Bukefalos 28 år!

Det blir nog vet imorgon

Sinfonie

Trådstartare
Det ser inte bättre ut än att min lilla Spurs får åka in till farbror veterinär imorgon :crazy:
När jag kom hem från stallet idag möttes jag av att katten kissade på täcket.
Det kom några droppar.
På ungefär 20 minuter gick hon på lådan 6 gånger, det kom inget alls.
Hela tiden gick hon runt och gnällde, höll aldrig tyst.
Därefter satte hon sig på kudden och försökte kissa, några droppar.
Sen på en mapp, likadant där.

Vad hemskt det är att se och höra henne sån här.
Stackars liten :(
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Aj, urinvägsinfektion på gång? Hoppas det inte är stenar i alla fall. Försök komma in tidigt, det är inte skönt för liten kisse.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Det är nog uvi på väg, stenar hoppas jag verkligen inte att det är.
Telefontiden är 8-8.30 imorgon så får hoppas att hon får komma in så fort som möjligt.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Det borde ni få med det problemet. Min systers katt har precis fått en omgång kortison för att bota uvi, det funkade jättebra. Först behandlad med antibiotika förstås, men kom igen.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Jag hoppas det.
Jag tycker synd om kisse, sist hon var hos veterinären slutade det med stygn över hela magen,
hon har nog inga glada 'minnen'.

Är det vanligt att katter som en gång fått uvi får det igen? mer än en gång?
Spurs är 3 i år, aldrig varit sjuk tidigare.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Jag hoppas det.
Jag tycker synd om kisse, sist hon var hos veterinären slutade det med stygn över hela magen,
hon har nog inga glada 'minnen'.

Är det vanligt att katter som en gång fått uvi får det igen? mer än en gång?
Spurs är 3 i år, aldrig varit sjuk tidigare.

Det borde nån av veterinärerna här på forumet kunna svara på (eller din imorgon) men min systers vet sade att det kan sätta sig kroniskt och komma tillbaka gång på gång. Då ska tydligen kortison vara bättre än antibiotika enligt vad jag förstod. Men inga garantier finns. Julia, systers katt, fick det och blev behandlad med antibiotika. Det försvann men kom igen, tror hon behandlades igen med antibiotika, det kom igen en gång till och nu sist fick hon alltså kortison. Och hittills har det hållt sig borta. Peppar, peppar.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Cystit brukar tywärr wara ett återkommande problem. Wisst kan kissen ha otur och få en bakteriell infektion wid ett enstaka tillfälle, men ofta finns bakomliggande orsaker.

Äwen honkatter drabbas ofta aw kristaller i urinen (FLUTD, "urinsten"), men det ger sällan upphow till regelrätta urinstopp som hos hankatter. Dock förekommer det, så om din katt är allmänpåwerkad skulle jag inte råda dig att wänta tills imorgon - skulle hon ha ett stopp så finns risken att hon inte öwerlewer tills dess. Kristaller i urinen går att behandla (struwit) eller förebygga (struwit och o alat) med rätt foder, antingen ett dietfoder eller burkmat (lite "regler" där med, inte - aldrig!! - tonfisk mm)

Många cystiter är stressutlösta hos katt. Dessa är återkommande. Det man kan göra är att se till att katten äter ett foder som skyddar urinwägarna (föredrar personligen Royals Urinary äwen om många kissar lätt går upp i wikt på det) och innehåller en sorts glukosamin som bekläder blåsans wägg. Inte samma glukosamin som är bra för leder dock.

Hoppas det ordnar sig med din katt!
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Detta låter inte ett dugg bra :(

Snälla, låt inte vetten skriva ut antibiotika utan riktigt bra anledning. Det är väldigt ovanligt att katter har bakterier i urinen och då är det riktigt dåligt att ge antibiotika.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Tack för era svar!

Hon har inte rört lådan under natten (lika fint som när jag mockade den igår kväll).
Däremot har hon "kissat (dvs några droppar) i sängen och på fåtöljerna.
Hon har heller inte druckit sen igår, maten kan hon ha rört lite.

Jag ringde vet imorse, och vi har tid 13.30.
Stackars kisse som behöver åka buss i den här snöstormen..

Vad gör jag om han vill skriva ut antibiotika utan bra orsak?
Jag menar, vad kan jag säga?
Be om kortison?
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Fråga honom anledningen till att ge antibiotika när det inte påvisats bakterier. En odling tar några dar innan man får svar.

Det kan vara idiopatisk cystit. Fråga honom om det.

Du kan få Metacam som är antiinflammatioriskt och smärtstillande till att börja med.

Det finns andra läkemedel till en sargad urinblåsa, bla Cystease samt Saroten.

Rapportera gärna hur det går.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Nu har vi varit hos vet, jag jag är väldigt fundersam.

Han konstaterade urinvägsinfektion, skickade med Cosequin och skrev ut recept på Metacam.
När jag kom hem kollade jag upp vad Cosequin är, och det verkar som det är något för djur med ledproblem?
Hur har det med min katt att göra? :confused:



I övrigt så sitter katten nu och smaskar på Hill's torrfoder och ser väldigt nöjd ut, några behov har dock inte uträttats ännu.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Cosequin är ett preparat med glukosamin för leder. Inte samma som det jag pratade om. Kanske har forskning wisat att äwen Cosequin funkar, annars är wetten ute o cyklar...

Jag håller inte riktigt med om att man ska wara så restriktiw med antibiotika wid cystiter. Wi brukar göra direktmikroskopi på sediment och det är ofta man påwisar förekomst aw bakterier.

Togs något urinprow på kissen? Antar det eftersom ni bytt foder - kristaller? Wilken typ war det?
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Jag är lite orolig för vad vet gör, samtidigt sa han att det är så dom gör på den kliniken.

Inget urinprov (vilket jag tyckte var lite märkligt), födret skickade han med så hon har fått litegrann vid sidan om det vanliga.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Håller med om att det är märkligt att inte urinprov togs. Hur kan man då veta om det är struvit- eller oxalatkristaller? Som jag fattat det så ska det vara helt olika foder beroende på vilken typ av kristaller det är.

Den ena sortens kristaller kommer vid lågt pH på urinen och den andra vid högt pH. Jag lär mig aldrig vilket som kommer när.

Det är i alla fall oerhört viktigt katten får i sig massor med vätska så att urinen blir ordentligt utspädd.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Så ena typen av kristaller kommer vid högt pH och den andra typen vid lågt?

Vad än vet "håller på med". så verkar det funka. Spurs mår iallafall bättre idag.
Hon är lite slö, har legat och sovit nästan hela dagen.
Hon äter bra, och har kommit igång med drickandet.
Inatt (ja, jag var kiss-vakt;)) så kom det mer än några droppar, så hon verkar ha kommit igång med kisseriet.
Hon sitter heller inte gömd under ett bord och vill bli lämnad ifred, utan är samma gamla uppmärksamhetssökande kisse.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Numera gör ju wissa fodertillwerkare foder som sägs lösa struwit och motwerka o alat på samma gång. Royal har sitt S/O-inde i Urinary, och det werkar fungera bra (dock ej lämpligt wid njurskada pga sitt högre saltinnehåll). Hill´s har sitt s/d foder wilket är utmärkt som lösande wid struwit, men direkt olämpligt wid o alat.

Frågan är wilket foder ts kisse får?

Att inte ta urinprow tycker jag är en mycket märklig policy.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Så egentligen behövs ett urinprov för att veta vilket foder som egentligen är lämpligt för henne?
Funderar på om man isåfall skulle ringa vet och be att få komma in för ett prov..

Hon har fri tillgång på Mjau torrfoder, samt fri tillgång på blötmat, vilke innebär att hon i princip bara äter blötmaten.
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Jag trodde att ni hade bytt till Hill´s torrfoder? I ett inlägg owan skriwer du att kissen sitter och smaskar på det?

Wilket torrfoder?
 
Sv: Det blir nog vet imorgon

Min ena kisse blev också dålig i urinvägarna i helgen så jag fick åka in akut på jourtiden, lagomt billigt, men vad gör man inte? Stackarn hade ju jätteont.

Min hade iaf kristaller, och nu minns jag såklart inte vilka, men "de mindre vanliga" minns jag att vet. sa. Köpte Royal Canins urinaryfoder till honom på vets inrådan, och den ska ju enligt royal täcka hela registret med kristaller verkar det som...

Min går iaf på metacam nu och verkar tycka att livet är lite drägligare. Hoppas din kisse kryar på sig och slipper besvär i framtiden. :bump:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 347
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 976
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp