Det här med abortvirus vaccination

Shaggy

Trådstartare
Om Novan fortfarande är dräktig så undrar jag hur jag ska tänka vad gäller vaccination mot abortvirus. Hästen står inhyrd och det finns ett antal både hästar och hästägare på gården. Mina 2 damer står i två uteboxar skiljda från de andra men samma person hanterar alla djuren. Till vintern kommer mina troligen gå i egen hage eventuellt med en annan häst. Sista tiden av dräktigheten kommer de kanske gå på bete med 2 andra hästar. Fölningen ligger inte förens i början på juli.
Novan ska jag helt klart vaccinera. Att göra på anant sätt känns korkakt med tanke på riskerna. Frågan är hur jag gör med 2 åringen? Alliaria blir 3 till våren och ska ridas in. Jag vet inte om jag kommer att åka något med henne men möjligheten/risken finns ju. Sen är ju frågan hur vaccinet skyddar N i fallet att någon annan drar hem skiten och A inte är vaccinerad. Skyddas N bättre om även A är vaccinerad?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Zevzan
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 152
Senast: JennyLz
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp