Designa eget plagg?

Heulwen

Trådstartare
Jag har kommit på ett barnplagg som jag och flera skulle ha stor nytta av i vardagen. Men hur bär jag mig åt om jag vill skissa en modell av det i datorn eller mobilen? Designar någon kläder här? Tips på bra program och hur man ska tänka vid utförande?

Tanken är sedan att ta kontakt med någon som kan sy för att se om idén alls kommer fungera bra. 😊
 
Jag har kommit på ett barnplagg som jag och flera skulle ha stor nytta av i vardagen. Men hur bär jag mig åt om jag vill skissa en modell av det i datorn eller mobilen? Designar någon kläder här? Tips på bra program och hur man ska tänka vid utförande?

Tanken är sedan att ta kontakt med någon som kan sy för att se om idén alls kommer fungera bra. 😊
Ska du rita ett sömnadsmönster eller bara göra en skiss på hur det kommer se ut?
 
Jag har kommit på ett barnplagg som jag och flera skulle ha stor nytta av i vardagen. Men hur bär jag mig åt om jag vill skissa en modell av det i datorn eller mobilen? Designar någon kläder här? Tips på bra program och hur man ska tänka vid utförande?

Tanken är sedan att ta kontakt med någon som kan sy för att se om idén alls kommer fungera bra. 😊
Vi har t.ex @Trott här på forumet som är Sömnadsutbildad. Plus @Tonto och @sthu.
Säkert kan nån av dem bidra med råd och dåd.
 
Herregud, så här många gånger har jag nog aldrig blivit taggad i en tråd 😂 jag är utbildad sömmerska (skinnsömmerska om man ska vara petig 😅), och har läst mönsterkonstruktion. Det var dock längesen. Jag skulle kanske kunna rita ett mönster utifrån en skiss, men jag kan inte gradera till fler storlekar. Det finns folk som jobbar med mönsterkonstruktion och som släpper nya mönster då och då. Det är dock väldigt mycket jobb för att få ett plagg redo för allmänheten (och därmed kostnader såklart).
 
Herregud, så här många gånger har jag nog aldrig blivit taggad i en tråd 😂 jag är utbildad sömmerska (skinnsömmerska om man ska vara petig 😅), och har läst mönsterkonstruktion. Det var dock längesen. Jag skulle kanske kunna rita ett mönster utifrån en skiss, men jag kan inte gradera till fler storlekar. Det finns folk som jobbar med mönsterkonstruktion och som släpper nya mönster då och då. Det är dock väldigt mycket jobb för att få ett plagg redo för allmänheten (och därmed kostnader såklart).

Hur har du burit dig åt för att sälja prematurkläderna? 😊 Syr du dem på beställning åt folk via hemsida eller liknande? Var det svårt att få ned idén i praktisk form? Ursäkta många frågor, men det låter spännande!
 
Hur har du burit dig åt för att sälja prematurkläderna? 😊 Syr du dem på beställning åt folk via hemsida eller liknande? Var det svårt att få ned idén i praktisk form? Ursäkta många frågor, men det låter spännande!
Jag har inte själv ritat mönstren till prematurkläderna, jag har köpt dom (något är delat till de medlemmar i nätverket prematurbarn) från mönsterdesignern Hallonsmula 😊
Jag syr dessa och skänker inom den gruppen, till de sjukhus som nätverket har samarbete med.
Jag har dock sålt ett par set, då är det en bekant bekant som hade fått tips att jag syr dessa.

Jag har företag så jag syr en del andra kläder på beställning också, men jag är rätt lat nu för tiden och köper mönster då det är snabbare och enklare. Det var väldigt längesen jag ritade mönster från grunden ska erkännas 🙈
 
En vanlig skiss på papper funkar, gör ett techpack till fabriken som ska tillverka så kan de ofta rita upp mönstret och göra en prototyp. En prototyp måste du ju ändå ha, brukar kosta runt 500-2000 att göra en prototyp. Annars finns massor av program, lectra, Adobe etc. Minimunkvantitet brukar vara några hundra av varje färg/modell och fabriker vill mer eller mindre alltid ha betalt i förskott.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp