Bukefalos 28 år!

Desperat hjälp! Hund skäller när ensam

Jag tror att man lätt blir ganska "forum-blind" när man hänger så mycket på olika hundforum och -sajter som många av oss här på Buke gör.
De allra flesta hundägare är nog som TS; de har en sällskapshund som de går promenader med, gosar och leker lite med, kanske tränar in några tricks med.
Inget fel i det, men ibland räcker det inte, antingen för den ras man valt -eller för den individen.
(En helt annan diskussion men jag tycker att det råder en allmän aktiveringshysteri för närvarande. En del hundar är alldeles nöjda med att vara just sällskapshundar - för övrigt en av de viktigaste uppgifter en hund kan ha IMO.)

I princip det jag försökte säga också, men du formulerade dig bättre så jag säger att jag instämmer helt enkelt. :)
 
TS; Jättebra att du ber om hjälp även om en del svar är lite beska.
Jag har varit i samma sits, vad jag inte fattade var att min hund hade separationsångest - hon fick helt enkelt ren panik och ångest av att vara ensam.
Att träna ensamhet med en sådan hund är ganska lurigt; om man använder fel metoder eller går för fort fram så är det, faktiskt, snudd på djurplågeri.
Jag menar givetvis inte att ni plågar er hund med flit, men det här är ett långsiktigt projekt - en del hundar lär sig aldrig att vara ensamma och vara trygga med det.
Det kan gå att lära hunden att hålla klaffen, ja, men det är egentligen inte det ni behöver träna på utan ni behöver få er hund trygg - i alla lägen.
Mina råd;
1, Släng citronhalsbandet åt fanders, det gör mer skada än nytta. (Tänk dig att utsättas för rejält obehag varje gång du har en ångestattack - och du förstår inte ens varför du straffas)
2, Sätt upp en lapp/prata med grannar och hyresvärd om att ni är medvetna om problemet.
Folk brukar vara betydligt lättare att ha att göra med om de inser att man inte struntar i deras klagomål.
3, Skaffa en dagmatte, hunddagis eller NÅGOT som löser problemet, i alla fall tillfälligt.
Ett tips är att försöka hitta en pensionär eller liknande som kan ge just sällskap. Hen kanske inte ens kan gå ut med hunden - men den slipper vara ensam!
4, Se över hela ert hundägande. Vad är hunden otrygg med, i vilka situationer? Hur mycket aktivering kan den tänkas behöva och i vilken form? En väl aktiverad hund har givetvis lättare för att slappna av överlag.
Jag tycker att ni skall ta hjälp av en instruktör för att få handfasta råd som gäller just er och er hund.

Lite allmänna lästips som egentligen inte handlar om ensamhetsträning utan om hundägande och relationer överlag;
Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt, Bra relation av Kenth Svartberg och Min bästa vän av Marie Hanson.

Lycka till, det går att lösa på något sätt för er men sånt här tar tid :heart!
 
Visst att det är en ras som mest används till sällskap men en hyfsat aktiv sådan och de flesta hundar kräver någon typ av aktivering. Många hundar med felbeteeenden blir "hjälpta" av just aktivering.
Sen skriver TS ingenting om vad en promenad innebär. 5 min runt kvarteret eller 2h lösspring med allt vad det innebär?

TS: En trött, nöjd hund har ofta lättare att slappna av och att hon skäller beror troligen på separationsångest. Med antiskall halsband i det läget riskerar ni snarare att förstärka hennes känsla att det är otryggt utan er.
Lämna henne korta stunder (en minut till en början) när hon är trött och avslappnad och utöka sedan, men inte längre än att hon hela tiden är lugn, trygg och tyst. Filma eller spela in när hon är ensam så ni ser hur det går.
 
Jag tror att man lätt blir ganska "forum-blind" när man hänger så mycket på olika hundforum och -sajter som många av oss här på Buke gör.
De allra flesta hundägare är nog som TS; de har en sällskapshund som de går promenader med, gosar och leker lite med, kanske tränar in några tricks med.
Inget fel i det, men ibland räcker det inte, antingen för den ras man valt -eller för den individen.
(En helt annan diskussion men jag tycker att det råder en allmän aktiveringshysteri för närvarande. En del hundar är alldeles nöjda med att vara just sällskapshundar - för övrigt en av de viktigaste uppgifter en hund kan ha IMO.)
:bow:
 
Visst att det är en ras som mest används till sällskap men en hyfsat aktiv sådan och de flesta hundar kräver någon typ av aktivering. Många hundar med felbeteeenden blir "hjälpta" av just aktivering.
Sen skriver TS ingenting om vad en promenad innebär. 5 min runt kvarteret eller 2h lösspring med allt vad det innebär?

TS: En trött, nöjd hund har ofta lättare att slappna av och att hon skäller beror troligen på separationsångest. Med antiskall halsband i det läget riskerar ni snarare att förstärka hennes känsla att det är otryggt utan er.
Lämna henne korta stunder (en minut till en början) när hon är trött och avslappnad och utöka sedan, men inte längre än att hon hela tiden är lugn, trygg och tyst. Filma eller spela in när hon är ensam så ni ser hur det går.
Tillägg:
Lämna, dvs gå ut o stänga dörren, inte att ni är i olika rum.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 142
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 525
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp