Det blev så fel..och blir inte bättre...

Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

Du har inget hundsim i närheten? Vattenträning kan ha det mest fantasiska effekter på mystiska hältor + att hunden då får röra på sig utan större belastning. Veterinärerna ordinerar vattenträning till dom flesta skador idag, oavsett om det är skelett eller mjukdelsskador..

Håller med! Jag har även bra erfarenhet av gå/löpband i vatten.

5bcfc791.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

Men ååhh, vilken underbar historia!! Blev helt tårögd :')
Tack att du delade med dig av den!
 
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

Det har jag faktiskt ingen aning om om det finns här nånstans.. Men tack för tipset! Ska höra med veterinären
 
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

Har lite glada nyheter här!

Igår var vi hos fysioterapeuten och jag ställde alla frågor jag hade, vi pratade jättelänge, 40min över tid..så det var jättesnällt av henne. Jag mådde mycket bättre efteråt då jag äntligen kunde få ur mig alla tankar och känslor jag haft på sistone, och hon gav mig en hel del svar som gjorde att jag nu kan tänka klarare.
Hon sa att hon först och främst, aldrig ens skulle tänka tanken på att avliva Cashmir nu. Hon säger att hon är inte är en sån person som håller liv i en hund "i onödan", och att hon själv avlivade sin då 1,5år gamla labrador som var en träningsnarkoman men fick någon ryggskada som skulle begränsa honom till enbart koppelpromenader, vilket inte skulle varit ett värdigt liv för den hunden som levde för att arbeta.. Hon säger att hon i princip dagligen i sitt yrke träffar på hundar som faktiskt mår dåligt och inte har någon livsgnista kvar, och säger att Cashmir är långt ifrån en sån hund. Hon har dessutom själv haft 3 greyhound innan. Så hon är väl medveten om hur/vad ett värdigt vinthundsliv är. Hon säger att eftersom Cashmir aldrig fått smak på att jaga trasa och testa på sådana race så vet han liksom inte vad "han går miste om"..och att han mycket väl kan leva gott och lycklig som enbart sällskapshund.

Nu till själva skadan: enligt henne så är det visst inte tårna/låret som är huvudproblemet längre...hon säger att hon märker av vid massagen att det släppt jättemycket och att han knappt reagerar på det längre. Så behandlingarna har hjälpt till att läka ihop mjukdelsskadan i låret, och att han överhuvudtaget inte reagerar när hon känner och klämmer på tårna. Utan problemet tror hon ligger i ryggen. Eftersom det inte blivit så mycket bättre efter alla behandlingar och han reagerar på exakt samma plats så misstänker hon att han kan ha diskbråck, pålagringar eller liknande..vilket kan även det orsaka hälta.. Så hon sa att vore det hennes hund skulle hon först och främst röntga ryggen, och sen utgå därifrån! (Önskar hon hade sagt det tidigare dock, så kunde man gjort det för längesen)

Hon säger då alltså att hon inte alls tror det är en omöjlighet för honom att få springa lös i framtiden...hon sa att jag t.o.m om jag vill kan börja småjogga med honom redan nu, kortare sträckor i början..för att se hur mycket han klarar, och sen avvakta och se om han börjar halta eller visa tecken på smärta..
Han kommer inte kunna springa på något race, pga att hunden belastar tårna på ett sätt då som inte alls skulle vara bra för artrosen i hans tår, men att leka lös och busa med andra hundar så småningom skulle han nog klara...bara vi kollar upp ryggen först. Och hon tyckte att idén om att skaffa en till hund inte alls var dum, då han älskar och uppskattar hundsällskap så mycket. Ja hon sa t.o.m att hon inte ser något hinder i att skaffa en kanske lite äldre/lugnare whippet.. :laugh:

Såå...det sista hon sa var, att jag ska försöka lägga alla dessa negativa tankar åt sidan nu, då det påverkar både hunden och mig...och att även om det så blir i 2 veckor till eller i 10år till...så ska jag bara försöka njuta av min hund istället.. Så det är precis vad jag ska göra nu och redan börjat med! :)


// Sara, som fått hoppet tillbaka :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

Kanske någon annan skrivit detta, men jag har lärt mig att whippet ska man alltid ha minst två av. De vill inte vara ensamma. Klart han gillar att vara hos dagmatte där han får sällskap!
 
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

Jo jag vet att många whippar gillar sällskap av andra whippar, och att många whippet-ägare ofta skaffar minst 2... men för just honom spelar det ingen roll vilken ras bara det är en hund, stor som liten, tik, hane, kastrat...han älskar alla. Det är mer jag som gärna vill ha en till whippet.
 
Senast ändrad:
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

En tanke, du kanske ska kolla på en annan vinthund för att inte jämföra..? Jag är ju löjligt svag för galgon :angel:
 
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

åh tro mig, jag har tänkt på det där väldigt mycket..att välja en annan vinthundsras!! Cashmir är ju från en kennel där dom även föder upp galgo, och klart man blev helt svag för dom med :love:
Jag har även tänkt mycket på att skaffa saluki, men jag har insett att dessa raser är för stora för mig....whippet är nog i största laget.. (Jag är en småhundsmänniska:p), så jag har faktiskt t.o.m börjat kolla runt efter italiensk vinthund (som jag så bestämt innan sa att jag INTE ska skaffa) :angel:
Men får se...av vinthundar blir det antingen whippet eller IG, men kanske blir nåt helt annat oxå :D
 
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

Det har jag faktiskt ingen aning om om det finns här nånstans.. Men tack för tipset! Ska höra med veterinären

Såg var du bodde och tänkte tipsa lite. Hundsim finns iValla, men jag skulle rekommendera Norsholm där de är fantastiskt duktiga på sjukgymnastik och rehab. En kompis har en hund som hade ryggproblem och efter diverse utredningar provade hon akupunktur. Det hjälpte väldigt mycket och idag är hunden helt symtomfri. Eftersom akupunkturen utfördes av en veterinär gick den dessutom på försäkringen.

Hoppas allt rättar till sig för er och att din hund får ett långt och lyckligt liv. Hör av dig om du behöver fler lokala tips. :)
 
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

Tack ska du ha för tipset! :)
Ska in o röntga först, och sen får vi se vad det visar sig och vad veterinären rekommenderar
 
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

Tips på en duktig veterinär är Christer Julinder på Söderköpings djuklinik. Fick fantastisk hjälp där med min egna hund och han hittade snabbt skadan och kunde åtgärda den.
 
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

Jag känner förresten till två whippar som ska omplaceras.

Den ena vill dock ägaren (eg. uppfödaren, men de ärvde tillbaka hunden när ägaren avled förra året) helst ska bo på Gotland och de vill ha kvar avelsrätt. Men det är annars en jättetrevlig och fin hane på fem år med WR- och sprintlicens. Han blev vid årsskiftet pappa till en jättetrevlig kull. Han är röd med vita tecken.

Den andra är liten mjuk och lugn tik på fem år. Jag är dock lite osäker på hur pass stort hennes trasintresse är, men jag har faktiskt redan slängt ut en fråga om det. Hon är brindle (blåpigmenterad har jag för mig), lite ljusare än Dafne.

Hanen bor i södra Småland och tiken i Stockholm.
 
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

ååhh sådär får du inte göra!!! så himla sugen jag blev nu!! jag är ju sjukt impulsiv, och impulsiva köp slutar ju sällan bra :grin::p haha
(Tiken lät dock intressant:angel:)

Nä men...jag har ju faktiskt börjat titta mig om efter whippar och uppfödare...men saken är att jag ändå inte kan skaffa mig en till förrän under mitten av sommaren ungefär, eftersom jag just nu bor tillfälligt hos mamma igen..och kan inte flytta till eget förrän i sommar pga olika skäl. Så känns som att om jag ändå ska skaffa en äldre omplacering så är det ingen idé att kolla efter det nu då sådana ju behöver omplaceras direkt. En annan sak när man ska kolla valp, då är det såklart bättre att vara ute i god tid :)

Men sen känns det också som jag just nu bara bör fokusera på Cashmir, kolla upp hans rygg..och se vad det krävs för behandling/rehabilitering efter det. Vem vet..kanske blir en operation som ändå skulle göra att jag inte får tid för en annan hund just då... så är nog bäst att planera in en till hund först när jag vet hur det kommer bli med honom :)
 
Sv: Det blev så fel..och blir inte bättre...

J

Den andra är liten mjuk och lugn tik på fem år.

Två år menade jag ju. Vet inte varför jag skrev fem.

Jag förstår om du vill vänta tills du har utrett Cash lite mer. Men det kommer då och då upp omplaceringar, så det är bara att hålla korpgluggarna öppna. :)

Jag har förresten fått svar på att hon har testat WR en gång och det var ingen sensation tydligen. Hon jagade trasan, men det var inte mer. Att jag frågade beror på att hennes kullsyster som jag känner till sedan tidigare inte uppvisar något trasintresse alls. En annan från samma kennel tog lång tid på sig innan hon började jaga och kullbrodern till den senare sitter helst under en korkek ;).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 823
Senast: BornAgain
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 989
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 640
Senast: ako
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 241
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp