Deo utan aluminium = lukta URK!?

Vad är det för material i dina kläder? Naturfibrer luktar inte på samma sätt som syntet. Nu för tiden har jag nästan bara bomull i de kläder som jag har närmast kroppen, och sen byter jag ofta. På så sätt är jag doftfri utan deo.
Och jag säger som tanten, jag är känslig för lukt.
 
Det kan vara att just den deon inte passar dig. Jag använder sällan deo, men när jag gör det är den nån från Dove tror jag. En gång provade jag Roxena, luktade kattpiss rent ut sagt under armarna :wtf: Så kanske prova ett annat märke?
 
Det är enklare att få bort svettlukt med vissa tvålar än med andra. Jag tycker att Lactacyd funkar väldigt bra. Den luktar inte så gott, men det gör inget, det luktar inte illa efteråt.
Om man börjar svettas mycket under dagen och tycker att man börjar lukta så hjälper det bra att tvätta lite med handsprit.
Tänk på att det är inte är bara mitt i armhålan du behöver deo, det kan inte vara det du gör "fel"? Du måste även vara helt nytvättad och luktfri när du sätter på det.
En deo utan alkohol torkar långsammare, men är skonsammare, det är bara att välja vad som är viktigast.
 
jag slutade med deodorant helt i oktober. Det funkade bra, så länge jag inte rörde märkvärdigt på mig ;)
Luktade väldigt illa när jag började svettas!

Har nyligen skaffat en kristalldeo, kallad thaideo på hälsokosten. Det är liksom en sten som man tar lite vatten på, och sen rollar under armar eller fötter. Funkar alldeles utmärkt :bow:
 
Jag använder mig av vanliga kläder från h&m typ.
Och sånna där fladdriga (?) när jag tränar. Vet inte vad det heter men alla träningsplagg känns typ likadant.

Huh, nytvättad och luktfri? Iom nya deon är jag aldrig luktfri. Och skulle aldrig ha tid (ochpga eksemen) kunna duscha på morgonen.

Så det är typ, duscha som en galning och stå länge och vänta på att det ska torka eller deo med aluminuim?
Med min gamla deo kunde jag ha den i iaf 5 dar utan att duscha, utan att lukta. Och alltså inte tvätta innan..
 
Jag testade att sluta med aluminiumdeo, provade många olika sorter. Det fungerade helt enkelt inte, trots att jag gav det tid osvosv. Jag svettas väl helt enkelt för mycket och för illaluktande. Använde absolut torr när jag var yngre för att ens överleva utan att det typ skulle droppa från tröjorna. Avis på min sambo som typ aldrig svettas förutom när han tränar. Aldrig använder han deo, vore så skönt att slippa.
 
Jag använder mig av vanliga kläder från h&m typ.
Och sånna där fladdriga (?) när jag tränar. Vet inte vad det heter men alla träningsplagg känns typ likadant.

Huh, nytvättad och luktfri? Iom nya deon är jag aldrig luktfri. Och skulle aldrig ha tid (ochpga eksemen) kunna duscha på morgonen.

Så det är typ, duscha som en galning och stå länge och vänta på att det ska torka eller deo med aluminuim?
Med min gamla deo kunde jag ha den i iaf 5 dar utan att duscha, utan att lukta. Och alltså inte tvätta innan..

Prova med bättre tvål! Och ta alltid på deo direkt efter du duschat, man kan även tvätta sig under armarna och runt omkring på morgonen om man har svettats under natten och inte vill duscha på morgonen.
 
Hmm. Hur vet man om tvålen är bra? Har en billig från coop och en dyrare från rituals.
Eller det är duscholja, tvål tål inte min hud så bra.
Haha vilken omställning, har aldrig tatt deo efter dusch om jag inte typ ska ut.
Det är så skönt att va "naturell" och inte kladdig i armhålorna ju.
 
Detta är för mig fascinerande.

Jag använder knappt deo alls. Någon enstaka gång om jag får lukt under armarna. Eller i ljumskarna o grenen. då använder jag deo någon/några dagar och sedan är lukten borta. Jag är extremt känslig för lukter över huvud taget och tror (!) att jag märker dålig lukt snabbt. Deon får inte heller lukta för mycket för då tar den över andra dofter.

Använder alla deo? Är jag ensam om att inte använda det?

Annat luktegott gillar jag. Är förtjust i parfymer och använder dagligen men sparsamt.

Deo i ljumskarna och grenen? O_o

Jag använder inte deo men jag använder aboslut torr en gång varannan vecka, skönt att slippa tänka på deo.
 
Deo i ljumskarna och grenen? O_o

Jag använder inte deo men jag använder aboslut torr en gång varannan vecka, skönt att slippa tänka på deo.
Ja. jag är överviktig och har tätt mellan benen. Det blir varmt och svettigt där. Ett drag med en deo om det börjar bli lukt och jag klarar mig nån vecka igen.
 
Jag tycker att Rosenseriens deo är bra, men den är tyvärr väldigt dyr också.. :/
Funkar det bra gör det ju inget om den är dyr, men att behöva testa flera olika deos som kostar över 100 kr st känn inte direkt prioriterat som student :arghh:
 
Om du inte har så mycket pengar så håll tummarna för att thai-deon fungerar på dig! (Alltså den där kristallen.) Har haft min i säkert två år snart och det syns knappt att den är använd. (Tror inte direkt att den har något bäst före datum heller.)
160 spänn, sedan behöver du inte köpa deo under resten av din studietid :up:
 
Funkar det bra gör det ju inget om den är dyr, men att behöva testa flera olika deos som kostar över 100 kr st känn inte direkt prioriterat som student :arghh:
Jag tycker den är jättebra, tror att Tony Irving testade den en period och gav den fullt betyg. Han var orolig över att den inte skulle räcka eftersom han svettades mycket när han dansade, men det gjorde den :)
Kostar dock 250 spänn eller något..

@Sol Ja, jag är väldigt nöjd med den!
 
Jag tycker den är jättebra, tror att Tony Irving testade den en period och gav den fullt betyg. Han var orolig över att den inte skulle räcka eftersom han svettades mycket när han dansade, men det gjorde den :)
Kostar dock 250 spänn eller något..

@Sol Ja, jag är väldigt nöjd med den!

Ah kanske får ge den en chans då :) Peelade som fan igårkväll och klarade mig enda till morgonen innan de stank, rekord.
 
Kokosolja kan också verka som deo. När jag blir torr (har varken exem eller problemhud) smörjer jag in armhålorna med en klick kokosolja på kvällen efter dusch, har det som "nattdeo" och tar på vanlig deo påmorgonen. Vet flera som klarar sig på endast kokosolja som deo dygnet runt men är tyvärr inte en av dem :)
 
@pajaztar har du tips på recept? :)

2 delar kokosolja (kallpressad)
1 del bikarbonat
1 del arrowrot (eller maizena)

Det går att ha i eteriska oljor också om du vill lukta gott.

Smält kokosoljan i en liten kastrull (den blir flytande vid ca 25 grader så det behövs bara lite värme), rör i övriga ingredienser, häll upp i burk och låt svalna. Blir en krämaktig pasta som du kletar på i armhålorna. Jag har ganska kallt hemma så min blir nästan fast men det går att få ut lite lagom ändå tycker jag!
 
Den är jättebra.

Kollade upp den. Det står att den inte innehåller aluminiumklorid. Men den innehåller alun, som är kaliumaluminiumsulfat, så aluminiumfri är den icke.

De kristall-det jag hittar på nätet består enbart av alun.

Inte för att jag tror aluminiumsalter är farligt öht. Varför tror ni det? Varför skulle al-salt gå in genom huden? Och lagras där eller vad?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp