Det hade kunnat gå illa. Frågor

WildWilma

Trådstartare
Hej!

Var inte med själv men i stallet som min mammas häst står i föddes i natt ett föl. Själva fölningen gick bra tillslut tack och lov men jag har fått lite funderingar när jag hörde hur det gått till som jag hoppas att kanske nån här kan svara på :confused:

Lite fakta: i stallet står just nu vårat 17åriga halvblodssto som aldrig haft föl själv och antagligen aldrig gått med nåt föl, fölstoet 17år som fick sitt 9:e (tror jag) föl i natt och en minishettisvalack 18år.

1. Fölet låg inte helt rätt utan ena frambenetl låg för långt bak dvs. inte nästan parallellt med det andra vilket det ska göra och fölet satt "fast". Så fort detta upptäcktes så ringdes självklart vet. som tydligen har en inställelsetid på en timme!!!:eek: Nu lyckades de själva lägga fölet tillrätta och dra ut det ut det väldigt trötta stoet. Känns som att om de inte hade gjort det så hade det kanske inte slutat bra alls :crazy: Hade fölet och stoet kunnat klara sig om man fått vänta en timme på vet?

2. Vår häst i boxen brevid reagerade väldigt starkt när fölet sen började traska runt i boxen och kom nära henne. Antagligen blev hon väldigt rädd och reagerade med att attackera "faran" då hon inte kunde fly. Är det vanligt att hästar som inte är vana vid föl reagerar så?
Hoppas ju att hon vänjer sig snabbt men hon har lite knepigt humör och är väldigt osäker. Tanken är att sto och föl ska gå själva några dagar och sen tillsammas med den lilla flocken. Men man vill ju inte riskera att vår häst har ihjäl eller skadar fölet. Händer det att ston dödar föl? har ju hört att hingstar kan göra det. Hon kommer väldigt bra överens med mammahäst som även är den dominanta av dem men har ju skor och är betydligt snabbare och starkare an mammahäst och fölet.

Har nån svar och tankar om situationen eller någon av frågorna skriv gärna!
Hoppas och tror att allt löser sig men är nyfiken på hur andra kanske mer erfarna ser på situationen.
 
Sv: Det hade kunnat gå illa. Frågor

På en timme, med ett så pass enkelt felläge, är min gissning att stoet hade klarat sig, men inte fölet. Det finns nadra här inne med betydligt större erfarenhet av fellägen än vad jag har, så vi får se vad de säger.

Att släppa sto med föl i den flocken låter mycket riskabelt och kan sluta väldigt illa. De flesta rekommenderar att låta sto med föl gå helt själva första veckorna, och sedan tillsammans med andra ston med föl. Även om de andra hästarna är snälla mot fölet (vilket de kanske inte alls är) finns risken att stoet sparkar sitt eget föl, i sin iver att hålla fölet borta från de andra hästarna. Släpps sto och föl ihop med andra hästar för tidigt, kan fölet dessutom börja följa fel häst, och orsaka total kalabalik.
 
Sv: Det hade kunnat gå illa. Frågor

Vilken tur att de var där och övervakade fölningen. Jag tror också att stoet nog hade fixat en timme, men med komplikationer, men fölet hade förmodligen varit dött.
Jag skulle inte säga att det är vanligt att andra hästar attackerar, men det händer. I de flesta fall blir flocken väldigt beskyddande och ställer sig som en mur runt det fölande stoet eller så gott de kan i sina boxar. Lite uppmuntrande gnäggningar och senare välkommen till livet-mumlanden. Jag skulle absolut inte under några omständigheter släppa ihop fölet med er häst. Det kan gå mycket illa. Låt dem gå i varsin hage tills ni ser att er häst inte bryr sig om den nya och det kanske inte kommer att gå överhuvudtaget. Ett fölben går av så lätt och till och med dess egen mor kan sparka den av misstag om två vuxna ryker ihop.
 
Sv: Det hade kunnat gå illa. Frågor

Tack för svaren båda två :laugh:

Ja de som äger stoet är nog väldigt glada att de kostade på sig att köpa övervakningskamera skulle jag gissa. Jag är väldigt glad att fölet överlevde och mår vad jag hört än så länge bra då de verkligen gjort allt de kunnat för att allt ska gå så bra som möjligt.

Mammahäst och föl ska självklart gå själva ett tag. Tvivlar på att de släpper ihop dem så länge vår häst visar de minsta aggressioner mot fölet. Är ju bara lite tråkigt om de måste gå själva (ingen av dem räknar minishettisen som fullgott sällskap) väldigt länge, men jag skulle nog sätta fölets säkerhet först om jag var dem. Vår häst är ju lite livligare än fölstoet så hon skulle säkert kunna ha riktigt kul med ett föl i hagen, synd bara att hon är så osäker.
 
Sv: Det hade kunnat gå illa. Frågor

När vi fick vårt första föl så blev grannstoet totalt crazy i sin box o for omkring som en dåre. Superstressad.
Stoet som fölat vaktade sitt föl som en hök och kastade sig flera gånger mot väggen eller sparkade mot grannstoets vägg så vi fick helt enkelt släppa ut grannstoet i hagen mitt inatten för att stoet inte skulle sparka fölet av misstag.

några dagar senare fick dom hälsa påvarandra o då hade de galna stoet lugnat ner sig och då kunde vi även släppa ihop dom.
Stoet blev sen som en låtsasmamma till fölet.
 
Sv: Det hade kunnat gå illa. Frågor

Våra ston brukar få gå själva ett par veckor med sina föl innan vi släpper ihop dem med flocken. Då har fölen lärt sig hålla koll på mamman och springer även runt helt utan problem. Mammorna har (hittills) också varit lite lugnare i att beskydda fölen då de blivit lite större.
 
Sv: Det hade kunnat gå illa. Frågor

Låter ungefär som vår häst reagerade. Hon stegrade sig tydligen i boxen och for runt men hade lugnat ner sig på morgonen. Hoppas att hon sansar sig och det går lika bra som det gjorde för er. Att vara lite extramamma skulle säkert vara väldigt nyttigt för henne. Många ston blir ju lite mildare i temperamentet när de fått föl och hon har ju aldrig fått det.

Förra hästen vi hade blev alladeles till sig av lycka när hon såg ett föl men hon hade ju haft två st själv. Den här hästen har träffat ett lite äldre föl som var på rymmen från mamma en gång och blev absolut livrädd. Hon är ingen mördarmaskin utan är nog mest rädd och osäker på den nya varelsen som kom från ingenstans.

Tack för lite hopp om att det kan bli en glad liten flock med bebis i :bow:
 
Sv: Det hade kunnat gå illa. Frågor

På fråga två så är svaret ja.

Min minishettis stod i boxen jämte mitt sto när hon skulle föla och han fick kolik av oron. Det var vanligt sa veterinären att hästar kan reagera så. Nu var det ingen allvarlig kolik som tur var.
 
Sv: Det hade kunnat gå illa. Frågor

1. Fölet låg inte helt rätt utan ena frambenetl låg för långt bak dvs. inte nästan parallellt med det andra vilket det ska göra

Ena frambenet ligger ofta lite framför det andra vilket underlättar fölningen eftersom då bogarna inte ligger parallellt utan det ena bogbladet lite bakom det andra vilket gör ungen lite "smalare", ligger de parallellt blir detta det bredaste stället på fölungen och försvårar fölningen.


2. Vår häst i boxen brevid reagerade väldigt starkt när fölet sen började traska runt i boxen och kom nära henne.

Vi brukar därför avskärma fölboxen mot grannboxen med en plywoodskiva (tror jag det heter) så mamma/barn får vara ifred.

Vi har lärt oss av bitter erfarenhet att vara försiktiga med ihopsläpp av moder/föl med andra "snälla" hästar, även bästa kompisen till stoet. Ston med föl har INGEN bästa kompis, ston med föl är "morsor" och agerar därefter. Ungen kan då komma i kläm.
 
Sv: Det hade kunnat gå illa. Frågor

Ena frambenet ligger ofta lite framför det andra vilket underlättar fölningen eftersom då bogarna inte ligger parallellt utan det ena bogbladet lite bakom det andra vilket gör ungen lite "smalare", ligger de parallellt blir detta det bredaste stället på fölungen och försvårar fölningen.

Vi brukar därför avskärma fölboxen mot grannboxen med en plywoodskiva (tror jag det heter) så mamma/barn får vara ifred.

Vi har lärt oss av bitter erfarenhet att vara försiktiga med ihopsläpp av moder/föl med andra "snälla" hästar, även bästa kompisen till stoet. Ston med föl har INGEN bästa kompis, ston med föl är "morsor" och agerar därefter. Ungen kan då komma i kläm.

Jo några cm en dm kanske men i det här faller var det ena ute 50 cm och det andra 10 cm och fölet satt uppenbart fast då det inte hände nåt när stoet krystade.

Det hade kanske varit en bra idé att avskärma men som det är nu så får iaf vår häst chansen att vänja sig vid fölet.

Jo är mycket möjligt att det kan vara så. Jag väntar med spänning på att höra hur de tänker göra och vad som händer. Tror vår häst hyser stor respekt för mammahästs åsikter.
 
Sv: Det hade kunnat gå illa. Frågor

Ena frambenet ligger ofta lite framför det andra vilket underlättar fölningen eftersom då bogarna inte ligger parallellt utan det ena bogbladet lite bakom det andra vilket gör ungen lite "smalare", ligger de parallellt blir detta det bredaste stället på fölungen och försvårar fölningen.




I det här fallet så låg inte benet "lite" framför det andra. Det låg inkilat bakom fölets huvud i princip. Det gick att få fram det och då fungerade det att fölet kunde dras fram utan problem.
Vad det gäller grannstoet så har hon lugnat sig betydligt och igår em när de var inne i stallet var hon lika lugn som hon varit tidigare. Mamma sto kommer och hälsar på henne genom gallret och gnäggar välkomnande när hon kommer in i stallet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 655
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 958
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 718
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp