Bukefalos 28 år!

Deppat hästsvammel (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

moen

Jag och min sambo har en son och väntar nu en till bebis till våren. Det har egentligen gått jättebra att kombinera hästar och barn. Jag har ungefär varannnan dag till hästarna och eftersom jag har dem hemma så fungerar det kanon. Men nu har jag helt tappat lusten för hästarna, det är tråkigt att rida. Jag kommer på alla möjliga anledningar till att slippa sticka ut och rida. Om det har med barn att göra vet jag inte, kanske är det bara så att jag behöver en paus ifrån hästarna.

Eller så är det min otroligt begränsade ekonomi som ställer till det. Jag vill egentligen så mycket med hästen, utbilda oss framförallt. Men jag har inte råd just nu och inte lär det bli bättre på föräldrapenning. Jag har planer på att lämna ut hästen på foder ett par år, men ingen verkar intresserad. Nu känns det till och med så att jag kan tänka mig att sälja honom, det som var helt otänkbart tidigare. Att bara se honom gå här ger mig otroligt dåligt samvete, så det känns inte som ett alternativ.

Det hela kan också bero på att jag som sagt har hästarna hemma och det blir otroligt ensamt. Jag har kommit fram till att jag trivs bäst med sällskap i stallet, då är allt mycket roligare, även ridturerna lockar mer om jag får sällskap. I dagsläget är det inte aktuellt att hyra in någonstans, och sällskap finns inte här i närheten. Jag har heller inte plats för någon mer häst hemma.

En fjärde anledning kan vara att jag är lite graviditetsdeppig kombinerat med höstdeppen. Därför törs jag inte riktigt sälja hästen, tänk om jag ångrar mig till våren!!

Ville nog mest skriva av mig och kände att tråden passade bäst här. Jag får kämpa vidare med att hitta fodervärd, jag har ju ändå några månader innan bebben kommer. Men mitt dåliga samvete vill jag slippa nu!

Tack för att du orkade dig igenom min svada :smirk:
 
Sv: Deppat hästsvammel (långt)

Var sak har sin tid, och även om det finns en del übermenschen ;) här på Buke som har både tid och råd med det mesta så insåg jag att jag inte skulle ha egen häst på heltid när jag fått mina två barn. Jag var medryttare i flera år och sedan så slutade jag rida när den hästen togs bort. Tidigare hade jag egen häst och tyckte det var livet!

Numera är jag degraderad till hästskötare till dottern och får ta en del marktjänst med ponnierna, men det är lika roligt det, jag saknar faktiskt inte ridningen i sig speciellt mycket.

Man ska ju ha hästar för att det ska vara roligt. Det tycker inte jag det blir om man tex känner att man får för lite tid med sin familj eller har ständigt ont om pengar och kanske får försaka både familjesaker och grejer man vill göra med hästarna.
 
Sv: Deppat hästsvammel (långt)

Alla har vi väl svackor när man känner att man inte har orken/lusten att rida. Har själv känt så i perioder sen jag fick mitt senaste barn, beror nog mycket på att min häst inte fungerar som andra. Han blev dessutom oren nu i slutet av sommaren och får nu bara ridas rakt fram i två månader, just nu när man bara hinner rida i mörkret på kvällarna känns det ju jätteroligt att ge sig ut och dessutom på en häst som inte är hundra stabil.
Så jag förstår dig, nu har jag inte riktigt möjligheten att låna ut min hsät eftersom han är som han är...och dessutom inte fräsch, men annars hade jag kanske gjort det. Då hinner man tänka efter hur man vill ha det i längden. Om det är skönt när hästen är borta eller om det bara känns hemskt.
Vad är det för häst du har?
 
Sv: Deppat hästsvammel (långt)

Hej och tack för ditt svar. Min häst är en kallblodstravare och det är väl därför jag har lite svårt att få iväg honom. Han är verkligen en kanonhäst, jättemysigt temperament. Men han kan ju inget och de som är intresserade av en sån, vill köpa.

Jag slipper ridningen i mörker i år, har möjlighet att sticka ut ett par dagar i veckan, dagtid. Men jag får tvinga mig själv och det känns som om hästen känner det, han är också lite ovillig nu han som annars glatt går med från hagen.
 
Sv: Deppat hästsvammel (långt)

Jo, jag har resonerat så också, att allt har sin tid. Jag har världens underbaraste sambo som står ut med att älta detta fram och tillbaka. Jag ser jättemycket framemot bebisen. Men också till när jag har ekonomi till att börja träna hästen, ta lektioner, kanske hyra in oss, ta långa galopper osv. Så det känns lite kluvet.

Just nu lockar det mer att ta privatlektion en gång i veckan än att ha ansvaret för mina, trots allt, älskade hästar.

Tack för ditt stöd, det känns bra att få höra från andra att man inte måste tycka att det är roligt hela tiden och att det finns olika lösningar.
 
Sv: Deppat hästsvammel (långt)

Hitta på något nytt att göra med hästen som ni kan öva på. Tömkörning kanske? Det behöver inte ta så mycket tid varje dag men det är kul! :)

Det är aldrig kul när man inte är motiverad att träna vidare och det är svårt att vara det när man inte tränar för tränare men försök med något nytt så kan det nog bli kul igen! :)

/malu
 
Sv: Deppat hästsvammel (långt)

Man ska rida för att det är ROLIGT!

Själv kan jag inte rida alls just nu för jag har sån :devil: foglossning.

Hittar du ingen som vill ta hand om pållen så ge honom långledigt barfota på lösdrift så kan du ha gott samvete och minimalt med jobb/utgifter. Kan du ordna nånstans han kan gå ut och in själv hemma? Vad har han för kompis?

Hästar mår inte ett dugg dåligt att att vila från ridningen halvårsvis :idea: Bättre att starta igen när ni båda är sugna, och du kanske hittat ridsällskap?
 
Sv: Deppat hästsvammel (långt)

Jag känner igen mig så väl! När man har dålig ekonomi käns allt lite extra tungt. Jag är oxå inne i en ambitionskris. Problemet är väl att när jag hade pengar och inget barn (och hus) så tog jag aldrig chansen att träna och utbilda mig. Nu när jag inte har några pengar men barn och hus och en helt underbar häst så har jag inte råd att lägga några pengar på kurser/träningar och det är det jag vill göra nu! :(

Jag har försökt intala mig att allt skulle bli bättre om jag dels hade en hästtransport, eller ett ridhus. Men det viktigaste för mig just nu för att få mig att kunna motivera mig i mörkret är nog trots allt att få inspiration och prata med andra hästintresserade! :) Jag har några väldigt trevliga vänninor som jag kan prata häst med och då blir det lite roligare med ens egen häst även om man inte träffas IR.

Jag tror inte du behöver ha dåligt samvete för att han står och "skräpar". Så ta det lungt innan du fattar några stora beslut. Förresten är det nog ändå lättare att hitta köpare till våren ;)
 
Sv: Deppat hästsvammel (långt)

Suck, hade skrivit ett långt svar till alla, men så brakade datorn :mad: Orkar inte skriva om, ville bara säga att ni är så gulliga allihopa! Även om jag är medveten om det mesta ni skriver, så känns det otroligt bra att höra det från andra.

Min stora pålles kompis är en liten pålla. De går barfota på lösdrift och har det säkert jättebra, även om jag tycker att hagen är lite för liten för att de bara ska gå och skrota.

Nu ringde de från dagis och tror att min son har svinkoppor, så jag får skriva mer en annan dag. Tack för ert stöd!
 
Sv: Deppat hästsvammel (långt)

moen skrev:
Min stora pålles kompis är en liten pålla. De går barfota på lösdrift och har det säkert jättebra, även om jag tycker att hagen är lite för liten för att de bara ska gå och skrota.

Men då så ! Fundera på om du kan utöka hagen NU (medan det går att stängsla) in på ett område där det kommer att funka att ha hästarna på sedan när det är stenhård tjäle? Ofta kan de gå på "ömtåliga" ytor och få extra busmarginaler i ny kul hage just under vintern, och så innan man riskerar att skada marken stänger man in dem i vardagshagen igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 321
Senast: Elendil
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 195
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 189
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 742
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp