Det här med att räkna veckor...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Indyhope

Trådstartare
Ja, hur sjutton ska man räkna egentligen??

I min bok om graviditet och även på siten gravid.se så räknar de att befruktningen sker i vecka tre. Man är alltså i vecka 1 fast man inte är med barn än enligt boken & siten. I så fall skulle man ju vara i vecka 1 varje gång man har mens (det blir många "graviditeter" man får vara med om i livet då ;)).

Hur som helst, så när man sedan kommer till ultraljudet så räknas man ju ner minst två veckor eftersom fostret inte kom till i det som boken/siten räknar som vecka 1.

Hur räknar ni? Det är ju knepigt när folk frågar vilken vecka/månad man är i.
 
Sv: Det här med att räkna veckor...

Man räknar från sista mensens första dag = v 1.
De som berättar tidigt att de är gravida typ ve 5-6 har knappt kommit upp ur sänghalmen :rofl: När man räknar som läkarna gör så går man i 40v vilket blir mer än 9 månader.
Det är inte alla som flyttas 2 veckor på uljudet.........
Jag säjer vilken vecka jag är i när jag varit gravid. Måste erkänna att med 4an så visste jag knappt vilken månad jag var i, med första så kunde man exakt på dagen, typ 34+3 el liknande :p
Fanns en bok på min MVC där det på ena sidan stod grav veckan och på andra sidan så stod bebisveckan. :idea:
 
Sv: Det här med att räkna veckor...

NEj, man räknas inte ner 2 veckor på ultraljudet, utan även DÄR räknar man från sista mensens första dag. Eller det var inte helt korrekt faktiskt, man räknar ut vilken dag befruktningen skett, vilket på pappret är 14 dagar efter sista mensens första dag.
Däremot KAN ju befruktningen ha skett några dagar före eller efter den dag det borde vara om man räknar sista mensens första dag som dag 1, så ofta blir man framflyttad några dagar. (jag blev flyttad från 12e till 15e april vid senaste UL)

I övrigt håller jag med welsh - första graviditeten har man FULL koll, den här gången vet jag knappt vilken månad jag är i... Sjunde tror jag.. :p
 
Sv: Det här med att räkna veckor...

Oh! Tack för svaren! :)

Så om fostret är 17 veckor, så kan man fortfarande räkna med att man är i vecka 19? :)
 
Sv: Det här med att räkna veckor...

Ja, man är i graviditetsvecka 19. Bäbisen föds i graviditetsvecka 40 (om den känner för att komma ut då, vill säga ;) ).

M.
 
Sv: Det här med att räkna veckor...

Bara för att krångla till det lite. På vissa ställen räcknar de att man är 0+2 på mensens andra dag men man är inne i v.1 och har alltså inget foster i magen ännu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp