Bukefalos 28 år!

Desperat hjälp! Hund skäller när ensam

danne

Trådstartare
Hej!

Vi börjar bli desperata och behöver hjälp med vårt problem.
Vi har en blandras på snart 3 år som skäller när hon är ensam. Det har blivit ett stort problem nu när vi har fått klagomål och kan riskera att bli utslängda.

Hon skäller när hon är ensam och vi har försökt lösa problemet genom att hon bara är i ett rum med en grind så att hon kan se ut, hon har sin matskål, vattenskål, säng och leksaker i rummet så att det ska kännas som att det är hennes rum. Vi ger henne en dentastick varje gång vi går så att hon ska försöka se det som något kul när vi går. Vi går såklart ut med henne innan vi lämnar lägenheten men ändå så kan hon inte vara ensam.

Ibland är hon tyst när man går men det är för att hon fortfarande äter sin dentastick men hon skäller förmodligen när hon är klar med den.

Jag har tittat runt på internet men mycket av det jag har läst beskriver en hund som inte kan vara ensam alls och det kan våran hund vara. Hon kan själv gå till ett annat rum oftast så hoppar hon upp i våran säng och lägger sig där när vi är i vardagsrummet. Är hon i samma rum och vi går så bryr hon inte sig, så hon är avslappnad när vi är hemma men ensam blir hon orolig.

Min flickvän jobbar kontorstimmar och jag jobbar kvällstimmar så hon är ensam mellan 1-6h varje dag beroende på vilken dag plus att jag är ledig varje torsdag och då är hon aldrig ensam. Så hon är inte ensam speciellt länge förutom 1 gång i veckan när det blir 6h pga av att jag börjar lite tidigare jämfört med resten av veckan.

Nu vid vår desperation har vi tränat henna att vara i sitt rum med grinden stäng och när hon lägger sig ner och slutar gnälla får hon komma ut igen och vi har även köpt ett anti-skall koppel som sprutar citron när hon skäller och min flickvän som har hunnit testat den säger att det inte funkar så bra.

Hon är även orolig av sig när vi går ut med henne. I början nonchalerade vi henne för att hoppas att det skulle avdramatisera allt men det funkade inte så när jag byte taktik och började vara hård och säga ifrån så är hon lugn dom flesta gångerna när man går ut med henne. Men jag kan inte använda samma taktik när hon ska vara ensam.

Min flickvän har gett upp och kan inte se en lösning och vi behöver verkligen hjälp. Jag tror att så länge vi vet HUR vi ska göra så kan vi lösa det här för hon KAN lära sig snabbt men vi vet inte hur vi ska göra för att lösa problemet.

Snälla, är det någon som kan hjälpa oss?

MVH Daniel Berger
 
En del hundar med separationsproblem kan aldrig lämnas ensamma. Kompostgaller mellan er o hunden är inte samma som att lämna hunden ensam.
Försök hitta hundvakt!
 
Jag reagerar på att du beskriver hunden som orolig även när ni är ute med den. Hur ser hundens vardag ut? Vad får den för aktivering? Kan den koppla av ordentligt mellan aktiviteter? Vad är det för raser i hunden?

Har ni gått någon kurs med hunden, haft hund tidigare eller på något annat vis fått erfarenhet och kunskap kring hundträning?
 
Det är ett problem som behöver tränas gradvis, inte bara i typ av separation (att ni har en "mildare" separation med hunden bortstängd när ni är hemma) utan i längd. Klarar hon två minuter (till exempel) innan hon blir orolig, så är två minuter maxtiden. Helt enkelt. Lämnar ni henne för länge och hon blir otrygg så kommer ni bara att öka problemet.

Ärligt talat så har det här inte blivit ett stort problem nu, det har blivit ett stort problem nu för er. Hunden har haft problem hela tiden... Jag säger som @vallhund här ovan, leta efter någon sorts hundpassning. Ni slipper bli vräkta och hundstackaren slipper ångesten, något jag inte tror ni når fram till med träning på kort tid.
 
Jag reagerar på att du beskriver hunden som orolig även när ni är ute med den. Hur ser hundens vardag ut? Vad får den för aktivering? Kan den koppla av ordentligt mellan aktiviteter? Vad är det för raser i hunden?

Har ni gått någon kurs med hunden, haft hund tidigare eller på något annat vis fått erfarenhet och kunskap kring hundträning?

Min flickvän går ut med henne när hon vaknar, sen går jag ut med henne när jag vaknar och sen en gång till innan jag går till jobbet. Det är en vanlig promenad så att hon kan göra sina behov.

Hemma så är hon avslappnad och vi leker med henne när hon kommer med en leksak. Min flickvän gick en valpkurs och vi båda har haft en hund innan men ingen av oss har någon hundträning.

Det är en tysk mellanspets och en ras som jag själv inte kan namnet på.
 
Hon behöver mer mental stimulans till att börja med så hjärnan blir trött. Promenad och lek äringen mental utmaning.

Alla hundar kan använda sin näsa. Det är den mest primära övelevnadsgrej de har. De föds döva och blinda men kan nyttja sitt luktsinne. Och få saker är så utmanande och uttröttande som nosaktiviteter.
Titta på sånt ni och hunden kan tyckas vara kul. Nosework, spår, upplet, sökövningar.

Och backa ensamhetsträningen till valpstadiet. Behöver hunden vara ensam längre innan den är redo så ha hundvakt, hunddagis eller annat.
 
Hon behöver mer mental stimulans till att börja med så hjärnan blir trött. Promenad och lek äringen mental utmaning.

Alla hundar kan använda sin näsa. Det är den mest primära övelevnadsgrej de har. De föds döva och blinda men kan nyttja sitt luktsinne. Och få saker är så utmanande och uttröttande som nosaktiviteter.
Titta på sånt ni och hunden kan tyckas vara kul. Nosework, spår, upplet, sökövningar.

Och backa ensamhetsträningen till valpstadiet. Behöver hunden vara ensam längre innan den är redo så ha hundvakt, hunddagis eller annat.

Hon sniffar hela tiden när vi är ute med henne. Är inte det tillräckligt eller behöver hon mer?
 
1. Spetsar skäller mycket.
2. Dentastick håller i typ 5 minuter, vill ni ge sysselsättning så köp ben/tugg som håller.
3. Hunden lever antagligen ett tråkigt liv där ni är mycket viktiga, därför blir hunden olycklig när ni går.
4. Jag kan inte riktigt utläsa vad du skriver om tiderna, men om 1-6 betyder 13-18 är det ändå 5 timmar, vilket är länge för en hund.
5. Skaffa passning till hunden under tiden ni tränar.
 
Hon sniffar hela tiden när vi är ute med henne. Är inte det tillräckligt eller behöver hon mer?
Nej...då läser hon tidningen. Hon nisar vad för hundar som gått där innan och lite annat vardagligt i hennes kvarter. Det är ungefär lika ansträngande för henne som för dig när du läser morgontidningen. Hon behöver en arbetsuppgift. Alla hundar vill och behöver jobba. Lösa ett problem.
Rekomenderar starkt att ni skriver in er på en grundkurs om att ha hund för det låter som det behövs en hel del grundkunskaper i hur hundar fungerar och vad de behöver. Hör med er lokala brukshundsklubb.

Får jag fråga varför ni skaffade hund? Vad ville ni göra med hunden? Vad ville ni ha ut av hundägandet mer än promenader och gos?
 
Hon sniffar hela tiden när vi är ute med henne. Är inte det tillräckligt eller behöver hon mer?

Nej det är inte tillräckligt. Det är som skillnaden mellan att lösa en matteuppgift (ni jobbar henne) eller räkna till tio (hon slönosar uttråkad).

Jag tror dock absolut(!) att hon skulle må bra av en intressantare och roligare vardag, men tyvärr skulle jag inte lita på att det kommer att hjälpa så mycket med ert etablerade skallproblem. Ni måste sluta lämna henne ensam, vilket lär betyda dagmatte eller liknande.
 
4. Jag kan inte riktigt utläsa vad du skriver om tiderna, men om 1-6 betyder 13-18 är det ändå 5 timmar, vilket är länge för en hund.

Han menade en till sex timmar i sträck, beroende på dag. 6 timmar är ju mycket förstås, annars låter inte det så illa de andra dagarna.. iaf inte om det är närmre 1 än 6 timmar.

Jag instämmer också på att den första saken som bör göras är att skaffa en hundpassare dagtid. Fattar inte riktigt varför man väntar tills man riskerar att bli utslängd ur sin lägenhet innan man gör det dock, men se till att fixa det nu. Sen kan ni träna successivt på att få hunden att klara av att vara ensam hemma på ett bättre sätt.

Nu har jag lite svårt att förstå hur mycket TS faktiskt gör med hunden..funderar på alla ni som undrar om aktivitetsnivå. En mittelspitz är väl i princip en sällskapshund, eller? Vad jag kan läsa mig till går de ca 4+ promenader om dagen+leker med hunden inomhus, jag tycker det låter som ungefär de flesta som har sällskapshundar, eller hur tänker ni andra? Dvs inget superduper direkt om de inte gör nånting alls annat med den, men det är ju svårt att säga..

Det är ju ingen brukshund, eller har jag fattat rasen helt fel nu (kan inte ett strunt om dem mer än lite kvick googling)?

Eftersom det finns problem förutom just ensamhetsgrejen så tyder ju det på att mer behövs dock, i form av träning och aktivering.
 
Han menade en till sex timmar i sträck, beroende på dag. 6 timmar är ju mycket förstås, annars låter inte det så illa de andra dagarna.. iaf inte om det är närmre 1 än 6 timmar.

Jag instämmer också på att den första saken som bör göras är att skaffa en hundpassare dagtid. Fattar inte riktigt varför man väntar tills man riskerar att bli utslängd ur sin lägenhet innan man gör det dock, men se till att fixa det nu. Sen kan ni träna successivt på att få hunden att klara av att vara ensam hemma på ett bättre sätt.

Nu har jag lite svårt att förstå hur mycket TS faktiskt gör med hunden..funderar på alla ni som undrar om aktivitetsnivå. En mittelspitz är väl i princip en sällskapshund, eller? Vad jag kan läsa mig till går de ca 4+ promenader om dagen+leker med hunden inomhus, jag tycker det låter som ungefär de flesta som har sällskapshundar, eller hur tänker ni andra? Dvs inget superduper direkt om de inte gör nånting alls annat med den, men det är ju svårt att säga..

Det är ju ingen brukshund, eller har jag fattat rasen helt fel nu (kan inte ett strunt om dem mer än lite kvick googling)?

Eftersom det finns problem förutom just ensamhetsgrejen så tyder ju det på att mer behövs dock, i form av träning och aktivering.

Hunden avgör aktivitetsbehov. Hunden avgör hur lång tid ensam som är för lång tid.

Mittelspitz är pigga (och i mitt tycke rätt nerviga) hundar som har väldigt nära till skall. De är i spetsgruppen, visst hålls de som sällskapshundar men jag hade inte rekommenderat dem till någon som inte är intresserad av någon sorts aktivitet med hunden, agility, freestyle, trickträning tex.
 
Det är ju minst en ras till i hunden. Det kan vara en arbetsmyra till ras och den kan ha slagit igenom helt.
Sen har alla spetsar nära till skall.
 
Det är ju minst en ras till i hunden. Det kan vara en arbetsmyra till ras och den kan ha slagit igenom helt.
Sen har alla spetsar nära till skall.


Faktiskt inte, chow chow till exempel skäller mycket sällan. I standarden till japansk spets står det att den inte ska vara skällig. Men visst, rent generellt så skäller spetsar en del.
 
Faktiskt inte, chow chow till exempel skäller mycket sällan. I standarden till japansk spets står det att den inte ska vara skällig. Men visst, rent generellt så skäller spetsar en del.
Chow chow må vara en sak men japanare? Isf har jag aldrig träffat en enda rastypisk japanare.
 
Den här tråden kan inte vara verklig snälla säg att det inte är sant.
Jag tror att man lätt blir ganska "forum-blind" när man hänger så mycket på olika hundforum och -sajter som många av oss här på Buke gör.
De allra flesta hundägare är nog som TS; de har en sällskapshund som de går promenader med, gosar och leker lite med, kanske tränar in några tricks med.
Inget fel i det, men ibland räcker det inte, antingen för den ras man valt -eller för den individen.
(En helt annan diskussion men jag tycker att det råder en allmän aktiveringshysteri för närvarande. En del hundar är alldeles nöjda med att vara just sällskapshundar - för övrigt en av de viktigaste uppgifter en hund kan ha IMO.)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 983
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 436
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp