Bukefalos 28 år!

Det här med jakt...

Fia

Trådstartare
Först och främst vill jag bara poängtera att jag inte är ute efter en jakthund och att jag anser att hundarna ska användas till det de är avlade till. Dvs. vallhundar till vallning, jakthundar till jakt osv.

MEN är det verkligen så att alla som har jakthundar jagar? Om vi då bortser från sällskapslabbar och -goldens. För det finns ju ett otal jakthundsraser men själv känner jag inte fler än en handfull jägare, så för mig känns det inte som att efterfrågan på jakthundar är jättestor. Men jag kan vara helt fel på det förstås :o

Och en annan fundering jag har är hur viktig själva dödandet är. Skulle en jakthund bli fullt tillfredsställd utan att något djur måste dö? Dvs. om den får vara ute i skogen och allt det där, men att husse/matte inte skjuter det funna djuret. Eller blir det ett misslyckande för den?


Hjälp en undrande Fia att besvara dessa frågor, för det är något jag länge har gått och grubblat på:p
 
Sv: Det här med jakt...

Alla jakthundar är inte intresserade av det döda djuret, utan jagar för jakten.
Stövare är en typ av hund som inte är särskilt intresserad av dödandet. Den kan vara ute och driva hare i mil- och timtal, men när man till slut skjuter haren och hunden kommer fram till den ser den ofta ut som "Jaha? Men jag vill ju jaga!"

Många drivande och ställande hundar vill utföra själva arbetet och att djuren blir skjutna spelar ingen större roll för dom, jakten är det viktiga. Och det vore ganska ohållbart om man aldrig kunde träna hundarna, utan behövde skjuta djuret för hunden varje gång.

Stötande och ställande fågelhundar är lite samma sak. Dom vill hitta, ställa och resa viltet men gör ingen skillnad på om fågeln flyger iväg eller om den blir skjuten.
 
Sv: Det här med jakt...

Alla hundar jagar, mer eller mindre, annars är det inte en hund. Fråga två tycker jag squarepants svarade bra på.
 
Sv: Det här med jakt...

För mina jaktlabbar är jakt/apportering livet! Och där är ju det fällda bytet belöningen. Jag märker direkt när de inte fått jobba tillräckligt. Lydnad och promenader är inte nog för att tillfredställa dem, de behöver använda näsan och få bära. Sen är det ju som nämnts tidigare inte nödvändigt att bytet är riktigt vilt, dummys går bra de också likaså upptinat vilt som varit skjutit vid annat tillfälle. (har en frysbox full av diverse)

Jaktkamraten har en stövare som ser absolut skitbesviken ut när haren är skjuten. Den vill ju fortsätta! Så det är inte alltid det är dödandet som är belöning, det beror ju helt på vilken jakthundstyp du har.

Jag tror att folk som köper sej jakthundar som sällskap gör bort sej i ganska många fall. Sen är det väl iofs inte många som köper sej en jämthund/stövare/pointer för att ha en sällskaps hund i soffan, men gör man det så har man skaffat sej gråa hår i förtid. Det finns massvis med bättre lämpade raser för sällskap.

Jag skulle aldrig villa ha min yngsta labbe som ren sällskapshund. Hon är en handfull och mår inte alls bra om hon inte får jobba med det hon är avlad för. Vår gamle skiter i det mesta nuförtiden (10år) Men han blommar upp rejält när jaktkläderna kommer fram. Han vet precis vad som gäller när hagelpuffran kommer fram.

Sen gillar jag inte när jakthundsraser blir avlade för utställning/sällskap. Tycker det det förstör hur rasen ska se ut.
Se bara på labbarna...
"show labben" är ju en ren parodi på hur en jakthund ser ut:cry: de ser ut som sälar.

/LL
 
Sv: Det här med jakt...

Jag tror (har ingen aning egentligen) att de flesta som köper en jakthund jagar med den,för jag antar du menar mer utpräglade raser som tex stövare i din fråga? Jag menar, varför köpa en jakthund om man inte vill jaga, de finns ju så många andra raser då:).

Jag känner några jägare, och de flesta har hundar. Det är ju inte helt ovanligt att man har flera olika raser, för olika sorters jakt om man är intresserad.

Som ett exempel kan jag ge min fd sambos pappa. De har två stövare, två taxar och en vosther för tillfället. Det jagas med alla utom en tax som är sällskapshund.

En av stövarna de hade innan slutade plötsligt jaga. Den gav de bort som sällskaphund, men den var lite äldre också. Vosthern jagas det lite dåligt med, men hon är också eftersökshund.
 
Sv: Det här med jakt...

Kan man få sticka in med en fråga som hör till ämnet? Bra ;) Så då ställer jag frågan (med risk för att bli hängd :eek: ;) )

Jag blir glad när jag läser att det är själva jagandet som är det mest intressanta för vissa jakthundar, som jag förstår det kan man "låtsasjaga" istället - har jag förstått rätt?

När vi skaffade vår första hundvalp sa jag bestämt ifrån att jakt- och vallhundar kommer inte på fråga, för vem tänker aktivera med jakt och vallning? Vi ville inte heller ha en ren sällskapshund så det fick bli en DSG.

Nu råkade :angel: det ändå bli så (av olika anledningar) att nästa valp blev en drever... Han är ett halvår nu och blir mest uppfostrad och får gå ute i skogen och nosa. Vi är inte jägare i familjen, men jag vill ju att han ska få utlopp för sin jaktinstinkt - hur bär jag mig åt? Finns det tips på bra böcker, internetsidor och liknande som kan vända sig till en så´n som jag?

Jag är tacksam för alla tips!
 
Sv: Det här med jakt...

Nu råkade :angel: det ändå bli så (av olika anledningar) att nästa valp blev en drever... Han är ett halvår nu och blir mest uppfostrad och får gå ute i skogen och nosa. Vi är inte jägare i familjen, men jag vill ju att han ska få utlopp för sin jaktinstinkt - hur bär jag mig åt? Finns det tips på bra böcker, internetsidor och liknande som kan vända sig till en så´n som jag?

Jag är tacksam för alla tips!

Du ringer alla jaktlag i närheten av där du bor och säger "Hej! Jag har en ung drever som jag vill ska få jaga, har ni lust att ta med honom ut i skogen eftersom jag inte jagar?" Lägg ut annonser på t ex Svensk Jakts hemsida där du erbjuder din hund till ett mindre jaktlag. Problemet är dock att dom flesta vill ha en väl injagad hund, en unghund är nog svårare att låna ut.

Det du själv kan göra är att gå eftersök och viltspåra med hunden.

För det första får du inte släppa en jagande hund på en jaktmark som inte är din, inte ens under den tiden då man får släppa jakthundar i syfte för att driva rådjur/hare/räv. För det andra är det svårt att låta en hund få utlopp för sin jaktlust om den inte får jaga. Och det jag menade med vad jag skrev i mitt inlägg är att en jakthund ska få jaga, men man måste inte skjuta allt vilt hunden får driva.

Man låtsasjagar inte. Det man gör är att man inte skjuter alla gånger. Och det gör ingen jägare. Ibland kan en älghund ställa en tjur när man bara har kalvar kvar på licensen, och en stövare kan driva en räv när man ska skjuta hare. En ställande fåglehund kanske ställer fasaner när man ska skjuta rapphöns. Då får man vackert kalla in hunden och låta djuret lomma iväg oskadd.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med jakt...

Nu svarade du mig, men jag kan ingenting om jakt själv;) Fd sambon jagade mycket, men mitt intresse är noll.

Även om ni inte jagar själva, så kanske ni kan gå någon kurs där ni lär er lite om vad jakt innebär för hunden. Utifrån det sen, kanske ni kan komma på egna uppfinningar om hur ni kan träna/jobba med den så den får ut sina "jaktlustar" på annat sätt:)
 
Sv: Det här med jakt...

Tack för svaret!

Vi bor så till att det finns gott om jaktlag häromkring (i stort sett alla grannar) och svärsonen jagar, fast mest älg, så det ska nog gå att lösa. Kan jag göra något för att själv förbereda honom?

makarontanten: svaret blev till dig eftersom ditt inlägg låg sist ;)
 
Sv: Det här med jakt...

Ingen fara alls för min del:), men med tanke på att andra trådar kan bli väldigt "fel" i andra sammanhang, så skriv gärna KL (knapplån) om du inte svarar någon speciell i tråden.

Skrivet i ren välmening till dig:)
 
Sv: Det här med jakt...

Det du kan göra för att förbereda honom är att ha honom mycket med i skogen (Kopplad! Särskilt eftersom koppeltvång råder) så han får ordentlig skogsvana. Dessutom är det väldigt lämpligt med riktigt bra inkallning, så träna mycket på det!
 
Sv: Det här med jakt...

Ang. dödandet, vår stövare tycker att det tråkigaste som finns är när djuret dör, för då tar ju jakten slut!

Storasyster: Du får "jaktprovs jaga" med honom! Helt enkelt jaga utan att skjuta något, se om det finns någon som är intresserad av att hjälpa dig att jaga in honom (mot att ni följer med och jagar med personen då och då kanske) och sedan kan du låta honom jaga då och då om ni har egen mark.
Sen att spåra brukar de flesta jakthundar vara bra på och eftersom det är en drever kan du ju träna viltspår med honom (och om han blir bra låta honom gå som eftersökshund åt jaktlagen)
 
Sv: Det här med jakt...

Retriever är ingen jakthund i den bemärkelsen att den jagar själv. Den är avlad för att arbeta efter skottet och apportera dött vilt och skadeskjuten vilt till hundföraren. Den arbetar alltså efter skott och inte före. Sedan finns det de golden, utställningsavslade, som jag vet som har ställt älg och en del retriever kan användas som stötande hundar.
 
Sv: Det här med jakt...

Vi har/hade vår gamle jaktlabbe till stöthund både på rådjur och hare och ett par av varje är skjutna för honom. Stöter med skall, men kan absolut inte kallas kortdrivare.
Så visst finns det de som gillar själva jagandet också och inte bara eftersöks arbetet.

/LL
 
Sv: Det här med jakt...

Det ska jag göra! Vi har pratat om att själva ta jaktlicens, men det är ju så mycket annat som måste hinnas med. Men då kan det ju vara bra att följa med någon "riktig" jägare för att se hur det går till - både jag och hunden lär oss något!

Han är duktig på att använda nosen, jag brukar följa viltstigar för att se om de leder någonstans, vilket de oftast inte gör och då får vi vända. DSGn sniffar i luften och vill dra rakt ut i ingenstans, medans drevern går med näsan i backen och följer vårat spår tillbaka till vägen.
 
Sv: Det här med jakt...

Ang jakthundar vs antalet jägare så beror det nog lite på i vilka kretsar man rör sig. I våra vänskapskretsar är det flera jägare än icke jägare. :D

Sen är det olika vad man har avlat på, det finns ju fler raser där man har delat raser mellan jakt och sällskap, cocker spaniel, springer spaniel, taxar osv
Så det är nog lite dumt att säga att man aldrig ska välja från "jakhundsgruppen" utan man får nog titta på varje ras. Jag har tex en wachtel och det är väldigt få wachteluppfödare som säljer till någon som inte har en uttalad plan att jaga med hunden. Sen kan det av olika orsakar bli så att hunden inte får jaga, men de flesta som köper en wachtel så är det för att få en jakthund.

Storasystern:
En drever har ofta stor jaktlust men svårare att få lydig... Så mitt tips är att gå en lydnadskurs i första hand för att få en hund du kan kalla in. Något som jag har fått höra om drever är "Köp en drever och lär känna din hembygd" Dvs du får åka runt i hembygden och leta rätt på din hund. :angel:
 
Sv: Det här med jakt...

Mmmm, han har lite svårt att lära sig vad han heter... men vi kämpar på :D

Vi skulle ABSOLUT inte ha en jakthund, men nu blev det så och han är en go hund, så vi får göra det bästa av situationen :crazy:

Vi ska absolut gå kurser med hunden/arna om inte annat så för att få lite fler tips om övningar, ibland tryter fantasin...
 
Sv: Det här med jakt...

Det är ytterst få vallhundsraser som avlas på vallanlag, inga av de Belgiska vallhundarna gör det t ex.
I Sverige är det bara bcs, asd/wk, vissa linjer av aussies o bearded, övriga raser avlas på utställnings o/e bruksmeriter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp