Det här med mailadress

Shaggy

Trådstartare
Hur ska man tänka på det här med mailadress. Jag ska söka jobb och måste därför skaffa en ny mailadress. Min gamla är inte använd på över 1 år och jag har glömt lösenordet. Den jag haft har varit förnamnefternamn@hotmail. Om jag nu ska skaffa en likadan så får jag heta typ Lisa.andersson123456@blabla.com. Det känns långt, styltigt och tråkigt. Bara namnet blir 13 tecken utan eventuella punkter och siffror. Jag har testat med bara initialer blir samma sak där, med initialer inklusive de för mellannamnen klarar jag utan siffror men det blir helt ologiskt och ser helt idiotiskt ut. Just nu funderar jag på om man kan ta hästnamnet och vara nöjd med det eller ser det för oseriöst ut? Det borde inte vara upptaget.
 
Så även om jag mindes lösenordet till min gamla borde jag byta den eftersom det är en hotmail? Spelar just det någon roll om man nu inte söker jobb på värsta hypade dataföretaget men då borde man väl ha en egen mailserver också.
Jag skulle göra det iaf.
 
Jag hade inte använt en "oseriös" mailadress. Går det inte att skifta ordning eller liknande?

Förnamn.efternamn
Förnamnefternamn
Efternamn.förnamn
Efternamnförnamn
Förnamn.första bokstav mellannamn.efternamn

Eller liknande?
 
Jag tycker det är lite fjortisvarning på konstiga mailadresser.

Som den (som jag säkert tjata om förr...) lågstadiefröken i avkommans skola som hade queenie69 som mailadress. (nej det var inte hennes födelseår) Femtioårsåldern och gravt överviktigt.

Hon annonserade alltså ut till alla föräldrar att hon var drottningen av ömsesidigt oralsex.....
Eller den elev som tyckte det var skrämmande med mail och hade sitt regnummer till en gammal bil som mailadress. Lantisen, ostmusen. - det finna oändligt med konstiga adresser som vuxna människor använder i kontakter med arbetsgivare och myndigheter....

Namnet i någon enkel form ser enligt mig bäst ut. Har man ett vanligt namn kan man lägga till ort eller annat som skiljer ut så det godkänns.

Dessutom finns aspekten att det är svårt att begripa vems adressen är om den itne är kopplad till namn. Finns någon med på en gruppmail som "bonnlurkan" så är det väldigt svårt att veta vem man mailar svar till.

/tanten - som blev mäkta förgrymmad när det visade sig att mitt unika efternamn redan var upptaget på gmail....
 
Hur ska man tänka på det här med mailadress. Jag ska söka jobb och måste därför skaffa en ny mailadress. Min gamla är inte använd på över 1 år och jag har glömt lösenordet. Den jag haft har varit förnamnefternamn@hotmail. Om jag nu ska skaffa en likadan så får jag heta typ Lisa.andersson123456@blabla.com. Det känns långt, styltigt och tråkigt. Bara namnet blir 13 tecken utan eventuella punkter och siffror. Jag har testat med bara initialer blir samma sak där, med initialer inklusive de för mellannamnen klarar jag utan siffror men det blir helt ologiskt och ser helt idiotiskt ut. Just nu funderar jag på om man kan ta hästnamnet och vara nöjd med det eller ser det för oseriöst ut? Det borde inte vara upptaget.
Varför byter du inte bara lösenord?
 
Hur ska man tänka på det här med mailadress. Jag ska söka jobb och måste därför skaffa en ny mailadress. Min gamla är inte använd på över 1 år och jag har glömt lösenordet. Den jag haft har varit förnamnefternamn@hotmail. Om jag nu ska skaffa en likadan så får jag heta typ Lisa.andersson123456@blabla.com. Det känns långt, styltigt och tråkigt. Bara namnet blir 13 tecken utan eventuella punkter och siffror. Jag har testat med bara initialer blir samma sak där, med initialer inklusive de för mellannamnen klarar jag utan siffror men det blir helt ologiskt och ser helt idiotiskt ut. Just nu funderar jag på om man kan ta hästnamnet och vara nöjd med det eller ser det för oseriöst ut? Det borde inte vara upptaget.

Ska du använda adressen i jobbsammanhang skulle jag definitivt inte ta ett hästnamn, utan ditt eget. Skojiga mailadresser ser inte seriösa ut.
 
Hur ska man tänka på det här med mailadress. Jag ska söka jobb och måste därför skaffa en ny mailadress. Min gamla är inte använd på över 1 år och jag har glömt lösenordet. Den jag haft har varit förnamnefternamn@hotmail. Om jag nu ska skaffa en likadan så får jag heta typ Lisa.andersson123456@blabla.com. Det känns långt, styltigt och tråkigt. Bara namnet blir 13 tecken utan eventuella punkter och siffror. Jag har testat med bara initialer blir samma sak där, med initialer inklusive de för mellannamnen klarar jag utan siffror men det blir helt ologiskt och ser helt idiotiskt ut. Just nu funderar jag på om man kan ta hästnamnet och vara nöjd med det eller ser det för oseriöst ut? Det borde inte vara upptaget.

Jag kör på förnamn.första bokstaven på mellannamn.efternamn@gmail.com
Min pojkvän tvingade mig att byta då min förra var socialmedicin :o :laugh:
 
Själv led jag också brist på fantasi när jag skulle hitta på en egen mailadress, så jag tog den akronym jag fick från universitetet. Idag har jag visserligen en egen domän, så förnamn@domän.se är vad jag har.

Angående hotmail, privatpersoner med hotmail går an, men när man råkar ut för företag som använder dylika adresser blir jag något fundersam.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp