”Det är för jävligt”

Sv: ”Det är för jävligt”

Sjukt att detta ska förstoras upp, typiskt media.
Ludde gjorde helt rätt
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Travet är djurplågeri ! --hur man än vänder och vrider på det.
Det är såå oändligt mycket pengar i "jag vägrar kalla det för sport"-och därför såå mycket plågeri för de arma hästarna.
Jag lider så fruktansvärt med dem-mår illa när jag ser det på telli.
Stor elog till Djurens Vänner som går i bräschen och vågar agera !
Hela familjen är naturligtvis medlemmar .
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Travet är djurplågeri ! --hur man än vänder och vrider på det.
Det är såå oändligt mycket pengar i "jag vägrar kalla det för sport"-och därför såå mycket plågeri för de arma hästarna.
Jag lider så fruktansvärt med dem-mår illa när jag ser det på telli.
Stor elog till Djurens Vänner som går i bräschen och vågar agera !
Hela familjen är naturligtvis medlemmar .

Vet du hur trött jag er på sånna som du? Som inte har den blekaste om hur det går till. :mad::mad:
 
Sv: ”Det är för jävligt”

:rofl: Fälttävlan då? Är inte det oxå djurplågeri? Islandshäst ridning där det sitter folk på 100 kg uppåt på en liten ponny? Hoppning, höga hinder och sliter på benen?
Du måste vara insnöad som anser att det endast är trav som är djurplågeri! :smirk: Mycket som har med djur och göra skulle ni DV kalla djurplågeri!

Det handlar oftast om en hel del pengar även i galopp världen.

Ludde gjorde helt rätt, vad hade ni sk. djurens rätt sagt om han inte hade handlat som han gjorde? Hade det varit bättre att hästen bröt en hel del ben i sin kropp och kanske tom avlivas pga att Ludde inte fick drahästen i munnen för DV? :cool:

Tycker det är så fjantigt, hästen bet sig i tungan och började blöda något fruktansvärt. Alla som bitit sig själv i tungan vet att det blöder en hel del!
Nä skärpning!!! Detta är bara såååå skratt retande :rofl: NI borde kanske roa er med något vettigt istället. Ludde är en fantastisk kusk som inte skulle utsätta sina hästar för lidande.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

:bow: bra skrivet! Och inom travet har vi något som heter STC som drar in licenser för dem som anses plåga sina djur. Detta är inget sådant fall!
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Lobysalice,sade jag att travet soliditärt är djurplågeri ?
Jag hoppas att du blir en travhäst i ditt nästa liv.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Lobysalice,sade jag att travet soliditärt är djurplågeri ?
Jag hoppas att du blir en travhäst i ditt nästa liv.

Hur ska annars ditt inlägg tolkas?
Ja det hoppas jag också! Skulle må så jäkla illa av att vara ridhäst hos en ridmänniska!!
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Måste oxå säga, har du bara sett trav på tv? Har du bara gjort det så kan du inte veta mycket!
Du kanske ska ta ett jobb i ett travstall och se hur det verkliegen går till, i stallet, tärningar och på tävlingar! Sen när du gjort det kan du jobba i ett galopp stall, sen ett hoppstall, sen ett fälttävlans stall. Sen kan du yttra dig om vilken sport som är djurplågeri lr ej.

Har själv jobbat i travstall, dressyr och hoppstall. Det värsta stallet jag varit i det är i hoppstallen. Hästarna behandlas som människor, det ska vara skydd osv sen när det kommer till ridningen ja då sitter dom där med sporrar, spö, skarpa bett och sliter och piskar hästen, hoppar den inte blir dom stor tokiga!.

I travet slipper hästen ryttaren, sporrarna och spöet används sällan dom flesta viftar endast med spöet dock ser det ut som om dom slår ( precis som på galoppen)

Är både kusk och ridmänniska ( dressyr) . Ingen av grenarna är värre än npgon annan anser jag. Vill bara kunna få folk och förstå att det inte bara är tra som är "djurplågeri"!
Förresten hela din familj är väl veganer? lr. Vegetarianer?
 
Senast ändrad:
Sv: ”Det är för jävligt”

Hoppas inte du tar illa upp av mitt hugg mot ridfolk. Har inget emot ridfolk överlag, bara de som inte vet vad de pratar om. Jag är en ponnyhopp tjej från början. Trivs mkt bättre med travet. Min häst tränas hemma & på banan med bomull i öronen, genomgjutet tränsbett(inget tungband el spärrgrimma) & bandage på bakbenen, för stöd & skydd mot slag. Kör sällan med pisk, men då för att korrigera henne när hon knölar i svängarna, inte för att bruka våld( vilket oxå är straffbart inom travet).
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Ingen fara. Det finns brister inom ridsporten och inom travet. Jag håller mig där mitt i mellan är 20 % trav och 80% dressyr människa :D
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Ingen fara. Det finns brister inom ridsporten och inom travet. Jag håller mig där mitt i mellan är 20 % trav och 80% dressyr människa :D

Ja visst sjutton finns det rötägg inom travet, men att kalla det för djurplågeri? Mest less på ridfolk sen jag fått köpa tillbaka mitt goa lilla travarsto i uruselt skick, men enligt folket var hon numera utbildad. Jo hej du, de missade dock att kolla vad "utbildningen" gjorde med hästens kropp........och hovarna ska vi inte tala om!! :( Tur iaf att hon kan användas i aveln.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Ursäkta om jag är dåligt insatt, men har det gjorts en veterinärundersökning av Giong Kronos efter det inträffade? I såna fall borde inte folk vara så upprörda, om det finns sånt som styrker att han bitit sig i tungan. Givetvis är det trist att det händer och man borde väl förebygga mer men det händer ju trots allt inte så ofta...

Men den här gången var det tyvärr nödvändigt, för att undvika en olycka, så vad bråkar folk om? Klart det är synd om hästen, men handen på hjärtat; hästar är känsliga djur trots sin storlek, hur många har inte någongång gjort illa sin häst i munnen? Bara för att det inte blödde behöver det inte varit smärtfritt för hästen...

Blev lite rörigt, hoppas du förstår att jag delar din uppfattning i stort. ;)
 
Sv: ”Det är för jävligt”

eftersom ludde säger att hästen bitti sig i tungan så har den det, varför skulle de behövas en vet undersökning för det?? för att media ännu en gågn ska kunna skriva upp nått...

*kl*
jag har ride i 20 år haft ponnys å halvblod tävlat hoppning å dressyr. nu har jag snöat över på trav å där ser jag mycket som funkar bättre. travmänniskor åker lverlag oftare till vet med sina hästar.. "min" skrutt var lite varm å lite lite svullen i ena bak häromdagen ja då bar de iväg till klinik dagen efter... de flesta inom de andra grenarna (vet ej galopp) hade antagligen vilat hästen några dagar å avvaktat. sen nått som många inte vet är att när travhästen kliver in på kliniken för en hältutredning ja då brukar de bli dyt.. för dom får betala de ur egen ficka ingen fin försäkrning där inte... hade min ridhäst vare en travare hade jag varit ruinerad idag.. men henne fick jag juh försökra benen på... svammiligt ja vet men men
 
Sv: ”Det är för jävligt”

jag erkänner att jag när jag hade ridhäst drog mig ofta vilade henne nåra dagar för att se om de blev bättre... beroende då på vad de va... skadan jag tog bort henne för va en sån där jag läthenne vila först.. å nu åker man in om en benet är lite varmt.. tur va juh de iofs.. men de är en helt annan histori.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

eftersom ludde säger att hästen bitti sig i tungan så har den det, varför skulle de behövas en vet undersökning för det?? för att media ännu en gågn ska kunna skriva upp nått...

För att vi inte lever i en perfekt värld där inga osanningar förekommer? Bara för att han säger så behöver inte betyda att det faktiskt är så, och det jag menade var att gemene man säkert har större förtroende för en veterinär än för en travkusk med vinstintresse!

Jag tror säkert att Ludde har rätt, och jag tycker såklart att han gjorde rätt, men vi märker ju på pådraget att det är många som inte tror honom.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

Han hade juh inga vinstintresseni just detta lopp. Han var med för att ge hästen rutin i världseliten.
 
Sv: ”Det är för jävligt”

tack för länken, den var verkligen läsvärd migo och bekräftar bara mina egna upplevelser av proffstränares lösningar på vägen mot miljonerna.

Minns inte vad den där tyska ryttarinnan i dressyr som plågade hästar hette..nä..men minns väl Paul Shockemöhles sätt att få hästar att hoppa..
Kanske "dina trav-gubbar" har gått samma kurs?

Blir så trött på folk som aldrig sett en häst bitit sig... :smirk:

AM
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Så här har du aldrig sett superstjärnan Viola Silas. Hon är dräktig med Going Kronos och beräknas föla om 14 dagar. – Hon mår jättebra...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lutfi Kolgjini blev bestulen på en framskjuten placering i Prix d'Amérique med Raja Mirchi. Först drogs han bakåt av en iskall Maharajah...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenskgänget i Prix d'Amérique är säkra – vi kan slå Ready Cash. Allra kaxigast är förstås Lutfi Kolgjini. – Raja känns ännu bättre än...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Är du orolig över Raja Mirchis dagsstatus? Var inte det. Tränaren Lutfi Kolgjini är strålande nöjd med sin talang – nu är siktet...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp