Bukefalos 28 år!

Det blev en Elliot *massa bilder*

Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

:)
Jag tror han kanske är i 'tonåren' för kisset har börjat lukta mycket starkare nu. Men han är väldigt duktig och kissar alltid i ett hörn av buren och bajsar i ett annat. :D

Och sen har jag lärt mig att han myser ihop och somnar när man klappar honom vid öronen och ansiktet och han varit ute och röjt. Så nu har han gosat ner sig på en lurvig kudde vid ett gosedjurslejon och sover bredvid mig här.
Han är väldigt söt. :love:
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Skulle han fortsätta utveckla ohyfsfasoner så tror jag (någon mer kunnig på kaniner kanske kan bekräfta eller dementera) att en kastration lugnar honom.
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Det har jag funderat på faktiskt.:) Eftersom vi ändå inte ska avla på honom. Men jag blir lite osäker när man läser (ibland är internet dumt, man får för mycket onyanserad info) om kastrering och folk som aldrig skulle kastrera kaniner pga olika anledningar.

Men vi får se hur han utvecklas, jag är inte främmande för tanken i alla fall. :)
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Kastrering på hankanin är inte så farligt så länge kaninen är frisk och veterinären är van med ingreppet.
Det är oftast själva narkosen som kaniner kan ha problem med, dvs är väldigt känsliga för.
Men olika veterinärer använder olika metoder; injektion, gas eller lugnande.
Jag har kastrerat kanin 2 gånger, varav jag faktiskt fick vara med och se första ingreppet.
Väldigt spännande och samtidigt lugnande, att se så allt går bra.
Det tog 40 min från att vi kom dit, tills vi var hemma igen (hade då 2 min promenad till kliniken).
3 timmar senare var kaninen sig själv igen. :)
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Som Ninni säger så ska kastration inte vara någon fara så länge det är en klinik/veterinär som är vana vid kaniner och vet hur de ska göra.

Han är iaf fortfarande väldigt väldigt söt! :D :love:
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Det finns en smådjursklinik ett par km från där jag bor så dit får jag ta mig i så fall. :) Vi får väl se hur det utvecklar sig här.

Idag har Elliot varit mycket upptagen
CIMG4835.jpg

Leka med MyLittlePonyhästar
CIMG4863.jpg

Fundera på om man kan äta fjärrkontrollen eller vad den nu är till för
CIMG4868.jpg

Leka ekorre
CIMG4875.jpg

Läsa mycket intressant bok om Vasa-döttrarna
CIMG4878.jpg

SOVA!

Hårt liv att vara kanin...:D
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Han verkar helt underbar! :D Synd med bitandet bara, har tyvärr inga konkreta tips mer än att putta undan honom (försiktigt naturligtvis) när han gör så. Hoppas det går över.

Kastrering kan lugna honom, men det är inte säkert. Största risken är som sagt narkosen. Har aldrig kastrerat någon själv men har läst mig till att vissa gör det med lugnande+lokalbedövning vilket ska vara mindre riskfyllt.
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Nya Viggobilder:

32027889.jpg


32028078.jpg


32027900.jpg


32027912.jpg


32027905.jpg


Där kan ni se att han är lite luddig vid rumpan med som sagt..
Jag tycker det är lite kortare hår vid rumpan nu än när han var riktigt liten, så det stämmer nog alldeles utmärkt som någon sa att de får mindre med stigande ålder.
 
Senast ändrad:
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Så söt han är :love:

Men stannar han innanför kompostgallret? Vår lille utbrytarkung tar sig ut därifrån på ca 5 sekunder. Vi som tyckte att det var en bra idé för då kunde han vara ute och springa även om dottern är ensam på rummet. (hon vågar inte ha honom lös själv för hon är rädd att han ska bitas) Men det kunde ju vi gå och tro ja. ;)

Elliot: 1 Kompostgallret: 0
Och som sagt, han försöker lista ut hur han ska komma upp längst upp i bokhyllan numera. Han måste vara korsning med apa! :p
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Hoppar Elliot över då eller?

För jag har fått förankra kompostgallret genom att knyta fast det både här och var, annars puttar han runt det, skapar en lucka och rymmer...
Hoppar över gör han dock inte hittills men han får bara vara lös där när vi är hemma och har lite koll.

Ja visst är han :love:!
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Han testar först att hoppa...lyckas han inte kravla sig över så går han helt sonika genom fyrkanterna i kompostgallret :cool:
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Eh va? Då måste du ha sjukt stora fyrkanter? För genom fyrkanterna i mitt kommer det då inte igenom en kanin;).
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Jag vet! Det borde vara omöjligt. De ser ungefär ut som de du har, ett vanligt kompostgaller?

Jag tittade på honom en dag, och han började med huvudet, kom inte igenom. Testar igen. Funkar inte. Kommer halvvägs igenom och fastnar, tar sig lös...
Och precis när jag tänker att PUH, han är inte som en råtta och kan trycka ihop sin kropp hur liten som helst så vips slank han igenom.

Och sen kom han på hur man gjorde på nåt vis. Men det måste ju vara större rutor än på ditt. Jag fick det med när vi köpte honom. Finns det olika bredder på rutorna? Då ska jag införskaffa ett mindre!
Han är en märklig kanin ibland.
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Det torde vara ett betydligt större rutnät du har. Du ser ju hur litet mitt är på bilderna. Rutornas bredd är väl dubbelt så brett som örat kanske?

Mitt är ett sådant vanligt kompostgaller som finns i "varenda affär" som säljer trädgårdssaker..
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Där ser man. :) Jag har aldrig använt kompostgaller förut, jag trodde bara de fanns i en storlek. Då ska jag köpa mindre genast.
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Nu har jag mätt iaf. Rutorna är 7.5 cm breda och 15 cm höga. Så de är inte så himla stora känns det som
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

låter stort, våra är 10,5 x 4 cm, höjden är 80cm och det tar de sig över om de vill.
7,5 x 15 cm skulle våra lätt krypa igenom.
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Håller med, 4 cm breda låter rätt rimligt lika mina också... Kan mäta vid tillfälle (om jag kommer ihåg),
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. :)

Då ska jag köpa sånt så han inte kan smita igenom. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 711
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 973
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 659
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 833
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp