depression eller bara allmän livskris?

ingenvet

Trådstartare
När ska man göra det egentligen? Vad är depression och vad är normal buckla i livets väg?

Jag har så länge jag kommer ihåg alltid haft det jobbigt på höstarna. Men nu när jag börjar fundera har jag nog inte varit glad, riktigt glad och lycklig, sedan sommaren 2010. Alltså snart tre år sedan. Jag har inte varit konstant ledsen i 3 år men livet har nog varit mer tungt än roligt.

För ungefär 1,5 år sedan hade jag en jättetung period. Jag kom inte upp alls på dagarna förrän 4-5, tog mig inte utanför huset annat än för att handla mat typ en gång i veckan och satt bara i soffan och kollade på TV. Försummande den dåvarande utbildningen och hade inte kontakt med någon alls. Ryckte upp mig av mig själv och kom igång någorlunda med det sociala livet och skolan. Slutförde utbildningen och arbetar nu med ett yrke jag tycker är jätteroligt och jag trivs bra på min arbetsplats. Tror egentligen jag uppfattas som rätt gladlynt och enkel.

Men.

*Jag är trött HELA tiden. Kan sova 9-10 timmar per natt och ändå somna till i soffan om jag sätter mig. Känner mig så slut på jobbet ibland att jag helst bara vill ge upp, men det är ju inte möjligt alls.

*Saker som jag måste göra på fritiden, typ tvätta, städa, packa etc, blir ogjorda för att jag sitter och läser böcker eller kollar på serier/TV. Så länge jag håller mig sysselsatt med den typen av aktiviteter går det bra och jag är hyfsat ångestfri men så fort jag slutar känns det skit.

* Jag vill helst inte umgås med någon alls, det känns som ett omöjligt berg att bara vara social och svara på tilltal utan att verka som en tjurig tonåring. O andra sidan kan det vara rätt skönt när jag väl umgås med folk eftersom jag kan råka ha lite roligt i farten och glömmer bort att jag mår dåligt. Sen när jag är ensam igen blir det lika jobbigt som innan.

* Jag känner mig lättirriterad och inte särskilt gladlynt.

* När jag har mina ångest-/depressionsperioder känns det hela tiden som att jag har ett lätt spännband runt bröstet och ibland kan jag känna hjärtat slå ojämt eller rusa. Ibland känns det som att jag inte får ordentligt med luft även om det aldrig vidareutvecklas till något riktigt panikartat eller så.

* Upplever ångest till och från, alltid starkast på kvällarna och nätterna. Vissa kvällar vill jag inte alls vara vaken eftersom ångesten är för stark och jag inte kan avleda den men jag kan inte heller somna just för ångestens skull.

När jag läser vad jag skrivit inser jag ju att jag behöver söka hjälp. Men den största anledningen till att jag inte gjort det är att det finns ett par tre personer på varje sida i släkten som varit både deprimerade och manodepressiva, i ett par av fallen har det slutat med social misär, livslånga sjukskrivningar och till och med självmord. Och jag vill inte bli en av dem. Jag är verkligen livrädd. Mest för att erkänna för mig själv hur jag egentligen mår men sen också för att söka hjälp. Jag vill inte vara sjukskriven hela livet med medicinering som aldrig fungerar och ett liv som bara försvinner i ett grått dis.

Nu rinner tårarna för fullt..

Men det kanske vänder av sig självt, den här gången också?
 
Sv: depression eller bara allmän livskris?

Är vanligtvis en hyfsat aktiv senior med många vänner och bekanta här inne. Skulle dock uppskatta om ni PMar om ni förstår vem jag är.
 
Sv: depression eller bara allmän livskris?

Jag vill inte vara sjukskriven hela livet med medicinering som aldrig fungerar och ett liv som bara försvinner i ett grått dis.
Du behöver ju inte vara sjukskriven hela livet och äta mediciner bara för att du söker hjälp...

Har du fått lämna sköldkörtelprover? Problem med sköldkörteln kan ge depressionssymtom.

Här finns MADR-S självskattningsformulär
https://www.psykolog.nu/psykologisk-behandling/behandling-av-depression/
 
Sv: depression eller bara allmän livskris?

Sök hjälp. Du har flera symptom på depression, sen om det är det är ju en läkares uppgift att ställa diagnos. Depressioner sätter spår i hjärnan som gör att det för varje gång det sker blir lättare att hamna där. Bipoläritet är väldigt ärftligt och kan visa sig i långdragna depressioner och det kräver livslång behandling och förvärras med åren om man inte behandlas med det.
 
Sv: depression eller bara allmän livskris?

Depressioner sätter spår i hjärnan som gör att det för varje gång det sker blir lättare att hamna där. Bipoläritet är väldigt ärftligt och kan visa sig i långdragna depressioner och det kräver livslång behandling och förvärras med åren om man inte behandlas med det.

Men är det en smart sak att skriva till någon som räds söka hjälp och erkänna en eventuell sjukdom för sig själv för att h*n är rädd för att bli livslångt sjuk?

Till TS: Kontakta vårdcentralen för att få hjälp. Det finns att få och precis som Linda8142 säger behöver inte ett hjälpsök och eventuellt medicinering leda till sjukskrivning och total kollaps.

Du grejar det! Första steget mot att bli bättre är att få hjälp och stöttning!
 
Sv: depression eller bara allmän livskris?

När alla skriker depression så går jag alltid av någon anledning åt andra hållet och undrar hur väl du tar hand om dig. Äter du ordentligt och balanserat? Motionerar du någonting alls?

Själv blir jag som ett vrak ifall jag inte äter extra kurer med järn lite då och då. Samma sak med d-vitamin. Äter jag för mycket socker i perioder (vilket jag gärna gör) blir jag tröttare än vanligt.

Du behöver inte alls vara sjuk, du kan bara ha dåliga vanor vilket gör att du faktiskt inte orkar med allt det du tycker att du ska orka med.
 
Sv: depression eller bara allmän livskris?

Det bästa är väl att söka hjälp hos vården och slippa ha det som du har det.
Vad är det för fel med att äta medicin?
Medicin är ju bra om man är sjuk eller har ont.

Skulle du strunta i smärtstillande om du bröt benet?
 
Sv: depression eller bara allmän livskris?

Vad du ska göra först är att gå till vårdcentralen för en vanlig hälsokoll; ta lite blodprover och kolla dina värden, kolla hjärta och blodtryck etc. Prata lite med läkaren om hur du lever och mår. Sen får du veta vad som är vad och vad du behöver ändra på för att må bättre. Det behöver inte alls vara så dramatiskt. Iväg med dig. :)
 
Sv: depression eller bara allmän livskris?

Mitt intryck är att ditt liv redan försvinner i något som verkar likna just ett grått dis. Om en medicinering skulle göra livet ännu gråare, är det ju bara att sluta ta den. Men för många funkar ju medicinering.
 
Sv: depression eller bara allmän livskris?

det finns ett par tre personer på varje sida i släkten som varit både deprimerade och manodepressiva, i ett par av fallen har det slutat med social misär, livslånga sjukskrivningar och till och med självmord. Och jag vill inte bli en av dem. Jag är verkligen livrädd. Mest för att erkänna för mig själv hur jag egentligen mår men sen också för att söka hjälp. Jag vill inte vara sjukskriven hela livet med medicinering som aldrig fungerar och ett liv som bara försvinner i ett grått dis.

Om du söker hjälp redan nu så behöver du inte alls bli som släktingarna. Många, många tar sig även igenom depressioner och blir hjälpta av medicin.
Jag är en. Äter medicin dagligen sen 5-6 år tillbaka. Jag känner inte alls att jag riskerar att hamna i en livslång sjukskrivning och självmord. Visst är vissa dagar jobbigare än andra, men det tar jag mig igenom.
 
Sv: depression eller bara allmän livskris?

När jag läser vad jag skrivit inser jag ju att jag behöver söka hjälp. Men den största anledningen till att jag inte gjort det är att det finns ett par tre personer på varje sida i släkten som varit både deprimerade och manodepressiva, i ett par av fallen har det slutat med social misär, livslånga sjukskrivningar och till och med självmord. Och jag vill inte bli en av dem. Jag är verkligen livrädd. Mest för att erkänna för mig själv hur jag egentligen mår men sen också för att söka hjälp. Jag vill inte vara sjukskriven hela livet med medicinering som aldrig fungerar och ett liv som bara försvinner i ett grått dis.

VILL du inte äta piller...så behöver du inte. Det finns inget krav på det hela. En del väljer att göra det..andra inte. Jag valde bort det o det har gått hur bra som helst. VILL du ha terapi kan du behöva kämpa lite för det. Vill du inte samtala med någon så behöver du inte det heller.

Lita på dig själv. Du vet innerst inne vad du själv behöver.

Det svåra är att acceptera hur man egentligen mår. Det är inte omöjligt, inte alls. Det kräver bara lite mod.

/squie - som gjort resan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
927
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 533
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 507
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp