Deprimerat sto?

Tagliabue

Trådstartare
Mitt sto har nu varit hängig några dagar, hon går långsamt, hänger med huvet, ser trött och sliten ut rent ut sagt, det syns även på ögonen att något är inte som det brukar vara. Hon går med 2 valacker som gärna busar järnet, har sett att de försöker busa och jävlas med henne men hon blir förbannad och säger ifrån.

Stoet är dräktigt och ska föla i slutet av maj, fick tyvärr en lättare fångkänning under betäckningsperioden hos hingsten, har sedan dess inte visat något mer och hon stod medicinerad och i konv.hage i några månader.

Hon äter enbart hö, träckprov kollat och det var inget större fel där, släpper sjukt mkt päls nu vet inte om detta har något å göra med de hela? Men hon är blank och fin i pälsen annars. Litet russto är det som går med två travare.

Igår hade hon 36,4 i temp och idag hade hon 37,7. Borstade och pysslade om henne ordentligt, ställde henne i boxen och hon drack vatten, sedan tyckte jag att hon såg piggare ut. Glömde givetvis nypa henne i halsen å se om hon är uttorkad .. har även sett att hon gärna kollar lite på magen, spec när jag borstar eller tar där, kan det ha något med fölet att göra? Hon äter bra och det kommer ut lika mkt som hon stoppar in, tarmljud kommer från magen med.

Jag funderar på att ställa henne själv i en liten hage bredvid pojkarnas hage imorrn för att se om hon piggnar till sig. Tänkte att hon kanske inte orkar med pojkarna som ska busa hela tiden? Hon börjar bli tung, korta ben i mkt snö och hon har tappat rejält i kondition då hon inte är motionerad på över 6 mån. pga betäckningen och fången.

Hon var pigg ut till sin utebox med sin kompis (en av valackerna), då taktar och springer hon bredvid och gärna förbi mig.

Vad tusan kan det vara? Är jag övernojig inför de kommande månaderna? Kan det vara något med fölet? Btw så är hon inte snorig, hostig eller så heller.
 
Sv: Deprimerat sto?

Får hon i sig tillräckligt av allt hon behöver på enbart hö?

Mitt sto som ska föla i slutet av Maj ser rent förjäklig ut vissa dagar och hon utstrålar "Åååååh vad livet är jobbigt".
Sedan så vänder det efter ett par dagar och så kör hon med diverse tokryck och kan till och med bocka i förtjusning.

Men eftersom att din fått fång tidigare i dräktigheten så skulle jag hålla stenkoll på henne så att det inte är ett återfall på G.
 
Sv: Deprimerat sto?

Har tyvärr ingen analys på höet, jättedumt jag vet! Hon har haft tillgång på hö hela tiden i hagen, även i boxen, hon äter det hon själv känn hon behöv. Men idag ställde jag henne i en annan hage så hon får gå själv, såg gladare ut och nöjd. Fick även något tokryck i hagen med. Nu slänger jag dock ut några skivor hö till henne morgon, lunch, eftermiddag.

Jag håller stenkoll på att hon inte ska få något återfall, iom att hon haft fång vill jag inte ge henne något tillskott av något slag heller ..
 
Sv: Deprimerat sto?

Iom fällningen kanske hon behöver ngt extra. en beviplexspruta som inte innehåller socker;)
 
Sv: Deprimerat sto?

Om hon är dräktig är det klart att hon inte ska gå med några tokiga valacker som busar med henne. Hon måste ju få lugn och ro!

Sen så är det inte farligt att ge rätt tillskott till en fånghäst! Hon måste ändå få i sig det hon behöver.
Ta analys på höet och se vad det är som saknas. Hon har ju en fölunge i magen som behöver näring också!
 
Sv: Deprimerat sto?

Åh vad dum jag är! Hur får man tag på dessa? Googlade lite å de verkar som man får prata med vet. om de? Går de endast att ges i halsmsúskeln?
 
Sv: Deprimerat sto?

Vet brukar anse att det är onödigt, men hästen ger kvittot tydligt.
 
Sv: Deprimerat sto?

Nu håller hästarna som bäst på att sätta sin sommarpäls, och då krävs det protein och en del energi, men främst protein. Och då pratar jag inte om att bara behovet ska vara täckt, utan mycket mer än så. Och i ditt fall är hästen dessutom dräktig och ska dels klara av att föda fölungen, sig själv och pälssättning, och det enbart på grovfoder du inte haq en aning om vad det innehåller. Har man ingen analys bör man komplettera med lusern för att på något sätt garantera att hästen får i sig det den ska. När stoet är inne i högdräktigheten så kan det hända du måste ge annat tillskott, för många högdräktiga ston orkar inte äta så mycket grovfoder som dom kanske borde. Fölet tar en del plats, likaså grovfoder.
 
Sv: Deprimerat sto?

Päls innehåller inga vitaminer så att ge det för en pälssättning är onödigt. Det b vitamin däremot gör är att öka ämnesomsättningen. Så då kanske man hellre ska förebygga en svacka i god tid innan pälssättningen börjar och se över sin foderstat i stället. I god tid är runt nyår.
 
Sv: Deprimerat sto?

Läste du att hon haft fång i somras? Hon fick det när hon var på betäckning hos hingsten i 2 månader .. av den anledningen är jag väldigt skeptisk mot att ge henne annat än hö. Det är ett russ.
 
Sv: Deprimerat sto?

Jo, jag läste. Men hästar får inte fång pga rätt mat. Din häst kan lika gärna få fång av ditt hö eftersom du inte har en susning om vad det innehåller. Anser du att hästar inte kan få fång pga av att dom bara äter hö menar du ?
 
Sv: Deprimerat sto?

jag skulle fortsätta att göra som du har börjat med. ställ henne i egen hage och pyssla om henne extra mycket. är det hennes första föl?
 
Sv: Deprimerat sto?

Ta analys på ditt hö inklusive socker så att du vet vad du ger henne. Det är jätteviktigt att hon verkligen får i sig det hon behöver under dräktigheten så att det går vägen.
Våran häst som fick fång i februari förra året får soja eftersom vårt grovfoder inte innehåller tillräckligt med protein.
Det är lika viktigt att en fånghäst får allt den behöver som vilken häst som helst. För en dräktig häst är det ännu viktigare så att fölet föds friskt och att mamman kan ge di. En dräktighet, fölning och att att ge di frestar på kroppen på stoet. Då är det ju självklart att hästen ska få det den behöver. Då kan man inte gissa och ge lite hur som helst utan då måste man veta.
 
Sv: Deprimerat sto?

Nej det är hennes andra. Hon fick sitt första när hon var 4, nu är hon 16 och har tävlat flitigt i ponnytrav i några år fram tills ifjol.
 
Sv: Deprimerat sto?

Ang foder och dräktighet så rekommenderas ju att man börjar stödfodra i 8:e-9:e dräktighetsmånaden. Jag har fått börja ganska mycket tidigare än så med ett av mina ston som redan nu innan 200 dygn är väldigt stor och inte alls "orkar" äta så mycket hö som hon brukar. Visserligen ingen fånghäst, men har bara stått på hö och lite lusern innan. Nu äter hon havre, betfor och krafft muskel förutom höet, då lusern inte tillförde tillräckligt med proteiner för hennes del. Det kan alltså vara en bra ide att börja ge kraftfoder och/eller lusern redan innan det annars rekommenderas. Nu är ju din redan så långt gången att du bör stödfodra hur som helst.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 649
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 558
Senast: Miamamman
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp