Bukefalos 28 år!

Det här med att avliva akvariefisk...

Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Jag tror nog mamma lät mig hjälpa till i köket efteråt iaf. Anyway, åter till topic.

Hur märker man egentligen att ens fisk inte mår så bra? Jag har alltid låtit mina fiskar (eller ja, när jag väl hade) självdö för det verkade inte vara något fel på dom?


Inte låta den självdö! Det är bara människor som får ha det privilegiet...

När en fisk börjar må dåligt brukar den oftast se hängig ut. Den håller sig undan och slokar med fenor. Mår den riktigt dåligt slutar den oftast äta och den kan ha seg genomskinlig avföring. Jaa, det är några tecken. Oftast börjar det med att den ser hängig ut och det kan vara idé att sätta in någon åtgärd beroende på problem så fort som möjligt. Det kan ju gå att medicinera.

Har det gått så långt att den slutar äta och magrar av och det man har gjort för den inte hjälper - avsluta dess lidande! Jag tar kniven, slutar tänka på vad det är jag håller på med och kapar huvudet från kroppen.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Inte låta den självdö! Det är bara människor som får ha det privilegiet...

När en fisk börjar må dåligt brukar den oftast se hängig ut. Den håller sig undan och slokar med fenor. Mår den riktigt dåligt slutar den oftast äta och den kan ha seg genomskinlig avföring. Jaa, det är några tecken. Oftast börjar det med att den ser hängig ut och det kan vara idé att sätta in någon åtgärd beroende på problem så fort som möjligt. Det kan ju gå att medicinera.

Har det gått så långt att den slutar äta och magrar av och det man har gjort för den inte hjälper - avsluta dess lidande! Jag tar kniven, slutar tänka på vad det är jag håller på med och kapar huvudet från kroppen.

Ja, jag ska nog inte skaffa några mer fiskar iaf. :crazy: Jag kan knappt se skillnad på en fena som är uppåt eller en fena som är hängig. Jag har nog aldrig haft fiskar med synliga fenor.. eller dom kanske var pyttesmå? :angel:
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Oavsett fenstorleken ;) kan hela kroppspråket säga rätt mycket om hur fisken mår. Den verkar hängig helt enkelt, med hela kroppen så att säga. För att veta detta är det bra om man studerar sina nära o kära i akvariet, helst varje dag, för att kunna säga något den dagen de väl är sjuka.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Ja det som stog om att lägga den i en skål i frysen det är nog det "skonsammaste" sättet.. Så vet jag ju att man gör med andra djur.. dom somnar dom tydligen in i en sorts dvala innan dom dör.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Vi har ju just kommit fram till att man INTE får göra så, varken med fisk eller andra djur.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

*Kl*

Man blir smått full i skratt när man läser idéerna ovan. Varför krångla till det så enormt?
Som jag skrivit tidigare ang detta, så är det bara att lägga firren på hårt underlag och knacka till den över huvudet med botten på en tomflaska. Döden är ögonblicklig och därefter kan man lägga den på samma ställe som annat animaliskt för kompostering eller dylikt.

LIA
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

De avviker troligen från stimmet, håller sig nära botten och kan ha svårt att simma ordentligt. Beror väl lite på hur sjuk fisken är, men så har mina fiskar gjort när de inte mått så bra iaf. Bleka i färgen kan de också bli.
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

usch, denna tråd får mig att tänka på den brutala döden jag gav mina syrrors fiskar när jag var 3 år gammal.
Skulle laga fiskpinnar.
resultatet:
en bok, en linjar och min systers 10 neontetror.. delade dom med en linjal.

Skulle jag veta vad jag gjorde så skulle jag inte gjort det
stackars fiskar. :cry:

Förlåt! men det är väl inte precis sånna fiskpinnar man köper på Ica direkt :D och tråkigt det där med fiskarna. Men neontetror är väl sånna små som man kanske inte saknar så mycket
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

Iskallt vatten med isbitar i funkar fint, då dör de på stubben.
Behöver inte in i frysen med dem heller.
Men visst får man väl inte spola ner en död fisk i toan heller? Eller har jag hört fel?
 
Sv: Det här med att avliva akvariefisk...

VA!!:eek: nej huga så hemskt!! Nu fick jag dåligt samvete!:crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 496
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 404
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp