Det här med deklaration...

K

knyttet

När jag köpte min gård förra året så registrerade jag den som verksamhet. Har inte haft så mycket inkomster, bara arrende på mark som jag hyr ut och tänkte därför att det skulle bli enkelt att räkna ut allt inför deklarationen...men jag har insett att jag inte kan nåt!
Har fått lite broschyrer från skattemyndigheten, men de hjälper inte... :o
Nån som kan ge mig ett handtag?

*Arrendet har jag fått in i förskott för två år. Ska allt tas upp i deklarationen nu eller bara det som räknas för i år? (och ta upp resten nästa år?)

*När jag räknar ut vinsten för i år (det som ska skattas på), räknar jag in- och utgifterna inkl. eller exkl. momsen???

Nån som kan hjälpa mig med detta...?
 
Hade jag varit dig hade jag tagit hjälp av exempelvis LRF-konsult. Du har ju antagligen massor av utgifter som du kanske kan kvitta mot inkomst av annan tjänst (om du har en sådan), samma sak gäller för ev, sambo.
 
Håller med javill! Anlita en LRF-konsult, det är jättesmidigt och man missar inget i deklarationen. Min är värd varenda öre! :)
 
Antar att det är en bra idé, men jag har så lite inkomster på gården att det känns onödigt att behöva lägga pengar på konsult/revisor också...

Ingen som vet nåt om det jag undrade??? :confused:
 
Hehe, jo det är klart... :rofl:

Men jag driver ingen verksamhet med hästarna, så de får inte räknas med. Min enda inkomst är det arrende jag får in. De enda utgifter jag får räkna är de som har direkt med verksamheten att göra...och då är det inte så mycket kvar. Allt kring marken sköter arrendatorn. De enda utgifter jag kan räkna av är underhåll av ladugården som jag gjort (nytt tak, virke). Så det är inte så mycket att räkna på, bara jag vet HUR jag ska räkna... ;)
 
Vet inte om det är lantbruk du har. Det har jag och har med hästarna där eftersom de hjälper till att beta de naturbetesmarker vi får EU-bidrag på. Så därför kan jag dra av en hel del av de kostnader som jag också har på hästarna. Ring till LRF-konsult och hör dig för. De brukar vara hjälpsamma, så kan du ju kolla vad som gäller för dig och din verksamhet. Tänkte på vad du kan och inte kan räkna med.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Bee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 799
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 247
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 642
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp