Ont i hovarna?

Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den.

Vill börja med att säga att hovslagaren kommer på måndag, så ingen behöver hojta att han ska ringas ut. Min fråga är vad de här hovarna innebär för hästarna. De påstås blir verkade med 8 veckors mellanrum men den senaste verkningen jag säkert känner till är längre sen än så. Hästarna har fång varje sommar och vad jag förstått växer fånghovar snabbare och behöver därför verkas oftare. Nu är hovarna jättelånga och vissa har sprickor långt upp på hovväggen, andra är trasiga så att bitar har lossnat (se bilder). De hovar jag tittat på under har ingen distinkt bärrand utan sulan verkar vara utplattad. Ägaren säger att sprickorna inte gör något utan att det kommer att rätta till sig när de blivit verkade.

Ägaren menar att hästarna inte har ont eftersom de vill fortsätta vara ute i hagen och inte vill komma in i stallet, och jag har inte observerat någon hälta hos dem. De står heller inte som typiska fånghästar. Jag undrar om det kan stämma att de inte har ont?


Jag tror hästar med såna hovar har ont, men problem påbåda fram-båda bak är svåra att se eftersom hasten då inte haltar lika tydligt som om den har ont I en fram-bakhov. Det jag tänkte på är att de nog behöver mjukt underlag I hagen, att sätta hästar med så dåliga hovar på grus kan vara förädiskt. Samtidigt måste de ju hindras från bête pga fang. Så en liten och väl nedbetad gräshage är kanske det bästa. Hoppas du hittar ett bra sätt att hjälpa ägaren hålla sina hästar I skick.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 830
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 558
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 493
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp