Det där med lösenorden...

Blueberry

Trådstartare
...och efter att bdb blev hackat.
Jag trodde inte att det var en stor grej, men bytte snällt lösenord och sådär.
Nu fick se på det här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=734201
Vart får de sina uppgifter ifrån egentligen?
Har bdb gett ut en lista på de vanligaste lösenorden, eller har de lyckats sammanställa den själva?

De här länkarna är också intressanta:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=732352

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=732340

För övrigt, har ni samma lösenord och användarnamn på de flesta sidor ni besöker?
Och hur väljer man egentligen ett bra lösenord om man nu ska olika för alla sidor som kräver inloggning?
 
Sv: Det där med lösenorden...

Men varför skriver de en sån artikel? :confused: Riktigt dumt.

Jag blev förövrigt förvånad över hur fixerade en del verkade vid bajs :p
 
Sv: Det där med lösenorden...

Haha är det bara jag som har haft ett lösenord ifrån den där listan? :angel:
 
Sv: Det där med lösenorden...

Inget av mina lösenord var med. Jag tycker att de lösenord som var där var extremt enkla.
 
Sv: Det där med lösenorden...

Bara jag som tycker det är lite kul att de flesta har någonting med bajs :angel:

Jag har samma lösenord överallt och har haft det sen jag gick i 8an! Blivit hackrad på lunar 1 gång ;)

Jag skulle aldrig komma ihåg vilka lösenord jag har om jag hade olika!!
 
Sv: Det där med lösenorden...

Jag har olika lösenord på sidor jag är med på. Mitt hit är så krångligt att jag har svårt att koma ihåg det själv :p
Inte med på listan iaf.
 
Sv: Det där med lösenorden...

Jag använder tre olika lösenord och kombinationen av dom till mina olika sidor. Samtliga lösenord är en kombination av siffror, tecken, versaler och gemener.

Tex: cF8>KLv%
 
Sv: Det där med lösenorden...

De som hackar har ett program med ord, som sedan går igenom alla lösenorden och matchar de, så har de hackat sig in. Den biten är nog den lättaste, grejjen var väl att de "råkade" komma över en server eller hur det nu var.
Så oftast orkar de inte hacka sig in i var och ett av kontona, så om man har ett svårt lösenord så bryr de sig inte om det, utan tar de lätta. Så blanda små och stora bokstäver, siffror och olika tecken. Jag har själv alltid samma lösenord till allt, utom mailen. Så nu har jag bytat ut det mot ett som ska vara svårare att knäcka.
 
Sv: Det där med lösenorden...

Jag har 2 olika lösenord på de sidor som jag sitter på. Båda är ovanliga ord med siffror efter, ännu så länge har de aldrig blivit hackade i allafall ;)
 
Sv: Det där med lösenorden...

Det måste nästan vara flera olika polisers mail som är spridda (för en kompis laddade ner det h-n kunde hitta och såg inte något av det i artikeln där)...

Inget av mina lösenord stod med på den listan :D Läste man trådarna på FB var det massor som hade sitt telefonnummer som lösenord (har haft det en gång jag med). Det är typ osmart. För hackar någon sig in så har de ju tag i ens telefon nummer också :rofl:
 
Sv: Det där med lösenorden...

Du hade bajs eller hur?! och nu har du ändrat till bajsbajs :D

:rofl: :rofl: :rofl:

Haha nej, då skulle jag bli halväcklad varje gång jag loggade in någonstans. Tro mig jag tappade ut halva min sminkväska i toaletten igår så jag vill inte tänka på någonting som har med det att göra just nu :crazy:
 
Sv: Det där med lösenorden...

Hahaha, jag har ganska kreativa lösenord, även om alla är befintliga ord ;)
Dessvärre har alla mina lösenord börjat på S, helt utan någon egentlig anledning. Könstigt :o

Men helt ärligt?
Hejsan och bajsbajs?
Hur är folk funtade?
 
Sv: Det där med lösenorden...

Jag blev förövrigt förvånad över hur fixerade en del verkade vid bajs :p

Jag satt också och flinade över det :D
Lite konstigt att "bajs" hamnade på sjätte plats, eftersom man ofta kräver att lösenordet ska vara minst 6 tecken långt, av säkerhetsskäl, samt innehålla siffror, versaler och gemener.
 
Sv: Det där med lösenorden...

För övrigt, har ni samma lösenord och användarnamn på de flesta sidor ni besöker?
Och hur väljer man egentligen ett bra lösenord om man nu ska olika för alla sidor som kräver inloggning?

Jag har samma på vissa sidor. Har en handfull som jag använder i lite olika sammanhang. Ibland med extra siffror i.

Brukar försöka få barnen att använda tex kro78na eller hä51st
just för att det ska bli lite svårare att knäcka. I min värld är det vanligare att elever sitter med lösenordprogram och försöker.

:D
 
Sv: Det där med lösenorden...

De som hackar har ett program med ord, som sedan går igenom alla lösenorden och matchar de, så har de hackat sig in. Den biten är nog den lättaste, grejjen var väl att de "råkade" komma över en server eller hur det nu var.
Så oftast orkar de inte hacka sig in i var och ett av kontona, så om man har ett svårt lösenord så bryr de sig inte om det, utan tar de lätta. Så blanda små och stora bokstäver, siffror och olika tecken. Jag har själv alltid samma lösenord till allt, utom mailen. Så nu har jag bytat ut det mot ett som ska vara svårare att knäcka.

brute-force program
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter 14 maj 1996 lades mina första webb-sidor ut på internet. Till att börja med hade de ingen egen domän, men sedan fick de domänen...
Svar
17
· Visningar
6 022
Senast: Mim
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Polisen har avskrivit ärendet med en ponny i Frändefors i Dalsland som häromdagen upptäcktes med skador på kroppen...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Hans förmåga att träna hästar upptäcktes av en slump. Idag är Tobbe Larsson mångmiljonär och känd som hästartist i Europa...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Genetikerna tar den tredje uppgiften på allvar. Och har blivit mer mediemässigt slipade minsann: en forskargrupp i Uppsala gjorde...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp