Det börjar om, som om jag inte fanns ( fortsättning)

Sista inlägget från mig. Jag inser med alla era svar att det är jag som ska tänka efter, det är jag som gör fel, jag som är "falsk" och "otäck" vän som är snäll och vill väl. Det är jag som inbjuder till att folk utnyttjar mig, och att vara snäll är inte detsamma att man kan få detsamma tillbaka. Att vara hjälpsam är lika med att få andra att göra samma sak.

Ursäkta mig, mina inlägg misstolkas helt, så tack för mig i detta. Ska verkligen göra mitt bästa att ljuga, aldrig ställa upp, aldrig hjälpa, aldrig vara trevlig, aldrig ge av mig själv så någon annan får det lättare. Ska aldrig mer ge en blomma i uppskattning, aldrig gratta någon på födelsedagen som inte grattat mig. Ska heller aldrig ringa någon att fråga hur det är, eftersom de aldrig ringer mig. Världen är underbar!

Om det är sån du vill vara så var det då!

Det är inte så att dina inlägg misstolkas alls. Det du hela tiden försöker få fram är ju att Du ska få något igen och de tär bekräftelsen du behöver. Dina vänner kanske GER saker men du missar dom.
 
Sista inlägget från mig. Jag inser med alla era svar att det är jag som ska tänka efter, det är jag som gör fel, jag som är "falsk" och "otäck" vän som är snäll och vill väl. Det är jag som inbjuder till att folk utnyttjar mig, och att vara snäll är inte detsamma att man kan få detsamma tillbaka. Att vara hjälpsam är lika med att få andra att göra samma sak.

Ursäkta mig, mina inlägg misstolkas helt, så tack för mig i detta. Ska verkligen göra mitt bästa att ljuga, aldrig ställa upp, aldrig hjälpa, aldrig vara trevlig, aldrig ge av mig själv så någon annan får det lättare. Ska aldrig mer ge en blomma i uppskattning, aldrig gratta någon på födelsedagen som inte grattat mig. Ska heller aldrig ringa någon att fråga hur det är, eftersom de aldrig ringer mig. Världen är underbar!
Här kanske svaret finns?

Vi är ett helt gäng som engagerat oss i dig. Som med våra härtan och rejält med omsorg om dig försöker förstå, och få dig att förstå.

Men du fäller ut taggarna när vi inte stryker dig medhårs och bekräftar din bild.

Så funkar det inte mellan människor som bryr sig om varann.
Vi bryr oss om dig men du tar inte emot.

OM du ändå skulle ta kontakt med något proffs för att prata - skriv ut den här tråden och ta med.

Önskar dig allt gott!

/tanten.
 
Sista inlägget från mig. Jag inser med alla era svar att det är jag som ska tänka efter, det är jag som gör fel, jag som är "falsk" och "otäck" vän som är snäll och vill väl. Det är jag som inbjuder till att folk utnyttjar mig, och att vara snäll är inte detsamma att man kan få detsamma tillbaka. Att vara hjälpsam är lika med att få andra att göra samma sak.

Ursäkta mig, mina inlägg misstolkas helt, så tack för mig i detta. Ska verkligen göra mitt bästa att ljuga, aldrig ställa upp, aldrig hjälpa, aldrig vara trevlig, aldrig ge av mig själv så någon annan får det lättare. Ska aldrig mer ge en blomma i uppskattning, aldrig gratta någon på födelsedagen som inte grattat mig. Ska heller aldrig ringa någon att fråga hur det är, eftersom de aldrig ringer mig. Världen är underbar!
Herregud! Ta av dig offerkoftan! Reagerar du likadant IRL?

Men jag fattar inte, saknar du förmåga att först att vänskap inte byggs på handlingar utan på helt andra saker? Det är vad många har försökt förklara. Det är inte vad man gör som är grejen.
 
Sista inlägget från mig. Jag inser med alla era svar att det är jag som ska tänka efter, det är jag som gör fel, jag som är "falsk" och "otäck" vän som är snäll och vill väl. Det är jag som inbjuder till att folk utnyttjar mig, och att vara snäll är inte detsamma att man kan få detsamma tillbaka. Att vara hjälpsam är lika med att få andra att göra samma sak.

Ursäkta mig, mina inlägg misstolkas helt, så tack för mig i detta. Ska verkligen göra mitt bästa att ljuga, aldrig ställa upp, aldrig hjälpa, aldrig vara trevlig, aldrig ge av mig själv så någon annan får det lättare.
Fast vet du vad, så många i den här tråden och den innan har lagt ner massor med tid och tanke på att försöka hjälpa dig att se vilka alternativ du har, gett tips och råd, försökt ge nya infallsvinklar som ska hjälpa dig och det enda du hänger upp dig på är något som INGEN i tråden någonsin sagt. Ingen har sagt att DU är falsk eller liknande utan att ditt beteende KAN uppfattas som sådant och det kan bidra till hur andra beter sig mot dig.
Men om du inte vill förändra något i ditt liv eller ta några som helst råd från människor som vill dig väl och som har egna erfarenheter så är det ju inget att göra.
Du vill inte ens överväga att förändra någonting med dig, ditt tankesätt eller beteende vilket är för DIN egen skull! Och då kommer heller inget annat att förändras.
Offerkoftan du har tagit på dig nu kommer inte göra dig några tjänster eller skaffa dig riktiga vänner men om du tycker att den är så skön och så trygg och så klädsam så för all del behåll den på. Men skyll inte på någon annan när ingenting blir bättre. Att förändra sig själv och sitt liv till det bättre är inte automatiskt lätt och fyllt av regnbågar och skönsjungande enhörningar som överöser dig komplimanger och snälla ord. Det är tufft och det kräver att man ser sin egen del i saker och ting, men vill du inte så vill du inte men be inte om råd när du inte villig att jobba lite.
 
Jag tycker inte att det är så konstigt att TS inte vill/orkar/kan (?) fortsätta just nu. Det kan ta ett tag att smälta allt. Att överge ett sätt att tänka/funka när man inte har något annat att hänga upp sig på, är inte lätt.
 
Men förstår ni inte alls? JAG försöker på alla sätt och vis. Jag försöker vara allt en vän kan vara, för mig är det att likväl kunna vara i glada situationer, likväl som att ställa upp när det inte är bra. Kräver inte, men anser ändå att en vän gör detsamma för mig, trots att jag ALDRIG bett om hjälp.

Förstår ni inte att när jag ger allt för att vara en del av en familj och hela tiden bli åsidosatt, trots att jag alltid hjälper till, alltid försöker vara den som ställer upp , finns där, ordnar och fixar för att det ska bli bra,

När jag sitter på familjesammankomster och försöker lägga mig i samtal för att få vara med, men blir avvisad.

När jag bjuder hem folk och det inte duger.

När jag för en gångs skull tackar nej för att jag är upptagen, och får höra att jag är förmer och aldrig kan, jag får skylla mig själv..

När alla andra är viktigare än mig..

Jodå, jag förstår visst. Håll dig på mattan, du är inget värd, du är en utmärkt hjälperska när vi behöver hjälp, men annars kan du hålla dig borta, för du är bara falsk och icke trovärdig när du är trevlig och försöker annat.
 
Men förstår ni inte alls? JAG försöker på alla sätt och vis. Jag försöker vara allt en vän kan vara, för mig är det att likväl kunna vara i glada situationer, likväl som att ställa upp när det inte är bra. Kräver inte, men anser ändå att en vän gör detsamma för mig, trots att jag ALDRIG bett om hjälp.

Förstår ni inte att när jag ger allt för att vara en del av en familj och hela tiden bli åsidosatt, trots att jag alltid hjälper till, alltid försöker vara den som ställer upp , finns där, ordnar och fixar för att det ska bli bra,

När jag sitter på familjesammankomster och försöker lägga mig i samtal för att få vara med, men blir avvisad.

När jag bjuder hem folk och det inte duger.

När jag för en gångs skull tackar nej för att jag är upptagen, och får höra att jag är förmer och aldrig kan, jag får skylla mig själv..

När alla andra är viktigare än mig..

Jodå, jag förstår visst. Håll dig på mattan, du är inget värd, du är en utmärkt hjälperska när vi behöver hjälp, men annars kan du hålla dig borta, för du är bara falsk och icke trovärdig när du är trevlig och försöker annat.
Men varför?

Vad är det du gillar hos de här personerna du hjälper? Vad är det som gör att du vill ha dem som vänner?
 
Fast vet du vad, så många i den här tråden och den innan har lagt ner massor med tid och tanke på att försöka hjälpa dig att se vilka alternativ du har, gett tips och råd, försökt ge nya infallsvinklar som ska hjälpa dig och det enda du hänger upp dig på är något som INGEN i tråden någonsin sagt. Ingen har sagt att DU är falsk eller liknande utan att ditt beteende KAN uppfattas som sådant och det kan bidra till hur andra beter sig mot dig.
Men om du inte vill förändra något i ditt liv eller ta några som helst råd från människor som vill dig väl och som har egna erfarenheter så är det ju inget att göra.
Du vill inte ens överväga att förändra någonting med dig, ditt tankesätt eller beteende vilket är för DIN egen skull! Och då kommer heller inget annat att förändras.
Offerkoftan du har tagit på dig nu kommer inte göra dig några tjänster eller skaffa dig riktiga vänner men om du tycker att den är så skön och så trygg och så klädsam så för all del behåll den på. Men skyll inte på någon annan när ingenting blir bättre. Att förändra sig själv och sitt liv till det bättre är inte automatiskt lätt och fyllt av regnbågar och skönsjungande enhörningar som överöser dig komplimanger och snälla ord. Det är tufft och det kräver att man ser sin egen del i saker och ting, men vill du inte så vill du inte men be inte om råd när du inte villig att jobba lite.

Men ge mig ett svar, VAD gör jag fel. Jag är ju ärlig med min vänskap, med att vara intresserad av andra människor, med att fråga dem hur de mår mm
 
Jag tycker inte att det är så konstigt att TS inte vill/orkar/kan (?) fortsätta just nu. Det kan ta ett tag att smälta allt. Att överge ett sätt att tänka/funka när man inte har något annat att hänga upp sig på, är inte lätt.
Nej att man behöver en paus är verkligen inte konstigt men då kan @Fyrkanten säga att "nu har jag fått så mycket information och så mycket att tänka på att jag inte vet vad som är upp och ner längre så nu tar jag en paus från den här tråden och låter allt sjunka in och sen se hur det känns" istället för att likt ett argt barn stampa i golvet och säga "ni är dumma!"
Jag har själv tyckt att offerkoftan är oh så skön och snygg och perfekt så när jag slutligen skulle ta av den i terpain blev kallt som satan när verkligheten kom in som en nordanvind men med offerkoftan på kan man inte heller bli skönt värmd av solen och få fina fräknar.
 
Men varför?

Vad är det du gillar hos de här personerna du hjälper? Vad är det som gör att du vill ha dem som vänner?

Släktingar är väl en sak, vänner en annan. Släktingar är jag "bara" snäll och trevlig mot, vänner är mer dem jag ställer upp på och ger allt
 
Kräver inte, men anser ändå att en vän gör detsamma för mig, trots att jag ALDRIG bett om hjälp.
Även om du inte ber om hjälp, så tror jag att det KÄNNS att du förväntar dig något tillbaka. För du tycker ju faktiskt det.

Jag tror att vi alla här förstår att du anstränger dig, vill väl, gör bra saker gentemot andra människor osv.
 
Jag tycker att etiketten snäll är något man bör undvika att sikta på för ingen människa är snäll 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Etiketten snäll stjälper mer än hjälper tycker jag.

Sikta istället på att bli accepterad som den du är med allt vad det innebär. :) Var äkta och ärlig.

Accepterar du dig själv och allt det du är (och inte är)?
 
Släktingar är väl en sak, vänner en annan. Släktingar är jag "bara" snäll och trevlig mot, vänner är mer dem jag ställer upp på och ger allt
Ok så vad är det du gillar med dina vänner då, som får dig att göra allt för dem trots att de är så otacksamma? De måste ju ha några helt fantastiska egenskaper med tanke på all skit du står ut med?
 
Nej att man behöver en paus är verkligen inte konstigt men då kan @Fyrkanten säga att "nu har jag fått så mycket information och så mycket att tänka på att jag inte vet vad som är upp och ner längre så nu tar jag en paus från den här tråden och låter allt sjunka in och sen se hur det känns" istället för att likt ett argt barn stampa i golvet och säga "ni är dumma!"
Jag har själv tyckt att offerkoftan är oh så skön och snygg och perfekt så när jag slutligen skulle ta av den i terpain blev kallt som satan när verkligheten kom in som en nordanvind men med offerkoftan på kan man inte heller bli skönt värmd av solen och få fina fräknar.
Jag uppfattar att det här är känsloladdat för TS och då är man väl inte alltid artig och ursäktar sig på korrekt sätt. Jag tar inte illa upp av det. Det är inte viktigt i sammanhanget, tycker jag.
 
Men ge mig ett svar, VAD gör jag fel. Jag är ju ärlig med min vänskap, med att vara intresserad av andra människor, med att fråga dem hur de mår mm
Vi är många många som ställt motfrågor och försökt få dig att börja tänka från ett annat håll och kunna se dig själv ur någon annans ögon men du verkar inte ta till dig dessa och verkligen fundera utan du säger bara att vi säger att du sa vara elak och taskig- vilket, igen, ingen någonsin har sagt.
VI kan inte säga vad du gör fel, du gör inget fel men något är det ju som inte fungerar optimalt och det är DU måste ta reda på vad det är och jag tror att enda sättet att vettigt och objektivt gör det är hos en terapeut, varför är du så otroligt motvillig att gå hos en sådan? Är du orolig för vad som ska hända och hur du kommer känna?
 
Men ge mig ett svar, VAD gör jag fel. Jag är ju ärlig med min vänskap, med att vara intresserad av andra människor, med att fråga dem hur de mår mm
Vi har gett svar. Många gånger.

Du är intresserad av andra. Du frågar hur de år. = fokus ligger på dem. Att de ska ha det bra.

Du måste inse att ditt givande inte = vänskap.

Vänskap får du av att VARA en intressant person. Är de inte intresserade av dig så är de inte dina vänner. Enkelt.

Sluta vara så bekräftande.

Berätta om dig själv. Fokusera på dig själv även när du är i sällskap med andra.
 
Men ge mig ett svar, VAD gör jag fel. Jag är ju ärlig med min vänskap, med att vara intresserad av andra människor, med att fråga dem hur de mår mm

Det känns som att du söker manualen "Hur man är en Bra Vän". Den existerar tyvärr inte. Det handlar om att vara den man är och hitta likasinnade som man trivs ihop för umgängets skull, inte för hur mycket man eller de hjälper till, bryr sig, tar hänsyn, etc.
Jag har goda vänner och jag har mindre goda vänner. Det beror ju inte på hur mycket vi ställer upp för varandra, utan vilka vi är som personer och hur bra vi trivs ihop.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 792
Senast: Badger
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 918
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 104
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Möhippa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp