Bukefalos 28 år!

Det här med häckning och burstorlekar

gul_zebra

Trådstartare
Tror mig minnas att man ska vänta med häckning tills de är minst ett år gamla. Stämmer det?
Hur hindrar man då ett par från att häcka om man har de i samma bur? Går det ens?
Ska ju skaffa två zebrafinkar till senare, och honor är finast tycker jag, men har hanar nu och inte plats för en till bur.

Har även en till bur på gång nu. Höjden är jag inte säker på, skulle tippa på att den är minst 140 cm i burdelen. Ytan är 90*67 cm.
Hur många finkar kan jag ha i den utan att det blir för trångt? Det är tänkt att jag ska skaffa två zebrafinkar till (totalt blir de 4 då), 2 måsfinkar och 2 mozambiquesiskor. Vad tror ni, får det plats med 2 papegojfinkar, risfåglar eller astrilder med de? Om de nu går ihop?
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Buren ska jag inte ha kvar utan ska skaffa en annan, så jag återkommer när jag vet exakt vad för mått det blir :p

Undrar dock fortfarande över häckningen så *putt putt*!
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Har visserligen ingen koll på finkar men har de ingenstans att lägga äggen på borde de väl inte häcka?
Så är det iaf för undulater (fast de ska ha holk då), och där gäller iaf ett år.
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Fast finkar lägger väl sina ägg lite varstans. Mi Tittut föddes tex i en matskål :D
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Eh. Du får väl hålla koll.
Städar du aldrig buren?
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Hur menar du med koll, efter ägg eller bon eller vad?
Klart jag städar buren. Varje vecka, i samma veva som råttburarna och akvariet.
(Och om du kanske missuppfattat mig så är Tittut inte född här, jag har inga honor ;))
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Man förhindrar att dom häckar genom att göra miljön otrygg. Tex: man flyttar om leksaker i buren ofta, man byter plats på buren, ibland räcker det att vända buren varje dag åt olika håll...man liksom stör med jämna mellanrum och gör miljön otrygg för att lägga ägg och häcka. Då ruvar dom inte utan de ägg som värps fram blir ingenting av...Har du en holk i buren så ta bort den på en gång.
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Ok. Hmm, är det bara jag eller verkar inte det lite väl... elakt :crazy:
Får nog bli ett par grabbar till iaf, får skaffa honor när jag har flyttat till större och har plats för en till bur :)
Holk vägrar jag skaffa, öppet rede föredrar jag då, sen jag hittat död pippi i en holk jag fick av grannen för ett par dagar sen :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Det är rekomenderat att man väntar tills ett års ålder...
Du kan självklart skaffa två honor. Köp några porslinsägg så att ifall de lägger ägg så byter du ut äggen mot porslinsäggen. De riktiga äggen kan du lägga i frysen eller knäcka, byter du ut dem omgående så är det ingen risk att ett foster börjat utvecklats.
Zebrafinkar kan lägga ägg lite var stanns holk/bo är inte nödvändigt för dessa krabater :P

I buren med måtten du anger skulle JAG säga 8 finkar. Fixar du en större (framförallt längre. En bur som är 150 lång, 45bred och kanske 60hög tar inte upp så mkt utrymme och där anseer JAG att du kan ha upp till 15st finkar.

Skulle själv vilja ha ett par finkar fritt flygande i rummet, inte så lämpligt dock om de skulle ta sig in i amazon-buren *suck*
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Nä, det är inte elakt alls. Zebrafinkar drabbas ju som bekant oftast av värpnöd om dom får hålla på och lägga ägg hela tiden...och det gör dom..ofta och mycket bara dom får en chans. Öppet rede är ju för kanariefåglar...menar du att din granne inte ens inspekterat boet något alls ?? :confused:
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Ok.

Det blir nog att jag bygger egen bur iaf. Då blir den 100*58*100 cm ungefär, vad tror du om det?

Vad för maskstorlek ska det vara på nät förresten?
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

gul_zebra skrev:
Ok.

Det blir nog att jag bygger egen bur iaf. Då blir den 100*58*100 cm ungefär, vad tror du om det?

Vad för maskstorlek ska det vara på nät förresten?
8 finkar är lagomt...

Det finns galler som är 10x10 (mm) som går bra att använda...
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Ok, ska kolla om jag kan hitta nåt när lönen kommer då :)

Mynta2: Ja det känner jag till, men vill inte gå efter minimått utan efter trivselmått. Tack iaf :)
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Det stämmer att de ska vara minst ett år gamla, annars är det större risk att ungarna blir missbildade + att det sliter på föräldrarna. Vi plockade helt sonika bort äggen när vi inte ville att de skulle häcka. Det tar ju ett tag innan de kläcks, så man kan ju låta dem ha äggen någon vecka så att de inte lägger för många ägg. Att ta bort boet tycker jag verkar grymt, de är ju bosovare. Ett annat sätt är att hålla dem på frön och vatten och inte ge tillskott som äggfoder eller mjölmask, då blir de också mindre häckningsbenägna.
 
Sv: Det här med häckning och burstorlekar

Ok.

Fast om de lägger ägg och man tar bort de så sliter det väl ändå på föräldrarna..?

Menmen, här blir det några pojkar till. En vit och en beige vill jag ha :love: Så nästa månad kanske det blir tillskott, om jag inte köper mozambiksiskorna då :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 280
Senast: TinyWiny
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 347
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag kommer att behöva måttbeställa bur till min bil, men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Det kommer dock bli så att vi fäller...
Svar
19
· Visningar
1 924
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 009
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp