Dessa halvblodsraser

MissFideli

Trådstartare
Det finns ju hur många som helst, SWB, Holsteiner, Hannoveranare osv... När jag i min ungdom samlade på stamtavlor så var just rastillhörigheten svårast att specificera. Undrar fortfarande hur man gör?
Vi hade detta sto i stallet ett tag, relativt svensk kan man tycka?
http://blup.se/sv-SE/horses/43089-caduza-56

Hon blev exporterad till Tyskland och inregistrerad i Hannoveranerförbundet (eller vad det nu heter och det kan ha varit Holsteiner... :o ) där hon också fick några avkommor tror jag. Nu är hon tillbaka i Sverige.

Vad bli hon för ras?
 
Sv: Dessa halvblodsraser

Det finns ju hur många som helst, SWB, Holsteiner, Hannoveranare osv... När jag i min ungdom samlade på stamtavlor så var just rastillhörigheten svårast att specificera. Undrar fortfarande hur man gör?
Vi hade detta sto i stallet ett tag, relativt svensk kan man tycka?
http://blup.se/sv-SE/horses/43089-caduza-56

Hon blev exporterad till Tyskland och inregistrerad i Hannoveranerförbundet (eller vad det nu heter och det kan ha varit Holsteiner... :o ) där hon också fick några avkommor tror jag. Nu är hon tillbaka i Sverige.

Vad bli hon för ras?

Vad jag har förstått har tyskarna börjat gå över till att kalla sina hästar för Tysk sporthäst (Deutsches Sportpferd), då deras hästar är i princip samma i hela landet, men de registreras i den stambok vars region de råkar födas i. Hade förut en Oldenburgare vars föräldrar och andra släktingar nästan uteslutande var Hanoveranare, nu äger jag en Westfahler med både Hannoveranare och Holsteinare i stamtavlan, mamma var dock Westfahler hon med. Längre bak har han även hästar som är Fullblod och Selle Francaise.

Om jag vill kan jag registrera min hos ASVH men kommer då inte att få gröna papper för pappan är inte en godkänd hingst.

Hästen du frågar om är som föregående säger en SWB.
 
Senast ändrad:
Sv: Dessa halvblodsraser

Kan någon förklara för mig varför man i Sverige Kalla Varmblod för Halvblod och travare för Varmblod?

I Tyskland där jag kommer ifrån är alla "sporthästar" inkl travare Varmblod.
Sen har vi kallblod och fulblod. Hästar som är blandning mellan dessa oftast varmblod/fullblod kallas halvblod. Och den svenska hästen heter Svensk Varmblod.

SWB stå väll för just Svenska Varmblod.
 
Sv: Dessa halvblodsraser

Alla gör inte det och det är en relativt ny företeelse. När jag började intressera mig för raser för en 35 år sen hette det oftast varmblod och travare. Inom travvärlden säger man oftast bara varmblod eller kallblod, sen har slarvet spridit sig och många idag tror att man har en travare när man säger att man har varmblod.

Det du skriver visar också på vilka missförstånd som kan uppstå. Det har hänt att folk frågat här vilken ras deras häst är och när någon svarat t ex Dansk Varmblod så har den som frågat protesterat och sagt att hästen inte är en travare...
 
Sv: Dessa halvblodsraser

Hur ny då? Det hette Svenskt Halvblod när jag började bli hästintresserad i mitten av 60-talet.
 
Sv: Dessa halvblodsraser

I min enorma samling av hästtidningar från 60-talet handlar reportagen om varmblodsavel inte om travare och i annonser som säljer varmblod är det inte travare som saluförs.

Föreningen heter fortfarande Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen.
 
Sv: Dessa halvblodsraser

Vad jag har förstått har tyskarna börjat gå över till att kalla sina hästar för Tysk sporthäst (Deutsches Sportpferd), då deras hästar är i princip samma i hela landet, men de registreras i den stambok vars region de råkar födas i.

Deutsches Sportferd kallas hästar som registreras i avelsförbunden i f.d. DDR med undantag för Mecklenburg. Detta gäller Brandenburg-Anhalt och Sachsen-Thüringen.
 
Sv: Dessa halvblodsraser

Hur ny då? Det hette Svenskt Halvblod när jag började bli hästintresserad i mitten av 60-talet.

... och det var samma när jag började på 80-talet :)
Stamboken hette förvisso "Riksstambok för den svenska varmblodiga hästen" men i dagligt tal var det ingen som sa nåt annat än halvblod.

Jag tycker snarare det är en ny företeelse (eller nygammal kanske)
att kalla dem för varmblod. Många gånger när man säger eller skriver halvblod blir man rättad till just varmblod istället. (Fast inte lika mycket som när man råkar säga nordsvensk travare :p)
 
Sv: Dessa halvblodsraser

Vad jag har förstått har tyskarna börjat gå över till att kalla sina hästar för Tysk sporthäst (Deutsches Sportpferd), då deras hästar är i princip samma i hela landet, men de registreras i den stambok vars region de råkar födas i. Hade förut en Oldenburgare vars föräldrar och andra släktingar nästan uteslutande var Hanoveranare, nu äger jag en Westfahler med både Hannoveranare och Holsteinare i stamtavlan, mamma var dock Westfahler hon med. Längre bak har han även hästar som är Fullblod och Selle Francaise.

Om jag vill kan jag registrera min hos ASVH men kommer då inte att få gröna papper för pappan är inte en godkänd hingst.

Hästen du frågar om är som föregående säger en SWB.

Men det du skriver är hästen regat som det eller en den inskriven i deras förbund.
Tyskland har väldigt speciella system vad gäller registrering av hästar. Vi har själv numera islandshästar, en är registrerat i Westfalen med W- bränmärkning med ett I för islandshäst i mitten och en annan är regat i Hannover. Att de är registrerade i en av deras förbund och har pass därifrån betyder inte alltid att de är den rasen.
 

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Ottilia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 452
Senast: Görel
·
Avel Jag hängde en del här på buke för några år sedan och när jag skulle betäcka mitt sto 2005 lärde jag mig massor här. Stoet dog tyvärr...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 690
Senast: dobbis
·
Avel Nej jag vill inte ha några diskutioner att vara eller icke vara i den här tråden. Vill inte ha något tjafs alls utan söker bara...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
39 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp