Dessa förbannade sadlar

linzan

Trådstartare
Känns som att man snart ger upp, har en häst som är rätt svängd i ryggen och rätt normal över ryggen, dvs inte jättebred och inte "fullblodssmal". I princip varenda sadel jag har testat har inte legat an baktill, så varje gång man sätter sig i dom så hamnar man i bakvikt och hästen får naturligtvis en öm rygg på köpet.
Jag har långa ben, speciellt lår och jag har inte en aning om hurdan sadel jag ska leta efter.
Tyvärr så har vi ingen duktig sadelutprovare häromkring så man får gå lite efter eget sunt förnuft.
Några tips?
Hur är parianin i bom osv?
Kan ju tillägga att det är en dressyrsadel jag letar efter.

Sv: Dessa förbannade sadlar

För ca 800kr kan du få ut en av Sveriges få "riktiga" sadelutprovare (dvs de som inte bara gått en kortkurs).
Oavsett var du bor i Sverige.
De arbetar med kända kvalitetssadlar i olika prisklasser.
Vill du inte betala för en sadel de har med sig får du iaf veta vad för sadel du och hästen skall ha och i vilka dimensioner..

Med den kunskapen kan du sedan leta begagnat.

Jag har hjälpt många prova ut sadlar under ett par år. De flesta är vanliga glada ryttare som på egen hand stirrat sig blinda i försök att hitta rätt sadel. De har dock saknat blick för det och fokuserat på fel saker.
Jag har aldrig haft svårt att hitta en sadel till hästarna vi tittat på. Problemet kan bli när hästen behöver en sadel med rundbossor eftersom rundbossor är i minoritet så blir begagnatmarknaden lite mer snål och de kan få betala lite mer än de tänkt sig.
Begagnat är iaf billigare än nytt :)
Det jag ville säga är att det absolut finns en sadel som passar både dig och din häst och förhoppningsvis faller ni för samma modell.

Den hästrygg du beskriver är annars en klockren rundbossa eller sadel med liten och mjukare kilbossa.
Vanliga sadlar som borde ligga bra i storlek normal eller nw:Prestige, Röösli, Jaguar....bomändringsbara kvalitetssadlar som är RR för både ryttare och häst med många måttmöjligheter.

Pariani och Butets dressyrsadlar TROR jag inte kommer ligga särskilt bra, de är även rätt ovanliga. Generellt brukar inte det erfarna dressyrfolket tycka om dem. De är gjorda utifrån deras utmärkta hoppsadlar sedan har de i princip bara satt på andra kåpor. Otroligt fina balanserade som hoppsadlar men en reservation för dressyrsadlarna.

Vanligt förekommande märken som borde ligga som skit oavsett bomstorlek: Passier, MN, HDR, Zaldi, Kieffer, Kentaur, JC, Hubertus...

Senast ändrad:

Tack för svaren, vart hittar man dessa utprovare? Vill vara säker på att sadeln ligger perfekt.

En äldre County kanske (med rundbossor)!
Brukar gå att få tag i till vettigt pris!

har jag aldrig hört talas om innan, vad är labelle för sadel? :)

För ca 800kr kan du få ut en av Sveriges få "riktiga" sadelutprovare (dvs de som inte bara gått en kortkurs).
Oavsett var du bor i Sverige.
De arbetar med kända kvalitetssadlar i olika prisklasser.
Vill du inte betala för en sadel de har med sig får du iaf veta vad för sadel du och hästen skall ha och i vilka dimensioner..

Med den kunskapen kan du sedan leta begagnat.

Jag har hjälpt många prova ut sadlar under ett par år. De flesta är vanliga glada ryttare som på egen hand stirrat sig blinda i försök att hitta rätt sadel. De har dock saknat blick för det och fokuserat på fel saker.
Jag har aldrig haft svårt att hitta en sadel till hästarna vi tittat på. Problemet kan bli när hästen behöver en sadel med rundbossor eftersom rundbossor är i minoritet så blir begagnatmarknaden lite mer snål och de kan få betala lite mer än de tänkt sig.
Begagnat är iaf billigare än nytt :)
Det jag ville säga är att det absolut finns en sadel som passar både dig och din häst och förhoppningsvis faller ni för samma modell.

Den hästrygg du beskriver är annars en klockren rundbossa eller sadel med liten och mjukare kilbossa.
Vanliga sadlar som borde ligga bra i storlek normal eller nw:Prestige, Röösli, Jaguar....bomändringsbara kvalitetssadlar som är RR för både ryttare och häst med många måttmöjligheter.

Pariani och Butets dressyrsadlar TROR jag inte kommer ligga särskilt bra, de är även rätt ovanliga. Generellt brukar inte det erfarna dressyrfolket tycka om dem. De är gjorda utifrån deras utmärkta hoppsadlar sedan har de i princip bara satt på andra kåpor. Otroligt fina balanserade som hoppsadlar men en reservation för dressyrsadlarna.

Vanligt förekommande märken som borde ligga som skit oavsett bomstorlek: Passier, MN, HDR, Zaldi, Kieffer, Kentaur, JC, Hubertus...

Vilka är det som för 800 kr åker var som helst i landet, jätte nyfiken:bump:
Finns det någon speciellt certifiering för dessa riktiga utprövare, så att man kan slippa skiten rent ut sagt:D

En äldre County kanske (med rundbossor)!
Brukar gå att få tag i till vettigt pris!

Har en sådan och kan bara hålla med! Har haft den på fler än 10 olika hästar genom åren, allt från c-ponny till riktigt stora halvblod, och den har alltid legat perfekt! :) Mitt enda problem är att den nu, efter många års trogen användning, inte är så snygg längre så jag bestämde mig för att använda den till unghästarna och skaffa en ny sadel att träna och tävla i (du vet, vi ytliga dressyrryttare ;) ). Det beslutet fattades för snart ett år sedan och det har inte dykit upp någon ny dressyrsadel i sadelkammaren än i alla fall... Har nog "bara" provat ett 30-tal än så länge och är vid det här laget minst lika less på det hela som trådskaparen.

Till mitt problem hör att jag behöver en väldigt vid bom vilket inte verkar finnas att uppbringa. Trodde faktiskt inte att det skulle vara lika svårt med normalbom (vilket det tydligen verkar vara), men känner alltför väl igen fenomenet att sadeln trycker fram och tippar bakåt. Är det någon modegrej eller varför är så många sadlar så smala framtill (även om de påstås vara vida, de är ju bara vida baktill!) med stora "kuddar" på insidan??? Är sedan personligen inte särskilt förtjust i sadlar med "fåtöljsitsar", dvs. stora, platta, stoppade historier, så där krympte ju utbudet ännu mer.

Hade dessutom tänkt mig att hitta en hyfsad dressyrsadel utan att bli ruinerad, men har nu insett att jag blir tvungen att tänka om. Blir tydligen till att punga ut med en 20-25.000:- för att få tag på vad jag vill ha och jag är inte road... Kommer dock att vara glad den dagen den ligger på min häst! :)

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Miljon
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 441
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 503
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att bemöta en ledsen/upprörd främling
  • Lekstuga
  • Hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur