Det här med att ringa eller inte ringa....

Maoam

Trådstartare
Hur tänker ni här? Jag håller på med att söka jobb eftersom jag är färdig till våren. Har varit på en hel del intervjuer och blivit erbjuden jobb. Nu har jag sökt ett jobb som tillämpat löpande urval med sista ansökningsdag 22/3 som jag verkligen vill ha. Måste lämna besked till ett annat jobb i dagarna. Kan man ringa och fråga hur långt de har kommit i processen? Jag vill ju inte tacka nej till ett jobb för att vänta in detta och så kommer jag inte ens till intervju? Finns det en chans att de kallar mig till intervju så vill jag ju kunna gå på den. Jag kan tillägga att jag redan varit på 5 intervjuer och fått alla, det är stor brist på folk i mitt yrke och det är en hel del obehöriga som söker jobben så chansen att jag blir kallad till intervju är stor och jag är inte orolig att stå utan jobb men just detta vill jag verkligen ha. Är man jobbig om man ringer och kollar läget och frågar hur långt de har kommit? Kan man nämna att man sökt andra jobb och måste ge dem besked? Jag kan tänka mitt att tacka nej till andra jobb om jag vet att jag i alla fall får en intervju men tackar jag nej utan att ens veta om de är intresserade så måste jag liksom börja om med att söka andra jobb. Å andra sidan kommer det nya varje vecka och jag har inte ens sökt alla som finns sen innan + att jag har 2 intervjuer till bokade.
 
Det låter väl rimligt att ringa till den här arbetsgivaren och förklara läget och fråga.
Tror knappast de blir sura.
Det är i och för sig möjligt att de inte vet om du kommer att kallas till intervju eller inte, men då får du väl veta att de inte vet.
 
Jag tycker inte att du är jobbig, tvärtom. Du verkar vara attraktiv på arbetsmarknaden så jag tror att den arbetsgivaren du vill ha uppskattar om du hör av dig och förklarar situationen så att de vet att de måste agera snabbt om de vill anställa dig.
 
Jag skulle absolut ringa och förklara läget. Det är ju positivt att du är attraktiv på arbetsmarknaden, och ännu mer positivt att du allra helst vill jobba hos dem.
 
Hmm, kanske lika bra att höra av sig då. Var mest fundersam på om man låter tjatig eller att de ser negativt på att man ringer och säger att man sökt andra tjänster men får väl klura ut någon bra formulering i huvudet innan.
 
Nej, man är inte jobbig som ringer, jag ringde min nuvarande arbetsgivare en gång i veckan under en hel månad (och kanske lite till) bara för att kolla hur det gick om det fanns något jobb, tack vare att jag visade intresse fick jag jobbet. :)
 
Hmm, kanske lika bra att höra av sig då. Var mest fundersam på om man låter tjatig eller att de ser negativt på att man ringer och säger att man sökt andra tjänster men får väl klura ut någon bra formulering i huvudet innan.

Det kan väl aldrig vara fel att säga till arbetsgivare B att man är erbjuden jobb A (som man förstås inte säger något dumt om), men är mer sugen på jobb B? Det får ju dig att verka attraktiv att anställa (någon annan har ju velat göra det) och arbetsplats B attraktiv som arbetsplats.
 
Hmm, kanske lika bra att höra av sig då. Var mest fundersam på om man låter tjatig eller att de ser negativt på att man ringer och säger att man sökt andra tjänster men får väl klura ut någon bra formulering i huvudet innan.

Ring och säg att du undrar hur det går med tillsättningen av tjänsten som du har sökt, att du har blivit erbjuden en annan anställning men att du hellre vill ha tjänsten hos dem. Jag kan inte föreställa mig att det skulle vara annat än positivt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
738
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 274
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp