Dessa bomfria sadlar......

Nikki o Fabian

Trådstartare
Nu har jag suttit o läst en massa om bomfria sadlar då jag skulle villja ha en egen. Ni nämner en massa olika märken o modeller, men jag har ingen aning om hur dom ser ut. Så min fråga är nu om ni har möjlighet o lägga ut bilder på sadlarna med en komentar från er om just den sadeln, bra/dåligt. Eller om ni kan länka till ett ställe där dom säljs.

Mycket tacksamm för svar.

Sv: Dessa bomfria sadlar......

Har beställt en Freeform från www.stallvra.com med tillhörande Haf padd...kommer förhoppningsvis till veckan!:banana:

Finns några olika modeller på den sidan med bilder osv.
Barefoot,Freeform,Trekker,Nevada Western och Hilason.

Titta in och kika!
Sen svarar stall vrå på alla dina frågor...toppen!

Jag har en star-trekk espanola. Den är med ett utbytbart koppjärn fram som lyfter sadlen från manken. På undersidan sitter det paneler med kardborre så man kan flytta runt dom o anpassa dom till den häst som ska ha den. Panelerna finns i olika tjocklek o i 2? olika material. Fårull o nåtskummgummiaktigt med läder runt. Sitsen är uppbyggd o det känns inte som att man sitter brett utan känns som när man sitter i en sadel.

Hästen älskar sin sadel. Ger han mycket frihet i sin rygg så han kan röra sig som "han vill" ;) Jag avgudar den oxå då den ger en väldig närhet till hästen. Ska dockl säljas pga att jag ska köpa en vanlig dressyrsadel då jag vill tävla lite o det är inte ok i denna då den inte ser engelsk ut :p Men nu finns den ju även i engelskt utförande så vem vet........

bild:
http://image56.webshots.com/56/7/67/86/505976786dDKuMs_ph.jpg
http://image60.webshots.com/160/7/74/95/505977495Jogldg_ph.jpg

återförsäljare:
http://www.kaupreridsport.se/

Barefoot cheyenne

digitalkamera042.jpg

Barefoot Nevada

digitalkamera407.jpg

FreeForm

digitalkamera011.jpg

I STE sitter du i princip som du står på marken, väldigt rakt.

Detta är en Fit-Form med Skitopad Storlek 1. Sadelns längd 53 cm Sätets storlek 34 cm motsvarande 15" på en westernsadel och 17-17.5" på en Engelsk sadel. Ungefärlig byxstorlek=36-40.
Man kan nog säga att det är föregångaren till Stallvrås Barefoot-sadel.
Skönare sadel får man leta efter, man känner hur hästen rör höger/vänster sida individuellt, (känns inte så i en bomsadel) Det är mycket lättare att få hästen att förflytta sig genom mina sittben i denna, och jag känner ju musklerna jobba.
Varför min sadel har svanskappa och förbygel är följande. Sadeln används även på mitt sto som är överbyggd och en "kulmage" som gör att sadeln gärna åker och dras framåt, eftersom att sadelgjorden gärna vill till frambenen. Sen har denna sadel även förbygel (inte för att hålla sadeln) utan det är bara på denna häst som den användes för att sätta fast chambonen i, (har inget med sadeln att göra)
P1010005.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en Barefoot sadel från Stall Vrå:
http://www.stallvra.com/barefoot1jpg.jpg

Tycker om den mkt, den är skön och hästen gillar den.
Dock har den börjat glida åt sidan när jag rider.. :cool:
Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det än.

Gillar den inte. Sitter för långt från hästen. Så jag sålde min ;)

Sen har jag en ganska oviktig fråga kanske vissa tycker, men min häst är helklippt o behöver ländtäcke/skritt täcke vid ridning. Går det att fästa någonstans i sadeln?

Beror på vilken sadel man jämför med... De jag hade innan den var nog aningens lägre.

Och jag har en ST Comfort som både jag och hästen gillar. Min häst är 10 år gammal och har haft flera olika bomsadlar tidigare (varav de flesta inprovade av sadelmakare) men har alltid haft ont i ryggen, ffa länden. Dessutom har han varit en rejäl stjärnkikare i ridningen.

Köpte min Comfort i maj efter att jag fått vissa indikationer av veterinär efter en distansritt att hästen möjligen fått problem i framkotorna av ryggen eller tvärtom, och då jag funderat ett tag på bomlös sadel så bestämde jag mig för att köpa en sån. Kaupre hjälpte mig jättemycket med vilken modell jag skulle ha och jag är jättenöjd.

För nu har min häst nästan aldrig ont i ryggen (och det har han ALLTID haft förut, mer eller mindre) och dessutom söker han sig mer framåt/nedåt och törs arbeta mer med ryggen. Som ett bevis på detta så fick vi vår första 8:a på dressyrtävling i lördags, och det på galoppen!!! Det har vi aldrig fått tidigare - haft 6 som bäst, och detta TROTS att han varit konvalescent i sommar och nu långsamt satts igång och bara galopparbetat de senaste veckorna...

Gå till www.kaupreridsport.se och kolla in deras olika modeller.

/Camilla

Jag har en torsion sadel,ser i princip ut som en barefoot-sadel och jag navänder alltid ländtäcke när vädret bokstavligt är bedrövligt.Det går ju inte att använda sådana där ländtäcken man knäpper framför sadeln men vanliga ländtäcken går utmärkt att fästa som vanligt i sadelgjorden.
Har dock ett svart typ termoländtäcke som är gränsfall litet för hästen men som används när det är väldigt kallt ute,tyvärr så räcker inte de där stropparna som man fäster vid sadelgjorden så de får jag knuta fast lite sådär "ärtigt" iställer för att knäppa dem som man ska.
Bild på hur det brukar se ut vid ridning med ländtäcke: http://groups.msn.com/Skojskrot/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=9

Álin skrev:
Jag har en Barefoot sadel [...]Dock har den börjat glida åt sidan när jag rider.. :cool: Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det än.
Finns bara två saker att göra:
1) Efterdra sadelgjorden mer än du är van vid från en vanlig sadel.
2) Sitta rakare över sadeln. :angel: (Sorry.. :o Men å andra sidan så är du verkligen inte den första som upptäcker att de inte sitter rakt i sadeln när de börjar rida med bomlöst!)

/JES
och här är en bild på min bomlösa: En SportsSaddle Endurance
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id781019.html

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 460
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 743
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 913
Senast: SiZo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 403
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka