Bukefalos 28 år!

Dessa eländiga englasfönster (utbruten från Planritningar utomlands?)

Min pappa (född -29) har berättat att de satte in extra fönster på deras bondgård när han var liten, måste väl vara 30-40 talet, till vintern (dvs de sattes in varje år).
@Mineur Så jag ifrågasätter att det är bara 20-30 år som de är efter :angel::rofl:
Som flera andra har även vi innanfönster förutom på fyra fönster som byttes på 50-60 talet. Vi är på jakt efter äldre fönster med innanfönster att kunna byta tillbaka.
När vi flyttade in i vårt hus (-81) som är byggt nån gång på 30-talet hade det enkla fönster plus innanfönster. Det var bra drag genom springorna i fönsterkarmarna! Nästan så mattfransarna fladdrade.

Innan oss hade det stått tomt några år, men med lite värme på. Innan dess hade där bott en gammal man med "har det dugt åt farfar duger det till mig"- tänket. Inte mycket renoverat där!

Efter några år bytte vi till tvåglas, med fuskspröjsar. Det blev betydligt varmare inne.
Man måste använda sig av fönstertejp också, men gör man det på rätt sätt är enkelfönster med innanfönster lika bra som nya tvåglas fönster.
 
Livstiden på energifönster är kort. Fick anmärkning på våra från 80-talet när vi besiktade bostaden, då de var äldre än 20 år.
 
Jag förstår de fina viktorianska fönstren med detaljer, de är fina. Men en del har ju såna här fönster
a4d5f2a2.jpg

Eller lika enkla fönster. :cautious:
Medan det finns dubbelfönster med detaljer.
img_1695.jpg


Jag kommer ihåg när jag tittade på grand designs och de ville bygga miljövänliga hus som var billiga i drift. När det kom tre glas fönster så typ ooh:ade programledaren varje gång och pratade som om det var en ny dyr modernitet.
Det kändes så långt ifrån vår verklighet :rofl:

Minns ett grand designs avsnitt var det var ett par som skulle bygga ett stockhus från en finländsk tillverkare, det var mycket oohs och aahs över än det ena och det andra som vi ser som självklarheter, speciellt i nybyggda hus (3 glasfönster, ordentlig isolering, inbyggda persienner i fönstrena) :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp