Det godaste på kladdkakan är...

Det godaste på kladdkaka är...

  • ...det kladdiga i mitten.

    Röster: 103 58,9%
  • ...det sega i kanterna.

    Röster: 72 41,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    175
Vår köksa på jobbet gör precis en sån, den är fantastisk. Jag har receptet och visst den blir god, men inte som hennes. Hennes kanter är magiska.
Funderar på om det är att hon gör dem i pajform av glas, jag kör alltid sån bakform med avtagbar kant.. 🧐
Tänker med på om man sätter den lite högre upp i ugnen än vad jag brukar, men kortare tid.

Tål verkligen att testas! 😋

Tack! Värt att testa. Har du någon aning om hur mycket smör i gram det är?

Jag och dottern gjorde kladdkakemuffins idag efter receptet nedan:

100g Smält smör
2 ägg
2.5dl socker
2dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
1 nypa salt
4 msk kakao
1/2 tsk bakpulver

Rör ihop allt, häll i muffinsformar och in i ugnen i 10-12min på 200 grader.
 
Tack! Värt att testa. Har du någon aning om hur mycket smör i gram det är?

Jag och dottern gjorde kladdkakemuffins idag efter receptet nedan:

100g Smält smör
2 ägg
2.5dl socker
2dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
1 nypa salt
4 msk kakao
1/2 tsk bakpulver

Rör ihop allt, häll i muffinsformar och in i ugnen i 10-12min på 200 grader.

1,5 dl smält smör har jag mätt upp till 150 gram. Åtminstone ungefär.
 
Nämen vad smart jag är som klickar på en tråd om kladdkaka när jag redan brottas med ett brutalt chokladsug och inte har någonting hemma.

PS. Den sega kanten är godast, men helst ska den vara seg hela vägen igenom.
 
Vill ha bara klet, inga kanter! Ett filosofiskt dilemma likt den här hundens:

D8B3FF9A-0669-4BC7-B67D-E1F7DA43047F.png
 
Jag går emot strömmen och säger att kanten är viktigast. Den ska vara hård! :D Hård kant, krispig yte, och sedan liite kladdigt i mitten. Blir alltid missnöjd när jag inte får till kladdkakan som jag vill, de brukar bli alldeles för mjuka och kladdiga.
 
Minns ni tiden det räckte att skapa en tråd och skriva "Kladdkaka" eller "Ben & Jerrys" i rubriken och bara lägga in en bild på en pint eller en kakform med en kaka i för att få hela forumet (främst ÄU?) att fika unisont? :sneaky: :angel: Tror jag själv ägnade mig åt denna uppvigling kring 2006-07.

TILL SAKEN:
När ni pratar om kladdkaka med eller utan choklad - menar ni då en kaka som är antingen brun (med kakao n' friends) eller blond (typ vit choklad/citron/vanilj)? Eller handlar det om huruvida det är en chokladkaka nedsmält i eller på den bruna kladdkakan eller ej?
 
@Murphy
Jag anser att inom "en kladdkaka utan choklad" vara alla kombinationer som inte är den klassiska med kakao. Så även vit choklad hamnar väl oförsiktigt i den högen. Onekligen några varianter som hamnar i kläm i mitten :confused:


Liknande metoder för uppvigling funkar bra i många trådar här numera:sneaky: Hiss&Diss, adventskalendrar, frön. Även mat och kakor!
 

Liknande trådar

Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 076
Senast: Karro-Lina
·
Mat Jag gillar att laga mat med quornfiléer och quornbitar men de innehåller äggvita och jag vill egentligen undvika fabriksägg. Finns det...
Svar
12
· Visningar
679
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 803
Senast: skiesabove
·
Mat Ska till Malmöfestivalen och även om det finns gott om festivalmat så kan det vara skönt att gå till något ställe där man får sitta ner...
Svar
4
· Visningar
366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp