Vaccination

Zevzan

Trådstartare
Hej.
Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023.
Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över 365 dagar.

Min undran är hur ni stället er in för detta?
Veterinären tycker ju såklart vi ska göra en grundvaccination igen då jag missade sista dagen.

Medan jag tänker att detta är så nytt och bara en grundregel när det kommer till tävlingar för att vara på en extra säker sida.

Så jag tänker att min häst kommer ha minst lika bra skydd om jag vaccinerar honom nu ändå enligt gamla regler.

Han bor på en gård där det inte kommer in många nya hästar. Han ska inte åka och tävla och det är inte ofta någon i samma hage skulle åka iväg. Samt att alla hästar är inte vaccinerade heller.
Vaccinerar honom för att det känns bra och som ett extra skydd om han skulle komma i kontakt med smittan.


Hur skulle ni tänka och göra?
 
Ska hästen aldrig tävla spelar det kanske ingen roll, men om den någon gång ska till en tävling (med dig eller framtida ägare) så kommer man behöva göra om grundvaccinationen då. Själv hade jag gjort om grundvaccinationen i din sits, men jag vill också kunna åka på tävling osv utan att då behöva planera in en ny grundvaccination mitt i allt..
 
Jag kommer vaccinera enligt nya reglerna även om vi inte har några tävlingsambitioner. Vem vet, helt plötsligt kanske vi får för oss att tävla, eller åker iväg på clinic/kurs där arrangören kräver korrekt vaccination, eller så säljs hästen och nya ägaren vill tävla.

Nu vet jag inte hur gammal din häst är men hade det varit en "yngre" häst hade jag gjort om grundvaccinationen. Är det en äldre häst som lever sista tiden i livet hos dig eller som pga skada/sjukdom aldrig kommer tävlas oavsett vem som äger den hade jag inte gjort om grundvaccinationen utan helt enkelt bara vaccinerat enligt den nya regeln framöver.
 
Jag kommer vaccinera enligt nya reglerna även om vi inte har några tävlingsambitioner. Vem vet, helt plötsligt kanske vi får för oss att tävla, eller åker iväg på clinic/kurs där arrangören kräver korrekt vaccination, eller så säljs hästen och nya ägaren vill tävla.

Nu vet jag inte hur gammal din häst är men hade det varit en "yngre" häst hade jag gjort om grundvaccinationen. Är det en äldre häst som lever sista tiden i livet hos dig eller som pga skada/sjukdom aldrig kommer tävlas oavsett vem som äger den hade jag inte gjort om grundvaccinationen utan helt enkelt bara vaccinerat enligt den nya regeln framöver.
Han är 14.
Jag kommer inte åka iväg med honom annat än på veterinärbesök.
Vi är mest bara i skogen och fördriver tid tillsammans och har det bra.

Blir det tal om att börja åka iväg kan man ju lägga ner en ny grundvaccination då. För man åker ju inte bara iväg och tävlar hur som helst med en häst som knappt är tränad senaste 3 åren pga diverse skador.

Säljs han nån gång ( vilket jag absolut kommer försöka undvika)
kan jag ju alltid informera om denna missen.

Vaccinet är 100% bara för att han ska få ett lite bättre skydd om utifall att.
Hade självklart vaccinerat inom de nya reglerna om jag hade varit snabbare tänkt över vaccinet.
Han har alltid fårr vaccin ett par dagar tidigare.
Han vaccinerades redan 27 juni förra året men tidigare legat runt 10 Juli så när Juli kom så kom jag på att "shit vaccinet".
Tiden går alldeles för fort för mig just ny.

Men känns onödigt att lägga de pengarna för att grundvaccinera bara för att tävlingsreglerna säger det när vi inte tänker tävla
 
Jag skulle inte gjort en ny grundvaccination eftersom ni inte har de planerna på tävling.

Min nuvarande 3åring är grundvaccinerad flera gånger eftersom veterinärerna skrivit i fel blad i passet. Hade för mej att hon hade de två första när jag köpte henne och sen blev saker lite fel där bla DV sa att hon inte var det 😅
 
Jag funderar på samma men mest för att jag vill ha årlig tandkoll och PPID-prov och hade velat ha allt samlat. Det var smidigt med de 21 dagarna för då gick det alltid att ha runt samma tid varje år. Men som det är nu flyttas ju datumet hela tiden över året om man inte prickar in exakt (med stressen det innebär att tiden ska bli inställd och direkt är grundvaccinationen inte giltig längre).

Tror för min sinnesros skulle kommer jag separera vaccination från årliga veterinärbesöket.
 
Jag funderar på samma men mest för att jag vill ha årlig tandkoll och PPID-prov och hade velat ha allt samlat. Det var smidigt med de 21 dagarna för då gick det alltid att ha runt samma tid varje år. Men som det är nu flyttas ju datumet hela tiden över året om man inte prickar in exakt (med stressen det innebär att tiden ska bli inställd och direkt är grundvaccinationen inte giltig längre).

Tror för min sinnesros skulle kommer jag separera vaccination från årliga veterinärbesöket.
Ja lite så.
Skyddet för hästen förändras ju inte helt plötsligt bara för nån kommer på de reglerna. Men får man för sig att ska tävla eller som nån sa åka på kurs blir det ju jobbigare:/
 
Jag skulle inte gjort en ny grundvaccination eftersom ni inte har de planerna på tävling.

Min nuvarande 3åring är grundvaccinerad flera gånger eftersom veterinärerna skrivit i fel blad i passet. Hade för mej att hon hade de två första när jag köpte henne och sen blev saker lite fel där bla DV sa att hon inte var det 😅
Känns lite som veterinär rekommenderar det bara för att tjäna pengar för när jag frågade så sa jag tydligt att han bara kommer vara hemma liksom🙈
Men somsagt antar jag att skyddet inte blir sämre bara för jag råkar vänta några dagar när det varit okej tidigare 🤷‍♀️
 
Känns lite som veterinär rekommenderar det bara för att tjäna pengar för när jag frågade så sa jag tydligt att han bara kommer vara hemma liksom🙈
Men somsagt antar jag att skyddet inte blir sämre bara för jag råkar vänta några dagar när det varit okej tidigare 🤷‍♀️
Nej skyddet blir inte sämre enligt min veterinär bara för att det går över några dagar ☺️
 
Jag missade med någon vecka enligt nya reglerna i vintras eftersom jag trodde att +21 dagar fortfarande gällde och veterinären som kommer ut hade ont om tid när jag såg de nya reglerna.

Jag hade kunnat lasta och köra till djursjukhuset flera mil bort och drop- in vaccinera men kände lite att det kvittar (var dessutom höggravid och hade sommardäck på transporten, det var snömodd på vägarna och hästen var inte lastad på ett tag), bara han fick sitt skydd.

Vi tävlar inte, jag tänker att jag förhoppningsvis är sista ägaren och han håller nog oavsett inte för tävling längre. Åker knappt ens nu för tiden utan myser mest i skogen. Låter lite som att ni har liknande förutsättningar, så då kan du ju alltid grundvaccinera om det behövs senare istället.
 
Jag missade med någon vecka enligt nya reglerna i vintras eftersom jag trodde att +21 dagar fortfarande gällde och veterinären som kommer ut hade ont om tid när jag såg de nya reglerna.

Jag hade kunnat lasta och köra till djursjukhuset flera mil bort och drop- in vaccinera men kände lite att det kvittar (var dessutom höggravid och hade sommardäck på transporten, det var snömodd på vägarna och hästen var inte lastad på ett tag), bara han fick sitt skydd.

Vi tävlar inte, jag tänker att jag förhoppningsvis är sista ägaren och han håller nog oavsett inte för tävling längre. Åker knappt ens nu för tiden utan myser mest i skogen. Låter lite som att ni har liknande förutsättningar, så då kan du ju alltid grundvaccinera om det behövs senare istället.
Lite så tänkte jag också.
Vill ju bara skydda min hästis, därför han ens får det. Annars skulle jag inte vaccinerat.
Men de blev så dumt då jag tänkte Juli när vi ändå hade veterinären ute några dagar före sista dag😐
 

Liknande trådar

Hästvård Kan ngn förklara följande lite bättre för mig: Ny, justerad lydelse fr o m 3 januari 2022 Om C- eller R-vaccination utförs inom 21 dagar...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Elo
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp