortsätta läsa tills jag kom på vad jag hellre ville läsa.

Men så kom jag ändå fram till vad jag verkligen ville göra med mitt yrkesliv - jobba med en grupp företag utifrån en styrelseposition (egen företagare). För det finns det ju ingen klockren utbildning, men nog har jag tackat mig själv för mina juridikkunskaper både en och två gånger. Privat också. Sen har jag lärt mig ekonomi på egen hand.

Så ja, jag vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd.. Men en utbildning är aldrig bortkastad. Sen ska man verkligen göra det man brinner för i livet, så är det, men man blir ju inte sin utbildning. Den kan vara ett steg på vägen och hjälpa en mot det man vill göra. Faktum är att många av dom jag känner inte alls jobbar med det dom är utbildade till, men en utbildning ger i alla fall en trygghet i grund och botten, något att falla tillbaks på när man testar sina vingar.

Lycka till!
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Nej man ska väl inte bara tänka på studietiden så klart. Men blir lätt att jag tänker på det. Är nog mkt för att jag haft flera diskussioner med min familj om jag skulle byta lr inte.

Har försökt lista för och nackdelar. Men när jag fått en idé som jag tror är rätt. Får jag lätt skygglappar och då lyssnar jag inte på så många andra argument. Tyvärr!
Trivdes inte jätte bra där jag studerade innan. Nu har jag mkt närmare "hem" vilket jag absolut tkr är en fördel.
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Vilken utbildning trivs du bäst med? Vad kan du se dig själv jobba med i framtiden?

Jag läste 3 år i Linköping (kulturämnen, mest konstvetenskap) innan jag hamnade i någon typ av kris och insåg att jag inte ville jobba med något av det jag hade läst de senaste åren, hur intressant det än var. Så c-uppsatsen fick förbli halvfärdig och istället sökte jag mig till Skåne och SLU. Nu har jag läst 4 av 5 år på en ny utbildning, och har kunnat se mig själv i yrket ända sedan starten i princip.

Jag saknar fortfarande min gamla stad och vännerna där, men det har aldrig varit någon tvekan om att jag gjorde rätt som bytte. Folk brukar förfasa sig över hur länge jag faktiskt har pluggat, men det har ju varit roligt hela vägen, så antalet år spelar inte så jättestor roll.
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Ja den största frågan för mej är nog vad jag vill! Jag vet ärligt talat inte riktigt. Det gör att jag tkr det är svårt att se ett mål med det hela. Har en idé vad jag vill jobba med men vägen dit känns mer osäker. Är ju så bred utbildning jag pluggat till och pluggar till nu.

Tror mest det var situationen i sin helhet trivdes inte helt med klassen lr livet över huvud taget. Det i kombination med tuff utbildning och långt hem till allt välkänt gjorde att det kändes jobbigt. Så är väl det jag börjat fundera på om det var utbildningen lr det runt i kring som var fel...
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Har alltid fått höra att jag har lätt för mej i skolan osv. Så att jag skulle plugga vidare har väl varit en självklarhet. Att det sen blev ingenjör var väl för att min bror pluggat till det. Är ju så att om man inte pluggar till ett specifikt yrke kan man ju göra mkr olika efter utbildningen. är väl det jag börjat inse. Vilket min bror påpekat flera ggr. Men jag ville väl inte riktigt lyssna på det.
Är väl så jag tänker att om jag väljer mellan två utbildningar kan jag ju lika gärna ta den med kortast tid. Lr ? =-O
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Vilken utbildning som känns mest rätt är nog vilket som faktiskt skulle jag tro. Iaf vad jag kan säga hittills. Men sen tror jag att håg kommer trivas bättre där jag pluggar nu än där jag pluggade. Men vet inte om det är tillräckligt godtagbart skäl för mej... Tänker ju att om jag inte ska gå kvar på slu ska jag ju försöka byta tillbaks så fort som möjligt om det nu äns är möjligt...
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Du velar mellan två utbildningar och menar att den enda parametern som då är värd att väga in är hur lång respektive utbildning är? Varför då? Finns det inget som helst annat som kan tänkas väga betydligt tyngre - som inom vilket område ditt intresse ligger, hur möjligheterna att få jobb samt lön efter utbildningen ser ut, ungefär vilket område du tänker att du vill arbeta inom (för även om man inte utbildar sig till ett särskilt yrke så utbildar man ju sig ändå inom ett särskild område) o.s.v.?

Det kan säkert vara så att det inte var din förra utbildning i sig som kändes fel, utan situationen runt om kring. Och då uppstår det ju nya frågor att ta ställning till; Om du har intresse för området och egentligen vill studera inom det område, kanske kan du lösa så att du inte återvänder till det gamla plugget utan söker en ny skola? Osv.

Jag tror det är bra att du tar dig lite tid att reflektera kring detta, hur och vad du känner, och inte bara hastar dig fram till ett beslut för att den ena utbildningen genererar några få år kortare utbildningstid. Klart att det kan få vara en parameter som du väger in i ditt beslut, det enda jag ställer mig tveksam till är att den ska vara så pass avgörande.
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Jag skulle faktiskt råda dig att pausa allt vad studerande heter överhuvudtaget. Jobba, res, gå hemma och slöa - vad som helst som ger dig lite avstånd och tid att faktiskt känna efter. Det tar tid och det måste få ta tid. Mig tog det fem år. Jag har också relativt lätt för mig. Jag kommer också från en akademiker familj och en miljö där "plugga vidare" är en självklarhet. Jag skulle också bli ingenjör när jag var 19 på grund av "alla andra". Idag vet jag att jag skulle bli en värdelös ingenjör.

Jag vet också att det kan kännas som en hel omöjlighet att verkligen hitta något. Som om den där aha-lampan aldrig kommer att tändas. Och ja, det kan ta flera år innan det händer. Men jag tror verkligen att man måste ge sig själv den tid som krävs. Du ska jobba tills du är åtminstone 65 år gammal. Du kan ha en betänketid på 10 år och ändå ha 30 år på dig att göra karriär inom det yrke du valt. Sluta stressa!

Min lampa tändes i mars i år. Om fyra år är jag 28 år gammal och legitimerad logoped men innan dess ska jag njuta av varenda liten kurs på utbildningen. Det ska vara kul att plugga!
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Jo det är väl antagligen det rådet jag skulle ge nån annan oxå, att göra nåt annat ett tag :). Men känns inte riktigt som att jag har den möjligheten...
Resa är inget jag har nåt intresse av, då jag inte har nån att resa med. Jobba har jag "redan gjort". Väntade 2 år efter gymnasiet för att jag inte visste riktigt vad jag ville göra. Var arbetslös ca 4 månader, väldigt jobbigt tkr jag, blir lätt rastlös och mår inte bra av att inte ha något vettigt att göra.

Jobbade sedan som vikarie inom förskola ca 1½ år. Det är inget jag skulle kunna göra igen då jag nästan har kommit upp i mina las -dagar. För alternativet om jag inte skulle plugga är ju att flytta hem, men det finns inga jobb där :(.
Har själv tänkt den tanken, att det väl är det jag borde göra. Men att flytta hem och vara arbetslös känns ännu värre än att plugga nåt som inte känns riktigt rätt just nu.

Har mejlat studievägledaren för mitt gamla program, och jag skulle kunna börja igen till våren :). Men kommer ju då hamna i ofas, och kommer ju sakna viss kunskap som lärarna förutsätter att jag ska kunna på en del kurser.
Alternativet är ju att börja till hösten och läsa med de som gå i 1:an nu, får inte läsa nåt med min gamla klass då.

Som det känns just nu var ingenjör mer rätt för mej än agronom är. Men jag trivs så mkt bättre i klassen och staden här, och det är mkt närmare "hem" till familj och vänner.
När jag pluggade till ingenjör trivdes jag inte riktigt, varken med staden lr klassen riktigt. Har väl insett nu i efterhand (eller kanske vågat erkänna för mej själv) att det nog var mkt runt i kring som spelade in, mer än utbildning, som gjorde att jag ville byta.
Verkar som att man får lite antingen eller :meh:

Just nu känns det som att jag antagligen kommer gå kvar terminen ut lr ett år och sen byta tillbaks, för att det är det som verkar smartast att göra. Kanske inte det som är bäst för mej, men...
 
Sv: Denna beslutsångest! Gjorde jag ett misstag ?

Nej det är klart inte utbildningslängden väger tyngst. Men om du har två saker som känns ungefär lika fel/jobbiga så är ju det ena "över" snabbare.
Tkr inte att det är så hemskt att plugga som jag kanske fick det att verka. :)

Vet att jag vill läsa inom naturvetenskap, kemi och biologi är det jag tkr är mest intressant. Vill jobba mot miljö på nåt sätt, vilket jag kan göra med båda utbildningarna. Men utbildningarna har ju lite olika vinklar och synsätt.

Var mkt att jag inte trivdes riktigt med mitt liv när jag pluggade till ingenjör, som gjorde att jag ville byta. Har väl vågat erkänna det för mej själv nu. Men är ju enklare att skylla på att utbildningen känns fel. Även om jag inte var, lr nu heller är, helt säker på att ingenjörsutbildningen är rätt för mej.

Nu trivs jag mkt bättre än jag gjorde förut, men då känns utbildningen mer fel istället.
Så jag vet inte alls riktigt hur jag ska göra :crazy:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
3 868
Senast: tex
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 268
Övr. Barn Jag kommer börja studera nu på Universitetet till hösten, och kommer precis fylla 31 vid starten. Utbildningen är 3 år. Jag och min...
Svar
19
· Visningar
2 359
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp