Det gnisslar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 539
T

Tjalfe

Både jag och hästen håller på att bli tokiga!!
Har bara varit skogsmulleryttare hela mitt liv så har bara tagit på mej ett par gympaskor när jag ska ut på tur. Men när man senaste tiden varit mer i ridhus bland andra ryttare och har börjat fundera mer på att rida dressyr så köpte jag mina första ridstövlar! Dom enda jag tyckte var snygga var ett par ifrån mountainhorse. Skit snygga och sköna. Tyvärr fick jag aldrig användning för dom eftersom hästen blev halt. När jag nu ska börja rida min nya ponny har jag börjat använda stövlarna igen. Men vi blir tokiga. Det gnisslar så :devil: när dom rör sej mot sadeln! Har en syntet sadel, Wintec. Hästen blir jätte irriterad och jag också. Men vill ju kunna använda mina nya stövlar då det är både snyggare och skönare med stöd.
Gnisslar det alltid såhär när man har ridstövlar? Eller beror det på matrialet på sadeln(stövlarna?)? Kan man göra nått åt det eller är det bara att försöka vänja sig(och hästen)?
Vill ju kunna ta en skritt-tur utan att jag och hästen blir tokiga....

Sv: Det gnisslar!

Mina MH stövlar gnisslar ingenting iaf. Fast då har jag ingen syntetsadel. Det fungerar inte att smörja in dom eller något då?

Har smörjt dom många gånger. Men kan det kanske bli bättre om man vräker på läderfett eller nått?

Vilken MH-modell är det? Mina är SCS3 stövlarna med snörning. Men det låter ju som om det kanske har något att göra med att du har en syntetsadel. Jag hatar gnissel :devil:och skulle bli tokig. Minns att jag höll på att bli galen för några år sedan då jag hjälpte till att rida en häst vars sadel gnisslade så fort man inte smörjt den mellan varje ridtur.

Det är Sportive High Rider 2 som jag har. Den lite "nättare" modellen utan snörning.

Är det inte den som är ganska glansig och har en liten plastig look i lädret? Dom ser ut att gnissla när man ser dom i hyllan tycker jag! :D

Har du testat att rida i en lädersadel med dom?

Hade ett par stövlar som gnisslade mot vissa sadlar, men långt ifrån alla. Nu red ju jag på ridskola, olika sadlar var och varannan gång, så jag upplevde det inte som ett stort problem. Så ja, det är troligtvis materialkombinationen. Men har tyvärr inget tips på lösning.

Är det inte den som är ganska glansig och har en liten plastig look i lädret? Dom ser ut att gnissla när man ser dom i hyllan tycker jag! :D

Har du testat att rida i en lädersadel med dom?

Haha ja det kanske dom är.:D Dom är väldigt blanka iaf.;)

Har ingen lädersadel.:( Har en bomlös men den är i konstläder. Iofs tror ja att jag red med dom någon gång på den förra hästen som jag då hade lädersadel till(över ett år sen) och jag kan faktiskt inte minnas att dom gnisslade då. Men den hästen brydde sej inte om nånting. Den här herren är lite känsligare.:angel:

Då bestämmer jag mig för att det är stövlarnas fel! :D

Jag har dock ingen lösning på problemet :p

Syntetsadel och läderstövlar är en dålig kombination... blir en massa gnissel.

Prova smörja med olika medel och se om det gnisslar mindre med något!

Ja det är nog det.:( Tänkte riva fram mina gamla chaps någon dag och prova om det gnisslar med dom också... Även dom är MH. Dock tycker jag att dom är obehagliga. Tjejen i affären pracka på mej fel storlek.....

jag tror jag har samma modell som dej, o de har gnisslat i början, i både läder och syntetsadel. nu gnisslar de inte i nån sadel ja rider i :D

Nu vet inte jag om mitt tips är speciellt bra för sadeln/ridstövlarna, men pälsglans glider ju j*vligt bra. Du kanske ska prova att spruta på lite?

Du får aldrig putsa ett par stövlar på insidan!!! De är då de gnisslar...
Det är bara att vänta ut dem och låta "putset" slitas bort. Putsa sen bara skodelen och utsidan av stöveln.

Du får aldrig putsa ett par stövlar på insidan!!! De är då de gnisslar...
Det är bara att vänta ut dem och låta "putset" slitas bort. Putsa sen bara skodelen och utsidan av stöveln.

Det hade jag ingen aning om! Får låta bli att smörja där då och så får jag och pållen försöka stå ut ett tag och hoppas att det slutar gnissla. Finns det nått sätt att slita dom snabbare på tro?:angel:

Svinto?

Jag skulle nog försökt tvätta av läderfettet med en mild två, t ex Lactacyd. Sedan kanske tagit en skrubbsvamp och skrubbat lite med.

Eller så kan du låta gnisslet vara kvar och lära dig att hålla skänkeln riktigt stilla (det är ju när du rör den som det gnisslar).

Jag har då alltid putsat mina ridstövlar även på insidan utan ett enda gnisselljud :confused:

Antingen så gnisslar det pga vad du smörjer dom med (Passier och Effax läderbalsam brukar få sadlar att gnissla) eller så är det pga din sadel. Jag har ju MH stövlar och har smörjt dom både med Passier, Effax och nåt mer läderbalsam och dom gnisslar inte mot någon av mina 3 lädersadlar.

Testa att lägga på riktigt fett (a la ister), då funkar det men då "förstör" du stövlarna (de blir matta).

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
769
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 883
Senast: Squie
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
632
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka