Dessa magsjukor...

Fick veta vid lämning imorse att fler barn blivit sjuka i natt, varav ett barn återinsjuknat :arghh: Åh det är så plågsamt detta. Till råga på allt har vår dotter inte bajsat sen i lördags, dvs hon är förstoppad. Vi har haft lite problem de senaste månaderna med att hon varit hård i magen men bara en gång tidigare har det gått så här lång tid. Jag tror att den mat vi stoppade i henne efter att hon kräktes (typisk "snäll" mat som risgrynsgröt och blåbärssoppa) nu förvärrat förstoppningen istället. Så på inrådan av BVC kommer vi börja ge laktulos. Men hur ska jag då kunna veta om hon blir lös i magen p.g.a. det eller magsjuka?! Suck.
 
Min dotter fyller fem i april, har gått i förskola sedan hon var typ ett och ett halvt och jag tror att jag och mannen vabbat totalt kanske tre-fyra dagar på den tiden. Så förskolebarn behöver inte innebära sjuka barn, men blir barnen sjuka är det ju i regel inte mycket man kan göra åt det, annat än att fundera över de stora penseldragen.

(Med stora penseldrag menar jag t.ex. om förskolan som sådan brister och orsakar många sjukdomar, vilket jag tycker mig kunna se när jag jämför dotterns förskola med en del andra. Vissa har lappar uppe om löss, mask, magsjuka m.m. mest hela tiden, men jag tror det suttit sådana lappar uppe två gånger på tre och ett halvt år på vår förskola. Där tänker jag att vår förskola gör något rätt i förhållande till de förskolor som ständigt har smittor som går, men jag har inte grävt djupare i saken. Ett annat stort penseldrag är den allmänna statusen i familjen, om alla sover bra, äter bra, inte stressar för mycket osv, för sådant kan ju också påverka immunförsvaret negativt.)

Peppar peppar ta i hur mycket trä som helst men vi har också vabbat väldigt lite. Tror inte storebror var hemma en enda dag förra året och lillasyster två dagar. Men precis som du säger tycker jag att det inte är just våra barn utan att barnen på vår förskola är generellt lite sjuka jämfört med vad kompisar beskriver om deras förskolor. Vi har haft barn på förskolan sen januari 17 och tror jag har sett lappar om magsjuka två eller tre gånger. Aldrig något om löss eller annat. Vad dom gör rätt har jag ingen aning om. De är ute mycket men å andra sidan sover småbarnen inne i samma rum...

Jag vet att förskolan som min dotter går på hade ett rejält utbrott av calicivirus i maj förra året. Detta var innan hon började i augusti och då var det så illa att förskolan stängdes för total sanering (leksaker, gardiner, allt rengjordes). Det var dock ett betydligt mer aggressivt utbrott än vad det verkar vara nu. Jag tror inte att förskolan har dåliga hygienrutiner - på toaletten är det pappershanddukar, tvål och handsprit som gäller för både barn och vuxna. Sen vet jag iofs inte hur ofta man tvättar barnens händer, det ska jag nog fråga om. Tyvärr är de små barnen inte utomhus varje dag nu på vintern vid dåligt väder och alla sover i ett rum precis som hos er @Imogen.

För övrigt tycker jag inte att vår dotter har varit sjuk så jättemycket. Hon började på förskola i augusti och var sjuk två gånger under höstterminen - höstblåsor en gång och lindrig feber en gång, totalt fem vabdagar för oss vuxna. Det är mer än er förvisso men inte katastrof på något sätt. Huruvida man kan påverka smittspridning ännu mer på förskolan vet jag inte. Kanske kan man fråga om just handvtätt och utomhustid och fråga om dessa kan utökas?
 
Jag håller verkligen med er som säger att det är väntan på insjuknandet som är värst! Jag hatar verkligen när den där lappen sitter uppe på förskolan, första gången jag ser den mår jag illa i minst en timme efteråt och sen igen om man pratar om det under dagen :angel:
Men faktum är att dottern bara blivit smittad 2 gånger, så nått sorts motstånd verkar hon ha. En av dom gångerna smittade hon mig - såklart när maken var på konferens utan egen möjlighet att ta sig hem. Den gången kräktes barnet 1 (!) gång och inget mer - och jag som vuxen blev så dålig att jag knappt kunde stå upp utan att svimma :meh:

Men som du säger, det går inte att hålla dom hemma varje gång, man lär ju jobba. Lappen om magsjuka sitter uppe just nu på våran förskola och har gjort sen i tisdags, men nästan alla barn är på plats så det verkar iaf inte vara nått större utbrott denna gång - än så länge :cautious: Ikväll är maken på konferens igen så jag kommer ha ångest hela natten över eventuellt insjuknande!

Det är exakt så jag känner också! Man känner sig sjuk så fort man ser lappen i princip. Min man kommer vara borta imorgon kväll och det kommer knappast bli njutbart för mig som kommer sitta på nålar och vänta på nästa kräkning. Dock verkar det som du säger som att symptomen kan slå väldigt olika - min man var lite dålig i magen i söndags och fick springa på toan flera gånger i sträck, men jag har inte märkt av något. Barnet kräktes intensivt i fyra timmar i fredags kväll och efter det var hon som vanligt.
 
Jag vet att förskolan som min dotter går på hade ett rejält utbrott av calicivirus i maj förra året. Detta var innan hon började i augusti och då var det så illa att förskolan stängdes för total sanering (leksaker, gardiner, allt rengjordes). Det var dock ett betydligt mer aggressivt utbrott än vad det verkar vara nu. Jag tror inte att förskolan har dåliga hygienrutiner - på toaletten är det pappershanddukar, tvål och handsprit som gäller för både barn och vuxna. Sen vet jag iofs inte hur ofta man tvättar barnens händer, det ska jag nog fråga om. Tyvärr är de små barnen inte utomhus varje dag nu på vintern vid dåligt väder och alla sover i ett rum precis som hos er @Imogen.

För övrigt tycker jag inte att vår dotter har varit sjuk så jättemycket. Hon började på förskola i augusti och var sjuk två gånger under höstterminen - höstblåsor en gång och lindrig feber en gång, totalt fem vabdagar för oss vuxna. Det är mer än er förvisso men inte katastrof på något sätt. Huruvida man kan påverka smittspridning ännu mer på förskolan vet jag inte. Kanske kan man fråga om just handvtätt och utomhustid och fråga om dessa kan utökas?

Det jag vet att de gör för att försöka hindra smittspridning på vår förskola är mycket utetid och jag uppfattar det som att när något bryter ut på någon avdelning så är de snabba med att "stänga" avdelningarna så att folk går mellan så lite som möjligt (alla avdelningar har egna utgångar och man kan fysiskt stänga dörrarna mellan avdelningarna). Man är också extra noga när mellanmål och lunch levereras från köket och jag tror att de även delar in sig vid utevistelse om det finns misstanke om smitta (gården är indelad i flera delar och man kan stänga med grindar).

Sedan ska man inte sticka under stol med att vår förskola ligger i ett område där många har det rätt bra ställt och har möjlighet att styra med arbetstider och liknande så att föräldrarna kanske inte behöver vabba så mycket, eller att de helt enkelt har råd att vara hemma och därför inte skickar halvsjuka barn till förskolan.
 
Senast ändrad:
Jag vet att förskolan som min dotter går på hade ett rejält utbrott av calicivirus i maj förra året. Detta var innan hon började i augusti och då var det så illa att förskolan stängdes för total sanering (leksaker, gardiner, allt rengjordes). Det var dock ett betydligt mer aggressivt utbrott än vad det verkar vara nu. Jag tror inte att förskolan har dåliga hygienrutiner - på toaletten är det pappershanddukar, tvål och handsprit som gäller för både barn och vuxna. Sen vet jag iofs inte hur ofta man tvättar barnens händer, det ska jag nog fråga om. Tyvärr är de små barnen inte utomhus varje dag nu på vintern vid dåligt väder och alla sover i ett rum precis som hos er @Imogen.

För övrigt tycker jag inte att vår dotter har varit sjuk så jättemycket. Hon började på förskola i augusti och var sjuk två gånger under höstterminen - höstblåsor en gång och lindrig feber en gång, totalt fem vabdagar för oss vuxna. Det är mer än er förvisso men inte katastrof på något sätt. Huruvida man kan påverka smittspridning ännu mer på förskolan vet jag inte. Kanske kan man fråga om just handvtätt och utomhustid och fråga om dessa kan utökas?

Ja när såna där utbrott kommer då hjälper nog ingen hygien i världen nästan. Vi hade också ett sådant för ett par år sedan. Nästan all personal och alla barn var sjuka (vi var väldigt glada att vi var lediga just då :p )

Tycker inte det du beskriver om sjukdomar låter alls mycket eller ovanligt. Framförallt inte under första året på förskolan.

Utomhustid tror jag absolut påverkar. Hos oss är alla barnen ute två gånger om dagen i nästan alla väder. Ösregn och storm är de väl inne i typ men det har verkligen inte varit ofta.
 
Hämtade min dotter vid lunchtid då hon var gnällig och inte ville äta. När jag kom till förskolan fick jag höra att de skickat hem ytterligare två barn som hade kräkts på förskolan (dock inte samma avdelning som min dotter går på, men barnen leker med varandra och är på varandras avdelningar ibland). Jag blir helt matt. Nu får min dotter vara hemma imorgon och så ber jag till gudarna att hon inte blivit återsmittad av magsjukan.
 
Hämtade min dotter vid lunchtid då hon var gnällig och inte ville äta. När jag kom till förskolan fick jag höra att de skickat hem ytterligare två barn som hade kräkts på förskolan (dock inte samma avdelning som min dotter går på, men barnen leker med varandra och är på varandras avdelningar ibland). Jag blir helt matt. Nu får min dotter vara hemma imorgon och så ber jag till gudarna att hon inte blivit återsmittad av magsjukan.
Hoppas hon var gnällig och utan aptit av annan anledning än magsjuka.
 
Hoppas hon var gnällig och utan aptit av annan anledning än magsjuka.

Hon bajsade ett rejält lass igår kväll och har haft god aptit sedan dess så förhoppningsvis var det förstoppningen som lättade.

Men mentalt kan jag inte slappna av, är verkligen på helspänn konstant. Så otroligt jobbigt, jag önskar att jag bara kunde stänga av oron med en knapp. Hade ingen aning om att jag skulle reagera så här innan jag fick barn (och satte henne på förskola, hon har varit magsjuk även innan hon började där men då var "hotet" om magsjuka inte lika konkret).
 
Hon bajsade ett rejält lass igår kväll och har haft god aptit sedan dess så förhoppningsvis var det förstoppningen som lättade.

Men mentalt kan jag inte slappna av, är verkligen på helspänn konstant. Så otroligt jobbigt, jag önskar att jag bara kunde stänga av oron med en knapp. Hade ingen aning om att jag skulle reagera så här innan jag fick barn (och satte henne på förskola, hon har varit magsjuk även innan hon började där men då var "hotet" om magsjuka inte lika konkret).
Jag är tacksam att sonen går hos dagmamma, känns som risken för smitta är mindre i mindre grupper. Å andra sidan åkte vi på nåt i somras efter hämtmat...
 
Hon bajsade ett rejält lass igår kväll och har haft god aptit sedan dess så förhoppningsvis var det förstoppningen som lättade.

Men mentalt kan jag inte slappna av, är verkligen på helspänn konstant. Så otroligt jobbigt, jag önskar att jag bara kunde stänga av oron med en knapp. Hade ingen aning om att jag skulle reagera så här innan jag fick barn (och satte henne på förskola, hon har varit magsjuk även innan hon började där men då var "hotet" om magsjuka inte lika konkret).
Alltså jag förstår din känsla, jag känner precis lika! Känner mig knäppt, så lite ”skönt” att andra känner lika. Jag såg mig som en rätt chill person innan förskola, och fortfarande oroar jag mig generellt för rätt lite saker angående mina barn, men magsjuka, kan inte hantera det... (och då vill jag inte ens tro att jag egentligen tycker det är så himla farligt att vara magsjuk själv..)
 
Alltså jag förstår din känsla, jag känner precis lika! Känner mig knäppt, så lite ”skönt” att andra känner lika. Jag såg mig som en rätt chill person innan förskola, och fortfarande oroar jag mig generellt för rätt lite saker angående mina barn, men magsjuka, kan inte hantera det... (och då vill jag inte ens tro att jag egentligen tycker det är så himla farligt att vara magsjuk själv..)

Ja, jag märker att jag använder den här trådens som ventil men det är skönt att höra att man inte är ensam för man känner sig ju smått galen. Jag tycker också att det är ologiskt att detta psykar mig, för jag oroar mig precis som du inte så värst mycket annars. Jag har varit magsjuk själv ett antal gånger i livet och visst är det otrevligt men det har i princip alltid varit snabbt övergående för mig. Hade jag varit med om en synnerligen otrevlig magsjuka så hade jag förstått mig själv bättre men jag brukar kräkas ett par gånger och tillfriskna någorlunda inom 24 timmar. Inget man behöver ligga sömnlös för på nätterna kan jag tycka... I natt sov jag jättedåligt, låg länge och lyssnade efter tecken på att kräkningar var på gång.

Min dotter får vara hemma idag, och på måndag har förskolan planeringsdag och är stängd, så jag håller tummarna för att en långhelg räcker för att smittan ska lägga sig.
 
Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev sjuk i fredags, spydde fyra gånger på fyra timmar, och därefter var det bra. Ingen annan i hushållet har blivit sjuk (än så länge). Vi höll barnet hemma igår men idag tog jag henne till förskolan igen. Magsjukelapp sitter uppe i kapprummet, och på småbarnsavdelningen där mitt barn går var det bara två barn närvarande till inklusive mitt (!). Resten borta av olika anledningar varav ett flertal p.g.a. magsjuka.

Nu var ju utbrottet min dotter hade otroligt lindrigt, men jag har så fruktansvärt svårt för att hantera just magsjuka och osäkerheten det innebär. Jag blir hysterisk med handtvättning, googlar magsjuka och läser om det i timmar, oroar mig, oroar mig lite till, och blir nästan tröttare av ångesten detta innebär för mig än att faktiskt bli sjuk. Jag har inte emetofobi i egentlig mening även om det såklart är obehagligt att kräkas (det tycker ju alla). Det är just osäkerhetsmomentet, att gå och vänta på nästa insjuknande, som gör mig tokig. Jag är rädd att min ångest ska märkas och smitta av sig på min dotter. Det var väldigt jobbigt att lämna kvar henne i "smitthärden" imorse, men jag kan ju inte hålla henne hemma hela vintern! Jag och hennes pappa måste ju också jobba och att slösa VAB på dagar då hon faktiskt är frisk, av ren och skär ångest för att hon ska bli sjuk igen, känns inte rimligt någonstans.

Ni vana småbarnsföräldrar med barn på förskola - hur känner ni kring alla sjukdomar som florerar? Hur ska jag göra för att inte "flippa ur" så här utan acceptera att barn blir sjuka och att det är en del av livet?
Vad är det du oroar dig för? Magsjuka är ju inte farligt, bara jobbigt. Oftast går det ju över väldigt snabbt också, precis som det gjorde för din dotter. Klart det inte är roligt, men det går över snabbt, och har man tvättmaskin så är det ju bara att slänga allt i tvätten eftersom. Inte jättekul, men det värsta brukar ju vara över efter några timmar.

Man får tänka att deras immunförsvar behöver övas, så det är bara att bita ihop och köra på. Det jobbiga är ju all vabb, för att man missar så mycket på jobbet, men utöver det?
 
Vad är det du oroar dig för? Magsjuka är ju inte farligt, bara jobbigt. Oftast går det ju över väldigt snabbt också, precis som det gjorde för din dotter. Klart det inte är roligt, men det går över snabbt, och har man tvättmaskin så är det ju bara att slänga allt i tvätten eftersom. Inte jättekul, men det värsta brukar ju vara över efter några timmar.

Man får tänka att deras immunförsvar behöver övas, så det är bara att bita ihop och köra på. Det jobbiga är ju all vabb, för att man missar så mycket på jobbet, men utöver det?

I mina mer sansade stunder så vet jag ju att det du säger är sant. Det är jobbigt i ett par dygn (om fler i familjen blir sjuka), och i bästa fall är det över efter några timmar. Min dotter kräktes i fyra timmar i fredags, efter det har hon inte haft några symptom och ingen annan i familjen heller. Väldigt lindrigt så här långt alltså. Så vad fasen oroar jag mig för? Jag har liksom hakat upp mig på detta och lyckas inte ta mig ur min egen panikkänsla. Det är någon sorts irrationell rädsla som gripit tag i mig iom detta, och denna konstanta oro är egentligen värre än att hantera själva sjukdomen.
 
Du är inte ensam om att oroa dig, men jag kan tycka magsjuka är något överdrivet som det värsta man kan få. (Vill dock förtydliga att jag förstår din känsla!) Personligen tar jag alla gånger magsjuka före den värsta sortens höstblåsor. Det om något är vidrigt, smärtsamt och utdraget. Den "ska" vara mildare efter att man haft den en gång (särskilt om man hade otur och fick värsta sorten först). Men till hudläkarens förvåning gick det minsann att få tillbaka den i samma tappning med tappade naglar, hudömsning osv en andra gång också.

På äckellistan så leder nog springmask. De dör förvisso snabbt efter behandling, men äggen finns ju precis överallt i vår miljö.
 
Hehe säkert bara för att jag skrivit sådär i torsdags fm så fick jag reda på när jag hämtade på torsdag em att ett barn på förskolan blivit magsjukt på onsdagen :p

Förskolan hanterade de genom att alla var ute hela dagen både torsdag och fredag, förutom lunch som åts i mindre grupper och småbarnens vila som också delades upp i flera rum. Så de verkar ju verkligen ta det på allvar :) Det var inga fler som blivit sjuka på torsdagen eller fredagen iaf, peppar peppar!
 
Hehe säkert bara för att jag skrivit sådär i torsdags fm så fick jag reda på när jag hämtade på torsdag em att ett barn på förskolan blivit magsjukt på onsdagen :p

Förskolan hanterade de genom att alla var ute hela dagen både torsdag och fredag, förutom lunch som åts i mindre grupper och småbarnens vila som också delades upp i flera rum. Så de verkar ju verkligen ta det på allvar :) Det var inga fler som blivit sjuka på torsdagen eller fredagen iaf, peppar peppar!
Låter ju fantastiskt! På mina barns förskola får jag känslan av att man struntar lite i det, de verkar ha en inställning att de blir sjuka oavsett hur mkt eller lite de gör. Exempelvis sättet de inte ens upp lappar eller säger till att det går sjukdomar (med motiveringen att det känns deppigt och att man som förälder ändå inte kan göra något åt det..) Har också hämtat barn efter att barn kräkts i lokalerna när alla andra barnen glatt sprang runt överallt inne (herregud, gå ut, det var bra väder, dessutom ”ska” de i vanliga fall vara ute både för och eftermiddag..). I övrigt mkt nöjd, men detta kan nästan (bara nästan..) få mig att vilja byta förskola!
 
Vi är sjuka ofta. Har barn på fsk.

Har funderat många gånger om det beror på förskolan i sig. Personalen hjälper till på andra avdelningar och avdelningar isoleras aldrig, inte ens vid vinterkräksjuka.
Det blir bara fler och fler lappar med sjukdomar... Just nu sitter det lappar med löss och skabb. Gissar att det kommer upp en till snart eftersom det går maginfluensa i kommunen...
 
Förra året blev hela familjen magsjuka. Det satt i flera dagar, vi var urdåliga.
Lägg till att badrummet renoverades så vi hade varken dusch eller tvättmaskin. Det var en utmaning jag aldrig vill gå igenom igen.
 
Vi blev magsjuka i mars förra året. Dottern insjuknade dagen efter jag såg lappen på förskolan. Hon kräktes två gånger, sov hela förmiddagen sen var det full fart.
Efter henne var det min tur sen insjuknade pappan några dagar efter.

Jag som nyligen haft en fyra veckors influensa kräks hellre i 24h än att må som jag gjorde under jul och nyår. Idag vaknade jag upp med ont i halsen igen. Släpper aldrig taget. Dottern har än så länge klarat sig mot allt. Som värst hostat.

Vill dock inte ha magsjuka i mars igen iom att vi åker utomlands då. Så jag lär vända i dörren om jag ser lappen på morgonen.
 

Liknande trådar

Småbarn Mellan natten snöd-måndag och onsdag kväll däckade familjen i magsjuka. Storebror-Mannen-Lillebror och jag sist ut. Nu verkar vi alla...
Svar
7
· Visningar
1 734
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 755
Senast: Sar
·
Övr. Barn När skall man egentligen bli orolig? Tre barn av fyra har hög feber (uppåt 40 grader utan febernedsättande). Alla tre klagar på...
Svar
12
· Visningar
970
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 719
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp