”Det är för jävligt”

Sv: ”Det är för jävligt”

Men det är väl inte särskilt konstigt att folk reagerar?

Och jag tycker rentav att det är BRA att sådant här kommer upp till diskussion. Använder vi hästarna till våra nöjen så får vi se till att göra det på ett sätt som är säkert och ofarligt för dem. Det är väl ganska självklart?
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Nä det är inte konstigt att folk reagerar, men visst, han kunde ju ha struntat i att ta tag i sin häst och istället vart inblandad i en olycka som följd på kollosionen, hade det vart bättre. Ibland får man gäöra ett snabbt val mellan två onda ting. Det är inte alltid man väljer rätt.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Djurens rätt är en organisation som jag för flera år sedan förlorat allt förtroende till.
De ras argument är ofta helt utan verklighetsanknytning anser jag.

Att de sedan inte står upp för vad enskilda medlemmar har för sig för ofog mgör det hela ännu värre för mig.

Jag tar ingenting som dom debatterar om för sanning innan jag är överbevisad.

Undrar just vad dom sagt om Ludde låtit bli att bromsa som han gjorde utan ränt in i de andra ekipagen...

Då hade man kunnat prata om skador förmodligen:(
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Ja,djurens rätt ja..tänk om dom kunde ägna sig åt andra viktigare saker än att springa på travbanan och gnälla-där har vi redan en massa professorer. -Blödande mun SER drastiskt illa ut,men som det nämndes i artikeln,så bet sig hästen i tungan-sånt händer oftare än vad man tror.Tungan består av väldigt många blodkärl,så när det går hål på den,blöder det alltid väldigt mycket.Men läks väldigt fort.
-Det finns andra saker att gapa om!
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Att de sedan inte står upp för vad enskilda medlemmar har för sig för ofog mgör det hela ännu värre för mig.

Med ca 36000 medlemmar är väl det ganska förståeligt? Djurens Rätt förespråkar inte kriminella handlingar som en väg att förbättra djurens situation, så varför ska de då försvara några idioter som använder dem som täckmantel?
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Alla som har barn vet hur läskigt det kan se ut när de biter sig i tungan om de ramlar. Man tror att ett antal tänder lossnat och så är det bara saliven som blandat sig med blodet så det ser mycket ut. Hästar på denna nivå är pedant skötta. Ingen skulle komma på tanken att stoppa farliga saker i munnen på dem för då skulle de inte kunna starta på lång tid igen. Men det är ju klart eftersom hästen bet sig med tänderna så skulle man ju kunna dra ut alla tänder................
Jag föreslår att Djurens rätt ägnar sig åt riktigt djurplågeri. Åk till Spanien och arbeta för att stoppa tjurfäktningen t ex.
/ sanna
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Med tanke på vad hästen är värd, och hur duktig den är finns det ingen anledning att misstänka någon form av djurplåger!!!


Blod i liten mängd, med fradga blir kladdigt:smirk:
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Hästar på denna nivå är pedant skötta. Ingen skulle komma på tanken att stoppa farliga saker i munnen på dem
/ sanna

Vad säger du om det här, en artikel skriven av en aktiv banveterinär:
länk

Det är bullshit att trav- och galopphästar hanteras och selas för sitt eget bästa! Tom inblandade veterinärer skriver under på detta! Varför kan inte sporten ta ansvar för att de orsakar onödigt lidande? Varför är detta accepterat??
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Med ca 36000 medlemmar är väl det ganska förståeligt? Djurens Rätt förespråkar inte kriminella handlingar som en väg att förbättra djurens situation, så varför ska de då försvara några idioter som använder dem som täckmantel?

Det har jag aldrig påstått att dom ska göra heller.

Men att NEKA till att det är medlemmar i deras förening som utför idiotier i vissa specifika sammanhang gör deras trovärdighet mindre...

Att inte styrelsen uppviglar sina medlemmar till kriminella handlingar tar jag för givet!
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Nej, jag tycker det är fel att anklaga just travsporten för allt detta.
Visst så händer det saker.. hästar blir sjuka och vissa går sönder.
Men det finns det i alla andra hästsporter också!
Enda anledningen till varför sånt här hamnar i tidningarna är för att travhästar är så "publika" djur!
Skulle man gå runt och kolla i "ridhäststallar" så skulle man även där finna många sjuka, halta djur!

Tycker ni vi ska släppa ut alla hästar till det fria istället?
Kanske är den bästa lösningen enligt dessa organisationer? :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: ”Det är för jävligt”

tack för länken, den var verkligen läsvärd migo och bekräftar bara mina egna upplevelser av proffstränares lösningar på vägen mot miljonerna.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Jag föreslår att Djurens rätt ägnar sig åt riktigt djurplågeri. Åk till Spanien och arbeta för att stoppa tjurfäktningen t ex.

Det gör de, genom att även uppmuntra privatpersoner att skriva till riksdagspartier, svenska ledamöter i Europaparlamentet, osv, och därigenom försöka påverka så att ett förbud införs.

Visst, djuren behandlas oftast ännu sämre utomlands än i Sverige. Men man kan sopa rent framför egen dörr samtidigt som man kritiserar andra.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Vad säger du om det här, en artikel skriven av en aktiv banveterinär:
länk

Det är bullshit att trav- och galopphästar hanteras och selas för sitt eget bästa! Tom inblandade veterinärer skriver under på detta! Varför kan inte sporten ta ansvar för att de orsakar onödigt lidande? Varför är detta accepterat??

Skulle gärna vilja veta vad du har för belägg för detta uttalande? Tycker nog att distansritt, fälttävlan är lika mkt bullshit isf. Likaså "naturlig hästhållning"!

Lägger även till text från din länk : Inte sportens fel

Detta är inte sportens fel. Tvärtom har sporten ett mycket mer nyanserat och finstämt regelverk till hästens skydd än staten. Den kloke banveterinären utnyttjar detta och försöker övertala sportens domare att fatta beslut som han själv är förhindrad att fatta. Men sportens reglemente har gränser. Det går inte att förmå sportens domare att anslå pengar till forskning. Det går inte att kräva att få undersöka alla hästar nakna före start. Det finns inte resurser för att undersöka om hästen har magsår eller är i farozonen för att drabbas av lungblödning. Det övergripande ansvaret för djurskyddets organisation och beslutsunderlag faller tungt på statsmakten, inte sporten. Finansieringen kan diskuteras men inte organisation och kunskapsläge. Där bär statsmakten hela ansvaret. Detta ansvar har inte staten tagit. Vart fjärde år har staten haft chansen men inte tagit den.
 
Senast ändrad:
Sv: ”Det är för jävligt”

Hade han strunta i att dra i hästen och den istället hade skadat sig i kollisionen så hade säkert djurens rätt gnällt för att han inte drog i hästen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Så här har du aldrig sett superstjärnan Viola Silas. Hon är dräktig med Going Kronos och beräknas föla om 14 dagar. – Hon mår jättebra...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lutfi Kolgjini blev bestulen på en framskjuten placering i Prix d'Amérique med Raja Mirchi. Först drogs han bakåt av en iskall Maharajah...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenskgänget i Prix d'Amérique är säkra – vi kan slå Ready Cash. Allra kaxigast är förstås Lutfi Kolgjini. – Raja känns ännu bättre än...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Är du orolig över Raja Mirchis dagsstatus? Var inte det. Tränaren Lutfi Kolgjini är strålande nöjd med sin talang – nu är siktet...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp