Det här med att panta...

Barbabelle

Trådstartare
var det evigheter sen jag gjorde.

Kan man fortfarande få pantsumman i pengar eller är det alltid så att den dras av från köpet i butiken? Har hört att det är så det funkar nu för tiden?
 
var det evigheter sen jag gjorde.

Kan man fortfarande få pantsumman i pengar eller är det alltid så att den dras av från köpet i butiken? Har hört att det är så det funkar nu för tiden?
Det är olika i olika affärer. Många betalar inget alls eller bara en 50 lapp - resten fr man handla för. Om du ska panta massor så finns det ett flertal större pantcenter i landet där jag har förstått att det är möjligt att få pengarna utbetalda till ett konto.
 
Den här tråden chockade mig lite.
Inte tillåtet att ta ut sin pant i pengar?!?
Begränsad summa?!?
Panta på åvc? (Vilket bra alternativ!)

:eek:



Det är ju helt galet om butikerna går in och begränsar kundernas möjlighet att få ut sin pant! Den har vi ju lånat ut när vi köpte produkterna! Det är våra pengar! Vi ska ha rätt att storpanta, om vi vill. Vi ska ha rätt att få pengarna i handen eller handla för eller skänka till välgörenhet med en knapptryckning!!!
Ut på barrikaderna med er som är begränsade och protestera! :cautious:

Det där med att panta på åvc välkomnar jag!

Föreningar kan samla in pant och blanda med pantlösa burkar (tyskburkar, fulburkar, exportöl o s v) och få betalt per säck. Det gillar jag.

Allt som får oss att sortera och lämna in för återanvändning är bra. Att begränsa är anus.
 
Hos oss (Ica butik) så kan pengarna sättas in på bankkortet vilket är bra då folk pantar för xx xxx hos oss åt gången. Men vet inte om det är någon minsta summa för att få det på kortet. Annars får man det i kontanter eller på det man handlar.
 
Den här tråden chockade mig lite.
Inte tillåtet att ta ut sin pant i pengar?!?
Begränsad summa?!?
Panta på åvc? (Vilket bra alternativ!)

:eek:

Det är ju helt galet om butikerna går in och begränsar kundernas möjlighet att få ut sin pant! Den har vi ju lånat ut när vi köpte produkterna! Det är våra pengar! Vi ska ha rätt att storpanta, om vi vill. Vi ska ha rätt att få pengarna i handen eller handla för eller skänka till välgörenhet med en knapptryckning!!!
Ut på barrikaderna med er som är begränsade och protestera! :cautious:

Det där med att panta på åvc välkomnar jag!

Föreningar kan samla in pant och blanda med pantlösa burkar (tyskburkar, fulburkar, exportöl o s v) och få betalt per säck. Det gillar jag.

Allt som får oss att sortera och lämna in för återanvändning är bra. Att begränsa är anus.

Pantsystemet är frivilligt för en butik och butiken får bestämma "villkoren" för hur man lämnar ut panten själv. Det kostar pengar för butiken att vara ansluten till pantsystemet. Både per år och per pantad burk.

När jag jobbade i butik infördes begränsning av hur mycket pengar som lämnades ut efter att butiken upprepade gånger råkat ut för förfalskade pantkvitton.
 
Pantsystemet är frivilligt för en butik och butiken får bestämma "villkoren" för hur man lämnar ut panten själv. Det kostar pengar för butiken att vara ansluten till pantsystemet. Både per år och per pantad burk.

När jag jobbade i butik infördes begränsning av hur mycket pengar som lämnades ut efter att butiken upprepade gånger råkat ut för förfalskade pantkvitton.

Men det borde innebära att om en butik tar ut pant vid försäljning så måste den ta emot och betala ut pant sedan? För tar butiken ut panten är den med i systemet? Verkar märkligt om den kan vara med i halva systemet bara? Sen hur det betalas ut är kanske en annan sak.
 
Men det borde innebära att om en butik tar ut pant vid försäljning så måste den ta emot och betala ut pant sedan? För tar butiken ut panten är den med i systemet? Verkar märkligt om den kan vara med i halva systemet bara? Sen hur det betalas ut är kanske en annan sak.

Nej. Finns ju hur många butiker/kiosker/automater som helst som säljer produkter med pant som inte har pantmaskiner. Alla pressbyrån och Seven eleven till exempel.
 
Här hemma har barnet fått ansvaret för pantningen. Hen får handla för pengarna. Win-win. Vi slipper gå till affären med panten och barnet får lite extra pengar att handla för. Hen brukar alltid få ett pantkvitto att handla för i affären.
 
Den här tråden chockade mig lite.
Inte tillåtet att ta ut sin pant i pengar?!?
Begränsad summa?!?
Panta på åvc? (Vilket bra alternativ!)

:eek:



Det är ju helt galet om butikerna går in och begränsar kundernas möjlighet att få ut sin pant! Den har vi ju lånat ut när vi köpte produkterna! Det är våra pengar! Vi ska ha rätt att storpanta, om vi vill. Vi ska ha rätt att få pengarna i handen eller handla för eller skänka till välgörenhet med en knapptryckning!!!
Ut på barrikaderna med er som är begränsade och protestera! :cautious:

Det där med att panta på åvc välkomnar jag!

Föreningar kan samla in pant och blanda med pantlösa burkar (tyskburkar, fulburkar, exportöl o s v) och få betalt per säck. Det gillar jag.

Allt som får oss att sortera och lämna in för återanvändning är bra. Att begränsa är anus.
Jag kan tycka att det är rimligt att affären får begränsa hur mycket pant de betalar ut. Min fd lokala butik var liten, trång och hade ganska begränsat med personal. Innan de satte ett tak på 50 kr för utbetalningar var det vanligt att folk kom och pantade säckvis. Pantmaskinen var ofta full alternativt trasig och det gick väldigt tydligt åt mycket personaltid att fixa med panten. Dessutom var det inte sällan kö till den. Efter att de satte in utbetalningsgränsen så flöt det på mycket bättre. Det blev plötsligt rimligt att ta med sig en påse pant till affären eftersom det gick smidigt att panta och inte tog 10 minuter extra. Oklart om det blev fler eller färre som pantade men belastningen blev jämnare och vi som bodde i området hade större nytta av den. Den som var hungrig och hade en säck pant kunde ju fortsättningsvis panta och köpa mat för panten eller dela upp den och gå flera gånger. Det som helt försvann var att lokala föreningar kom in med ett par säckar i rusningstid.
 
Det har förekommit ett flertal tillfällen där folk tryckt egna pantetiketter pantat för flera tusen och därigenom då lurat sig till pengar tex här
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6159054
Men med hjälp av etiketterna lyckades han då panta burkarna och fick på det sättet ut pantkvitton till ett sammanlagt värde på över 120 000 kronor. Mannen har sedan använt kvittona för att få ut den summan i rena pengar, enligt åtalet.
Och det drabbar ju butiken som får betala ut pengar som då känner sig tvungna att införa en begränsning av något slag som i längden drabbar de som vill panta ordentligt
Skyll inte på butikerna skyll på brottslingarna
 
Jobbar bredvid en stor pantcentral ”för dig med mycket pant” står det på skylten. Man lämnar bara in säckarna, istället för att panta burk för burk. Jättebra för krögare, föreningar och liknande. Vet inte hur utbetalningen funkar dock. Tycker inte om när det stor någon med fyra sopsäckar med pant på lokala Ica, förstår att affären begränsar det. Brukar lämna min pantkasse till bättre behövande, sitter alltid någon utanför butiken som är i behov av det och de blir alltid väldigt glada :)
 
Min närmaste affär betalar ut max 10 kr kontant. Tror det är för att det kommer tiggare och andra som pantar säckvis. Om de betalar ut mindre kontant så kommer ju färre personer med mycket burkar och flaskor.
En annan affär som jag brukade handla i hade så att panten gick automatiskt till välgörenhet, ville man ha den själv fick man säga till i förväg. Inte så kul för folk som missade infon och sen inte fick något pantkvitto.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Går i tankar att skaffa mig en ny mobil. Så jag tänkte att min gamla slänger jag i elektronik på återvinningscentralen. Men sen kom min...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
675
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
787
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp