Dessa eländiga englasfönster (utbruten från Planritningar utomlands?)

Asko

Trådstartare
Ang heltackningsmatta sa handlade det historiskt om isolering snarare an ett inredningval - ett golv tackt med matta ar varmare an ett tra eller stengolv!
Ang. skiten som gomms i mattan tror jag det finns ett visst matt av "syns det inte finns det inte"..

Har dock bott i UK i 11 ar och i en del tvivelaktiga bostader, men aldrig sett matta pa badrummet (eller koket ans)
Britternas varsta hussynd ar englasfonsterna de envisas med att halla kvar med, samt den bristfalliga ventilationen som leder till att kondensations och mogelproblem ar vanliga
Jag har haft en fluffig (vanlig) matta, jag kan bekräfta att saker försvinner ned i den. Allt damm och pälstussar försvinner ned i den för att sedan inte komma ut även om man piskar den, som ett svart hål :cool: praktiskt på sitt sätt :angel:

Jag begriper mig inte heller på englasfönstren. Det blir ju svinkallt! Varför håller man kvar vid dem? Mindre glas att rengöra? :confused:
 
Jag har haft en fluffig (vanlig) matta, jag kan bekräfta att saker försvinner ned i den. Allt damm och pälstussar försvinner ned i den för att sedan inte komma ut även om man piskar den, som ett svart hål :cool: praktiskt på sitt sätt :angel:

Jag begriper mig inte heller på englasfönstren. Det blir ju svinkallt! Varför håller man kvar vid dem? Mindre glas att rengöra? :confused:

Det handlar ombyggnadslov och en forkarlek till den viktorianska stilen som dessa englasfonster oftast sitter i(da de gjordes under den perioden). Aven fast det nu finns snygga, moderna alternativ, sa ar man sa kar i hur dessa fonster (och dess traramar) ser ut..
 
Det handlar ombyggnadslov och en forkarlek till den viktorianska stilen som dessa englasfonster oftast sitter i(da de gjordes under den perioden). Aven fast det nu finns snygga, moderna alternativ, sa ar man sa kar i hur dessa fonster (och dess traramar) ser ut..
Dessutom krävs det i en del områden "planning permission" (nån slags bygglov blir det kanske på svenska?) för att få byta fönstren, just för att man värnar om den gammeldags stilen och inte vill att folk ska smälla upp den billigaste sortens fönster med tjock plastkant mitt i ett fint gammalt område. Vi var tvungna att ansöka om det när vi bytte ut våra fönster, då vi bor i ett s.k. "conservation area" där alla byggnader är från sent 1800-tal, och då var det många regler om vilken sorts stil de nya fönstren fick ha så att de skulle smälta in så väl som möjligt bland de andra.

Edit: Ooops, ser nu att du ju inledde hela ditt inlägg med att prata om just bygglov. Vet inte riktigt hur jag lyckades missa det :laugh:
 
Det handlar ombyggnadslov och en forkarlek till den viktorianska stilen som dessa englasfonster oftast sitter i(da de gjordes under den perioden). Aven fast det nu finns snygga, moderna alternativ, sa ar man sa kar i hur dessa fonster (och dess traramar) ser ut..
Finns det ingen vilja alls att ha innanfönster till dem, ens på vintern? Vare sig sedan gammalt eller som någon modern komfortlösning?
 
Det handlar ombyggnadslov och en forkarlek till den viktorianska stilen som dessa englasfonster oftast sitter i(da de gjordes under den perioden). Aven fast det nu finns snygga, moderna alternativ, sa ar man sa kar i hur dessa fonster (och dess traramar) ser ut..
Jag förstår de fina viktorianska fönstren med detaljer, de är fina. Men en del har ju såna här fönster
a4d5f2a2.jpg

Eller lika enkla fönster. :cautious:
Medan det finns dubbelfönster med detaljer.
img_1695.jpg


Jag kommer ihåg när jag tittade på grand designs och de ville bygga miljövänliga hus som var billiga i drift. När det kom tre glas fönster så typ ooh:ade programledaren varje gång och pratade som om det var en ny dyr modernitet.
Det kändes så långt ifrån vår verklighet :rofl:
 
Dessutom krävs det i en del områden "planning permission" (nån slags bygglov blir det kanske på svenska?) för att få byta fönstren, just för att man värnar om den gammeldags stilen och inte vill att folk ska smälla upp den billigaste sortens fönster med tjock plastkant mitt i ett fint gammalt område. Vi var tvungna att ansöka om det när vi bytte ut våra fönster, då vi bor i ett s.k. "conservation area" där alla byggnader är från sent 1800-tal, och då var det många regler om vilken sorts stil de nya fönstren fick ha så att de skulle smälta in så väl som möjligt bland de andra.

Edit: Ooops, ser nu att du ju inledde hela ditt inlägg med att prata om just bygglov. Vet inte riktigt hur jag lyckades missa det :laugh:
Är britter så snåla att de hellre fryser på vintern än att de köper nya fönster som passar in i området? :cautious::rofl:
 
Viljan finns, men det är sällan folk vill betala för det tyvärr.
Men då kan det inte vara något våldsamt stort problem med att folk fryser pga odugliga fönster om man prioriterar bort en såpass enkel åtgärd? Borde vara billigare än att byta fönstret, om inte engelska karmar är konstruerade på något märkligt sätt som komplicerar det?
 
Jag förstår de fina viktorianska fönstren med detaljer, de är fina. Men en del har ju såna här fönster
a4d5f2a2.jpg

Eller lika enkla fönster. :cautious:
Medan det finns dubbelfönster med detaljer.
img_1695.jpg


Jag kommer ihåg när jag tittade på grand designs och de ville bygga miljövänliga hus som var billiga i drift. När det kom tre glas fönster så typ ooh:ade programledaren varje gång och pratade som om det var en ny dyr modernitet.
Det kändes så långt ifrån vår verklighet :rofl:
Det är precis det där översta exemplet som man vill undvika, de fönstren är med 99% säkerhets moderna tvåglasfönster. Det här är ett exempel på hur det ser ut i ett område här i närheten, där de är extremt strikta vad gäller fönsterbyte och alla har behållt originalfönstren:

Screenshot 2021-01-29 at 14.42.36.png
 
Men då kan det inte vara något våldsamt stort problem med att folk fryser pga odugliga fönster om man prioriterar bort en såpass enkel åtgärd? Borde vara billigare än att byta fönstret, om inte engelska karmar är konstruerade på något märkligt sätt som komplicerar det?
+ @Asko

Nä, ärligt talat tror jag att de flesta är vana vid att ha det ganska dragigt inomhus. Det är liksom så det är här, i många hem. Man har vant sig vid att leva med det helt enkelt, och slösar istället en massa energi (och pengar) för att hålla temperaturen uppe. Tyvärr. Men även detta är en generationsfråga - nybyggen har oftast tvåglasfönster och det börjar bli allt vanligare att man i äldre hus byter ut sina englasfönster till dubbelglas, eller tar till andra lösningar som de du nämner. Jag brukar säga att UK ligger ungefär 20-30 år bakom Sverige när det gäller sådant här (och en hel del annat).
 
Men då kan det inte vara något våldsamt stort problem med att folk fryser pga odugliga fönster om man prioriterar bort en såpass enkel åtgärd? Borde vara billigare än att byta fönstret, om inte engelska karmar är konstruerade på något märkligt sätt som komplicerar det?

Yep, det ar ett stort problem med att folk fryser. Det finns t.o.m. ett sarskilt bidrag folk kan ansoka om "Winter fuel allowance" for att hjalpa folk att betala for uppvarming av huset da det finns folk som frusits till dott for att de inte har rad att betala for (tillracklig) varme..

Att ha ett helt hus/lagenhet som haller behaglig temperatur inne hela vintern ar inte givet, aven hos typ ganska vanlig arbetar/medelklass sa ar det inte ovanligt att man har typ "kalla rum" som inte anvands sa ofta (som t.ex. alla dessa jakla vardagsrum) dar man inte satter pa varmen annat an i mycket sarskilda tillfallen.

Det ar pa manga satt ett mycket annorlunda land...
 
Kanske beror på fönstrens konstruktion också, jag tror det är lättare att göra tvåglasfönster om fönstren är sidohängda jämfört med om de skall hissas upp och ned. Dessutom brukar de nog sitta som berget, de (få) jag försökt öppna när jag varit i London gick inte att rubba.
 
+ @Asko

Nä, ärligt talat tror jag att de flesta är vana vid att ha det ganska dragigt inomhus. Det är liksom så det är här, i många hem. Man har vant sig vid att leva med det helt enkelt, och slösar istället en massa energi (och pengar) för att hålla temperaturen uppe. Tyvärr. Men även detta är en generationsfråga - nybyggen har oftast tvåglasfönster och det börjar bli allt vanligare att man i äldre hus byter ut sina englasfönster till dubbelglas, eller tar till andra lösningar som de du nämner. Jag brukar säga att UK ligger ungefär 20-30 år bakom Sverige när det gäller sådant här (och en hel del annat).
Bara 20-30 år? :D
 
Min pappa (född -29) har berättat att de satte in extra fönster på deras bondgård när han var liten, måste väl vara 30-40 talet, till vintern (dvs de sattes in varje år).
@Mineur Så jag ifrågasätter att det är bara 20-30 år som de är efter :angel::rofl:
Ja det var ju så de såg ut i Sverige. Många har så fortfarande.

Min stugas enkla fönster ligger kvar ute i uthuset. Byttes runt -89
 
Ja det var ju så de såg ut i Sverige. Många har så fortfarande.

Min stugas enkla fönster ligger kvar ute i uthuset. Byttes runt -89
Ja, alltså, jag ifrågasätter inte svenskarnas fönster, utan varför inte britterna kan göra så också :D
 
När vi flyttade in i vårt hus (-81) som är byggt nån gång på 30-talet hade det enkla fönster plus innanfönster. Det var bra drag genom springorna i fönsterkarmarna! Nästan så mattfransarna fladdrade.

Innan oss hade det stått tomt några år, men med lite värme på. Innan dess hade där bott en gammal man med "har det dugt åt farfar duger det till mig"- tänket. Inte mycket renoverat där!

Efter några år bytte vi till tvåglas, med fuskspröjsar. Det blev betydligt varmare inne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp