Det här med att panta...

Ok, men den pant de tar ut betalar de sen in nånstans då?

Vet inte riktigt hur du menar? Butikerna kan ju ta vilket pris de vill? Att priserna på hyllkanten är utan pant är ju för att det ska se billigare ut. Men i praktiken kan ju butiken ta 2 kronor mer för drycken och "inkludera" panten i priset.
 
Vet inte riktigt hur du menar? Butikerna kan ju ta vilket pris de vill? Att priserna på hyllkanten är utan pant är ju för att det ska se billigare ut. Men i praktiken kan ju butiken ta 2 kronor mer för drycken och "inkludera" panten i priset.

Jag var ute efter det som @nejlica förklarade. Kändes inte ok att en butik plockar in pant men inte bidrar till systemet, för panten är väl för att hålla återvinningen i rullning. Men då förstår jag hur det funkar 😊
 
Man lär sig något nytt varje dag, jag visste inte ens man kunde få ut pant i pengar 😂

Stör mig på att välgörenhetsknappen jag alltid trycker på tvunget ska ge mig ett kvitto. Lägger min pant (mest juice) i min handlingspåse direkt och pantar innan jag handlar så är aldrig mer än max 3 flaskor, oftast bara 1 om någon.
 
Men det borde innebära att om en butik tar ut pant vid försäljning så måste den ta emot och betala ut pant sedan? För tar butiken ut panten är den med i systemet? Verkar märkligt om den kan vara med i halva systemet bara? Sen hur det betalas ut är kanske en annan sak.
Men butiker kan väl inte själva välja om de tar betalt + pant eller inte? Går ens de pengarna till butiken?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Går i tankar att skaffa mig en ny mobil. Så jag tänkte att min gamla slänger jag i elektronik på återvinningscentralen. Men sen kom min...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
675
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
787
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp