Dessa eländiga hovar

mian

Trådstartare
Dessa underbara ”fullblods”-hovar, behöver lite tips och råd nu igen.

Min häst har gått på bete nu sen i juni och går fortfarande på bete, hovarna har varit fina hela sommaren tills nu. Nu har de börjat trasa sönder och ser förfärliga ut. Det fläks bort små bitar i kanterna och är allmänt torra och sprukna. Hovarna är inte långa utan de fnasar i kanterna ändå.

Hästen har gått barfota hela sommaren då hon alltid lyckas få av skorna på bete. Tar bara ett par dagar med ojämnt väder sol+regn + sol så åker skorna av. Hon verkar reagera mycket på just väder förhållandet.

Hur ska jag göra för att hovarna inte ska trasa sönder? :confused:

Nu har jag raspat och hållit efter hovarna mellan verkningarna utav hovslagaren, just bara för att hovarna inte ska bli för långa och flyta ut och gå sönder ännu mer. Men nu verkar inte detta heller hjälpa. Just nu är det ju inte speciellt blött ute men inte heller torrt så det är ju inget extremväder på något sätt.
Kan de vara något hon saknar som blir sämre så här års, vitaminer mineraler? Tänkte på pälssättningen som har satt igång nu.
Ikväll blir det till att raspa och fixa till lite. Finns det något mer att göra?
 
Sv: Dessa eländiga hovar

Vill du inte rida den?

Ta in hästen o sko den o slipp bekymren.:laugh:
 
Sv: Dessa eländiga hovar

Hästen går som lycklig sjukpensionär sen många år, så hon rids inte längre.

Hon har varit gått barfota ca 2 år och jag upplever att hennes hovar mår mycket bättre nu än tidigare trots dessa problem just nu. Har haft stora problem med att hon måste skos ofta för hennes hovar blir lätt platta och sköra = tappskor. Sen växer hovarna dåligt så de blir lätt sönder spikade. Lite av en ond cirkel. Hon gillar inte heller att bli skodd, tunna hovväggar och dålig erfarenhet sen tiden innan jag köpte henne gör att vi minsta lilla spänning får hon panik. Nu när hon har gått barfota så är hovarna bättre om man håller efter dem hela tiden. Och hon slipper bli skodd.;) Så helst…nej, jag tänker inte sko henne.
Måste ju vara något som fattas när hovarna blir så här ungefär samma tid varje år? På vintern och våren så brukar hovarna hålla sig fina och så även denna sommar. Sommaren kan annars vara lite svår om det är extremväder som mycket regn eller sol och torka.
 
Sv: Dessa eländiga hovar

Nej det måste inte vara ngt som fattas. Fullblod är inte avlade på god hovkvalitet, snarare har man totalt struntat i en sån aspekt då allt handlar om att avla gener som springer fort. Inget annat.

Jag tycker inte de problem du beskriver är det minsta konstigt när det gäller ditt fullblods hovar. De flesta kan inte ens gå oskodda trots tillvänjning pga för tunna sulor och för sköra hovväggar. En sommar som denna med blöta och regn, gör en redan känslig hov ännu mer utsatt.

ska du ha henne oskodd så är det bästa du kan göra att ha täta besök av den som verkar henne, för att hålla kanterna fina och hoven i gott skick.
 
Sv: Dessa eländiga hovar

jag hade ett fbl på foder, när hon kom till mig hade hon inga bra hovar alls, de föll isär när hovis klippte i hoven istället för att det blev en halvmåne som normalt. Oftast är dåliga hovar foderrelaterat, o eftersom fbl ofta är svårfödda så kan det vara en del av problemet. Man ska alltså inte bara ge dem mat, utan rätt mat. Hästen jag hade åt i rent underhåll 25 kg hösilage, 2 liter lusern, 1 dl linfrö, 2 dl betfor, mineraler och vitaminer, för att hålla normalt hull när hon inte gick nåt. Mätt i mj o smrp var det alltså 157 mj och 1055 smrp. Ett halvår på den dieten senare så höll hovarna ihop, skorna satt kvar och hästen var otroligt fin i kroppen.
 
Sv: Dessa eländiga hovar

men kan tillägga... Att det gick inte att ha henne barfota, inte ens nån ide att försöka. Som mackan skrev, tunna sulor, oftast lite platta hovar.. Hovvägarna fläker sig gärna.. Så även om en häst är pensionär så behöver den ibland skor.. Inget o göra nåt åt, bara o o göra.
 
Sv: Dessa eländiga hovar

Blötan har ju gjort många hovar porösa denna sommar, men om det "alltid" är såhär års det blir problem skulle jag fundera på om det kanske snarare har att göra med hur hästen mådde när just den delen av hoven tillverkades? Om det tar ca ett år för hoven att växa ut, så har ju dagens hov som är i marken sas tillverkats strax efter installning.
Kan man tänka sig att det foderbytet och/eller tillsammans med minskad rörelse/cirkulation kan vara orsaken till att hovarna nu är i dålig kvalitet?
 
Sv: Dessa eländiga hovar

Fullblodshovar HAR som sagt , sämre kvalitet . Utan brist på bra foder eller brist på ngt ämne osv . Dock kan det ju självklart påverka ytterligare , om DESSUTOM foderstaten är dålig . Två fel gör ju liksom inte ett rätt .
 
Sv: Dessa eländiga hovar

Var det där till mig?

Om TS hästs hovar i vanliga fall funkar bra, men just en gång om året blir sämre, då känns det inte naturligt för mig att "skylla" det på fullblodshovar.
 
Sv: Dessa eländiga hovar

Jo det var till dig och det är högst logiskt. Fullblodshovar som redan från grunden anses vara rätt sköra, blir som sämst just sommartid, och ytterligare lite om det är blött i markerna, och hästen går barfota.
 
Sv: Dessa eländiga hovar

Svarar lite till alla;

Mätt i mj o smrp var det alltså 157 mj och 1055 smrp
Jo, att de behöver mycket mat det vet jag, min kräver ungerfär runt dessa siffror oxå även nu när hon är pensionär. Hon stödfodras hela sommaren när hon går på bete annars faller hon ur. Så jag tror inte det är här problemet ligger - hon har en noga uträknad forderstat.

Att fullblod generellt har dålig hovkvalite kan nog stämma, i alla fall på min lilla dam.

Hon har väl inte superhovar resterande del utav året heller, de kräver sin vård helt klart. Men just nu är de faktiskt lite sämre.

Kan man tänka sig att det foderbytet och/eller tillsammans med minskad rörelse/cirkulation kan vara orsaken till att hovarna nu är i dålig kvalitet?
Intressant tanke, kan ju ligga något i detta. Har inte tänkt på detta förut. Just nu går hon fortfarande ute och det gjorde hon förra året oxå. Men det kan ju ha med gräsetkvalitet att göra. Spårämnen och vitaminer samt MJ och Smrp blir ju sämre så här års. Kan ju vara det som spökar. Och så är det ju pälssättning....
 
Sv: Dessa eländiga hovar

Tack, ska kolla på detta kanske kan vara något.
Finns det att köpa i sverige?
 
Sv: Dessa eländiga hovar

KL

Mitt fullblod fick väldigt dåliga hovar ett tag. Växte inte och skorna satt inte kvar och var gång en sko åkte av så tog den med sig bitar av hoven och gick han barfota så fransade hoven sig och han var öm. :cry:

Gav honom "farriers formula" enl min hovis råd. Funkade kalas!
Hade honom på det i drygt 6 månader, detta var 2,5 år sen, har aldrig haft problem med hans fötter efter det. Han har klarat bra både att gå med skor och gått barfota utan problem.
Osäker på om det finns i sverige då jag bor utomlands, men stället du brukar köpa foder på kanske kan ta hem det åt dig?
Jag betalade ca 40 euro för 5kg och detta varade i ca 2 månader, så kanske inte det billigaste, men klart värt det nu när jag vet att det hjälpte.

http://www.lifedatalabs.com/farriers-formula.html
 
Sv: Dessa eländiga hovar

Detta var intressant, har aldrig hört talas om detta förut. Veka finnas och köpa i sverige, hittade på en sida iaf.:)

Har provat det mesta käns det som men varken Farrier's Formula eller Keratex, så kanske ska ge detta en chans.:)

I övrigt fungerar hon bra barfota så länge hon inte behöver gå på grusväg, och det behöver hon ju inte då hon inte rids. Sen jag tog av skorna så har hovarna blivit bättre, sulorna hårdare och hennes bakhovar är kanon. Bara hennes platta framhovar som spökar till det, speciellt nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Hästvård Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den. Vill börja med att säga att...
2
Svar
23
· Visningar
6 420
Senast: akleja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 457
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp