”Det är för jävligt”

Sv: ”Det är för jävligt”

Sluta försvara travet med näbbar och klor.... Jag försvarar ingen sport, inte ens min egen där jag själv tycker det tas i alldeles för hårt mot våra vänner hästarna.
Jag dömer inte amatörtränare som vet vad uppvärmning är, jag dömer inte tränare som har TID för alla hästar, jag dömer inte tränare som är kollektivanslutna och har utbildad personal. Men jag dömer dem som redan har fått straff pga piskanvändning (ludde tex) och jag dömer dem stall som jag jobbat i, med fler 15-40 tävlande hästar, där häst efter häst har stress-symptom, sår efter selar, skador som blistras bort, ständigt blödande munnar och som till råga på allt inte ens är ordentligt inkörda (jag tävlar i körning och vill ha säkra hästar) dessutom låter de såna som jag, då icke körkunnig,19 år, köra tvååringar och hingstar på öppna banor och slingor. Hur proffsigt är det?

Jag dömer ingen här på buke, för jag tror att de som tagit sig hit kommit så långt i sin kunskapstörst att de aldrig skulle använt skadliga händer och pisk på sina hästar. Men så tjänar ni nog inte miljoner heller eller står till svars inför en massa ägare.
Kanske jag med hade betett mig som vissa inom proffstravet om jag tjänade mitt levebröd på det och inte behövde se hästen i ögonen varje dag, utan lämna den till personal efter träning o tävling. ?? Jag har varit nära att bli en av alla de hoppryttare som inte bryr sig om annat än rosetter. MEN....En FD. travhäst tog mig ur det hela och jag fick uppleva annat än jakten på rosetter. Så jag har både travet att tacka, men även att ibland avsky för jag vet vad som pågår bakom stalldörrarna på vissa stall. Det har jag min fulla rätt att göra och ingen här kan ta ifrån mig mina upplevelser. Och ingen kan ta ifrån en banveterinärs upplevelser heller. Jag tycker man tacksamt ska ta emot kritik och förbättra saker istället.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

:bow::bow::bow:

/Migo
som sett mörka sidor av travet från insidan både i profsstallar och ATG-klinik... Samt fått städa upp en del vrak de lämnar efter sig i form av fysiskt/psykiskt sönderkörda hästar...
Men också träffat trevliga omtänksamma amatörer där hästen absolut är en kär vän!
 
Sv: ”Det är för jävligt”

:bow::bow::bow:

/Migo
som sett mörka sidor av travet från insidan både i profsstallar och ATG-klinik... Samt fått städa upp en del vrak de lämnar efter sig i form av fysiskt/psykiskt sönderkörda hästar...
Men också träffat trevliga omtänksamma amatörer där hästen absolut är en kär vän!

Men det är väl inget unikt för travsporten?
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Nej, absolut inte. Men den är odiskutabelt den största(iaf ekonomiskt sett) hästsporten i landet, och borde alltså föregå med gott exempel.

Och varför blanda in andra sporter i den här diskutionen? Bara för att andra också gör fel blir inte travets fel mindre illa! Varför tvärförnekar travfolk att missfrhållanden existerar istället för att gå ut och ta avstånd från dem som faktiskt finns?

/Migo
håller inte på med nån "sport".
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Därför att så fort nån skämmer ut sig inom travet så är media och diverse ridmänniskor direkt på hugget.
Därför att travsporten är i offentligt ljus.

I andra grenar är det "locket på" :confused:

Många skäller på travet och klankar spel och vinster.
Få har fattat har travsporten sponsrar andra hästgrenar med massor med pengar.
Pengar som så många föraktar..

Tillägg på artikeln om Viktory Tilly.
Det finns sanningar men det finns fler sanningar också.
Fridems Ambra fick kalla handen för V75 start på Örebro.
Veterinären backade inte. Ägarna blev tvärsura men veterinären stod på sig.
(bara för att dra exempel åt andra hållet)

Ytterligare tillägg.
Jag VAR på Prix d´Amerique i år och såg vad som hände.

Frågan är om alla som drar upp Going Kronos...var dom också där tro?????????

AM
 
Senast ändrad:
Sv: ”Det är för jävligt”

Därför att så fort nån skämmer ut sig inom travet så är media och diverse ridmänniskor direkt på hugget.
Därför att travsporten är i offentligt ljus.

I andra grenar är det "locket på" :confused:

Många skäller på travet och klankar spel och vinster.
Få har fattat har travsporten sponsrar andra hästgrenar med massor med pengar.
Pengar som så många föraktar..

Tillägg på artikeln om Viktory Tilly.
Det finns sanningar men det finns fler sanningar också.
Fridems Ambra fick kalla handen för V75 start på Örebro.
Veterinären backade inte. Ägarna blev tvärsura men veterinären stod på sig.
(bara för att dra exempel åt andra hållet)

Ytterligare tillägg.
Jag VAR på Prix d´Amerique i år och såg vad som hände.

Frågan är om alla som drar upp Going Kronos...var dom också där tro?????????

AM

Ridsporten skulle inte klara sig särskilt bra utan travet.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Nej, absolut inte. Men den är odiskutabelt den största(iaf ekonomiskt sett) hästsporten i landet, och borde alltså föregå med gott exempel.

Och hur ska man kunna förebygga att hästen biter sig i tungan under ett lopp?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Så här har du aldrig sett superstjärnan Viola Silas. Hon är dräktig med Going Kronos och beräknas föla om 14 dagar. – Hon mår jättebra...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lutfi Kolgjini blev bestulen på en framskjuten placering i Prix d'Amérique med Raja Mirchi. Först drogs han bakåt av en iskall Maharajah...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenskgänget i Prix d'Amérique är säkra – vi kan slå Ready Cash. Allra kaxigast är förstås Lutfi Kolgjini. – Raja känns ännu bättre än...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Är du orolig över Raja Mirchis dagsstatus? Var inte det. Tränaren Lutfi Kolgjini är strålande nöjd med sin talang – nu är siktet...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp