Det här med gillestugor

Derivata

Trådstartare
Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en...

Vad har ni för erfarenhet av gillestugor? Har ni en? Hur använder ni den? Hur har ni använt den?

Gillestugan är väl ett fenomen som hängde i under slutet av 60-talet och in på glansperioden 70-talet. Men gillen som ordet har sin härkomst i - har ni någongång varit på ett gille i en gillestuga? Eller byggdes det bara gillestugor för att det skulle vara och sedan låg de där, ensamma och outnyttjade i sitt mörker där oftast i källaren?

Som uppvuxen i ett hus med en gillestuga så kan jag aldrig komma ihåg att vi använde gillestugan till några familjeaktiviteter - förutom under längre strömavbrott då det för en gångs skull eldades i den öppna spisen. I övrigt hade jag en gunga där och romerska ringar, men ärligt talat jag har nog alltid (och är nog fortfarande) lite spökrädd i den gillestugan eftersom att den är så mörk sommar som vinter. Nu är den gillestugan möblerad med soffgrupp men även ett extra sovrum, men förutom att någon stackars gäst blir förvisad att sova där så är det få gånger vi använder den förutom när maken kommer på att han vill elda. Det är liksom ett rum att passera på väg till sovrum eller tvättstuga.

I huset vi huvudsakligen bor i använde tidigare ägare gillestugan som tv-rum och visst hände det när vi flyttade in att middagsbjudningsällskapet förflyttades ned till underjorden då festen i den senare timmen övergick i sing-star party eftersom spelkonsollen stod här. Men efter att vi skaffat barn och slutat upp med sing-star partyn så har gillestugan blivit kontor (hej hej hemmajobb) och bibliotek. Snart ska den byggas igen och invänta att nästa tweenie vill flytta längre bort från mamma och pappa, dvs det kommer att bli ett tonårsrum.

Så hur är din relation eller icke relation till gillestugan?
Ni som var vid mer medvetande än jag under glansperioden 70-talet hur visade folk fram sina gillestugor?
 
Jag har aldrig varit i en gillestuga hos någon bekant. Dvs aldrig umgåtts där. Det var ett rum man passerade eller gick för att hämta nåt i.

Enligt min mening ett totalt och fullständigt onödig utrymme som skulle kunna användas bättre. :D

(mitt omdöme kanske fördunklas lite av att jag fullständigt avskyr furu...)
 
Vi hade ingen gillestuga i mitt barndomshem eftersom huset var byggt på 1800-talet men många av mina vänner hade i sina hem.

Spela pingis och se på video var väl det vi pysslade med nere i gillestugorna.
De av mina vänner som bor i den typen av hus idag har gjort tv-rum eller extra sovrum av gillestugorna.
 
Fick för mig att det var ett annat namn på en Friggebod 😂
Men nej det är som ett rum mer! Inte uppvuxen med ett sådant för bodde i stan. Vardagsrummet var väl mer där man hängde, köket och kanske sovrummet.
 
Jag är född 76 så när någon pratar om gillestugor så tänker jag på min barndom. Hade flera vänner då vars hus hade gillestugor. Jag tror dessa mest använde de som någon slags hobbyrum. Ribbstolar på väggarna, romerska ringar i taket och ofta ett pingisbord i mitten. Ibland var det någon pappa som hade något bord med verktyg och lite fixarhörna också....
 
När jag växte upp (på 80-90-talet) var gillestugan det mest använda rummet näst efter köket. Där spelade vi spel, tittade på tv, kunde ha kompisgänget över en kväll och hänga i soffan och lyssna på musik. Ett mer vardagligt vardagsrum i källaren helt enkelt, själva vardagsrummet var mer av karaktären "finrum" med bra läsfåtölj och "lyssna på musik-fåtölj" eftersom det var på den tiden man satt still i närheten av stereon om man ville lyssna i bra lurar.

(Det där med en ändamålsenlig plats för musiklyssning är för övrigt något jag saknar numera. Visst är det smidigt med streamat ljud som snyggt passar in i inredningen och ljudsystem som kan vara till både film och musik, men det innebär ju också att man sällan får den riktigt, riktigt bra lyssningskvalitén som en bra, akustiskt välplacerad anläggning och cd (eller vinyl för den som föredrar det) ger. Jag tänker på det varje gång jag drar igång en cd i min gamla bil. Definitivt ingen bilstereo av skrytkvalitet, men det är ändå skönt med okomprimerat ljud.)
 
Vi har gillestuga i vårt hus som används som vardagsrum så varje helg är det där vi samlas för att titta på tv. Maken har även sin datorhörna där så han är där nästan dagligen. Under sommaren är det svalaste stället i huset så vi alla samlas på soffan för att svalka av oss med jämna mellanrum. Skulle inte vilja vara utan det utrymmet. :) Vi har dock ganska öppen planlösning med en halvvåning mellan övervåningen (entréplan) och källaren/gillestugan där en öppen trappa är det som skiljer våningarna åt, så det är nog mer naturligt att använda utrymmet än de som är helt avskurna med dörr till trappan ner osv.

Vi har soffa och umgängesyta på halvvåningen där mer socialt umgänge sker men räknat i timmar över året skulle jag säga att vi nyttjar gillestugan mer.
 
Men samma här! Nu förstår jag vissa inlägg bättre😂
Ungefär såhär är min bild av en typisk gillestuga. Mörkt, gulnad furu och gärna hemvävda mörka bonader på väggarna. Ogenomtänkt möblering och allmänt otrivsamt. Plus att det inte sällan luktade fuktig källare. :D

1694690930759.png
 
Ungefär såhär är min bild av en typisk gillestuga. Mörkt, gulnad furu och gärna hemvävda mörka bonader på väggarna. Ogenomtänkt möblering och allmänt otrivsamt. Plus att det inte sällan luktade fuktig källare. :D

Visa bifogad fil 127990
EXAKT sådär såg vår ut! Vi renoverade en gång innan översvämningen och då blev den vit, nu blir det tapet och INGEN FURU
 
Har en i barndomshemmet och när vi bodde tre barn hemma så blev det lite av ett extra vardagsrum så att vi kunde se på varsina filmer tillexempel. Föräldrarnas är dock inte furu utan typ stenväggar (puts tror jag?) Finns brasa där också, så ibland gjorde vi varm choklad, gick ned och satte oss framför brasan och såg på film eller så :heart Speciellt om pappa var bortrest brukade vi barn och mamma mysa till det så. Pappa har alltid haft sin dator där och när vi barn började med dator så hade vi en gemensam där en period också. Nu har pappa kontor där, under pandemin satt han där och jobbade varje dag. Och så har han lite instrument och spelar där med sina kompisar ibland också.

Hängde där ibland med kompisar. Smugglade en gång in en flört där i tonåren och hånglade i soffan hela natten eftersom den ligger i källaren så att föräldrarna inte märkte något :o :laugh:
 
Vi hade en i ett hus i Sverige. MEN det var en oppen trappa och inget furu ... samt att vi hade den enda TVn dar sa ville man titta pa TV gick man ner. Dessutom var det ett suterang hus sa hela ena gaveln var glas med skjutdorrar i glas, och inga sma kallar fonster i sikte.
 
Ungefär såhär är min bild av en typisk gillestuga. Mörkt, gulnad furu och gärna hemvävda mörka bonader på väggarna. Ogenomtänkt möblering och allmänt otrivsamt. Plus att det inte sällan luktade fuktig källare. :D

Visa bifogad fil 127990
Ja, en klassisk gillestuga!

I barndomshemmet såg den ut enligt nedan, innan vi piffade upp den lite
 

Bifogade filer

  • IMG_5397.jpeg
    IMG_5397.jpeg
    246,6 KB · Visningar: 106

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp