Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har inte haft kedja på vare sig det ena eller det andra, jag sa bara att det går att sätta kedja på ett Pessoa och få samma effekt som med ett pelham.
Men kedjan hamnar ju på fel ställe! den ska ju hamna i kinnkedjegropen.... Pessoabett är ju inte något hävstångsbett. Det är ett gagbett. Ej utformat att använda med kedja. Oftast så är även pessoabetten ledade. Ett hävstångsbett ska inte vara ledat om de inte finns en spärr på leden som gör att den "låser" sig när man tar i stångtyglen.
Jag hade provat kandar.... El. Pelham med två tyglar
(samma som alexandra sa )
Tack för infon men jag är ingen idiot. Du kan ju se som en teoretisk fråga eftersom jag, som jag sa alldeles nyss, inte ridit med pessoa och kedja och inte har rekommenderat det heller.
Det finns ledade pelham med - utan det du kallar "låsning".
Varsågod
Jag vet att de finns ledade stänger utan låsning, jag skrev att är de ledade så funkar de inte som de ska om de inte finns en spärr! Jag har själv haft ett ledat pelham, ingen direkt höjdare för pålle, så tro mig, jag vet att de finns sådana :smirk:
Raka bett kan jag tyvärr inte ha på honom, han tycker inte om det av någon anledning... Kanske för att han vill kunda milda bettet genom att trycka upp det med tungan, vad vet jag? Han har inte berättat varför för mig, men han vill inte ha såna. :smirk:
Tack för tipset ändå!
Kanhända köper jag ett och provar ändå, och använder det på min andra pålle om det inte funkar på honom.
Samma är det med min häst.. Han "kunde inte" elr tyckte inte om att gå på rakt bett, han bara slängde över tungan å så hela tiden. Så det var lite svårt när vi provade pelham å jaktkandar osv. som antingen var raka elr svagt böjda / elr med tungfrihet. Så vi provade ett delat pelham, han gick väl helt ok men man kunde inte säga att det gick bra.. Det var som om att han tyckte att det på nått sätt var för mycket "skrot" i munnen, de e svår att förklara men bettet blev så tungt å klossigt. Därför blev vi glada när vi hittade Nathe betten! De är mycket lätta å inte en massa onödigt tunga å tjocka "skänklar" som på ett vanligt pelham.