Bukefalos 28 år!

Det här med mailadress

Ja, det är som andra webbtjänster. Gå in på home.se och kolla.
Just nu känner jag mig som Sveriges mest oteckniska idiot. Reggade en adress där (det funkade med namnet). Sidan sa att den skulle skicka mig vidare till inkorgen men det enda som händer är att jag hamanr på en sida där de frågar om jag vill reggga en mailadress eller logga in. Stängde ner och loggade in och hamnar på samma sida inte i någon inkorg eller liknande. Går och gärver ner mig tror jag.
 
Fast varianter på det ser jag rätt ofta?
Namn plus gårdsnamn/bynamn.
Jaha, jag har verkligen aldrig sett det. Kanske är en generationsgrej? Skulle jag slänga in ett Stockholm i min mailadress skulle jag känna mig märklig, som om just Stockholm och bostadsort är viktig info för mig att lyfta fram. Samma med födelseår, det skulle jag heller inte ta med.

Är väl en smaksak helt enkelt! :)
 
Gmail för seriösa mail, där har jag namn.initial för efternamn.efternamn@
Hotmail för "skräp" eller fritid så att säga :p ett gammalt som hängt kvar.
 
Jag förstår inte riktigt vad skillnaden mellan gmail och hotmail skulle vara? Varför skulle man inte bli anställd för att man har en hotmail? :confused:
Jag tror helt seriöst att det är nån form av snobbig kvarleva som sagt från när Gmail kom och började bli stort. Då tjatade massvis med folk jag kände om hur mycket seriösare och bättre och blabla det var än hotmail. Då var det ju liksom hippt och nytt och nåt man skulle ha. Jag trodde dock att det vid det här laget hade lagt sig, nu har väl folk massa olika sorters mailadresser och framförallt ses väl inte Google som lika fantastiska längre.
 
Bästa jag varit med om var kunden som ville att all e-mailkorrespondens från företaget jag jobbar på skulle gå till litensnopp78@...... Jag är nog lite gammaldags men en sån adress eller liknande skulle jag ALDRIG använda hos företag :D
 
Nu måste jag lägga mig i. Jag har en hotmail, förvisso både en seriös och en fjortisvariant som hängt med sedan tonåren men jag har sökt jobb med båda, och fått jobb. Och jag är ganska teknisk om jag skulle säga det själv och jag jobbar med datorer. Har aldrig fått negativa kommentarer angående detta men det är klart att det ibland känns lite pinigt att uppge fjordingfantasten när man glömt vilken ordning namnen stod i den seriösa var nu igen... :rofl:
 
Man behöver knappast vara nån brainiac för att skaffa gmail. Även om väldigt många som använder just gmail verkar se det så.

Seriositeten hos en adress handlar om hur ofta man kollar innehållet och besvarar det. Jag har ett antal personer som missat urval/sina intervjuer hos oss för att de inte kollat den adress de angivit i ansökan, med diverse undanflykter. Jag skulle inte göra skillnad på vilken operatör man valt för sin gratismejl.

Men ger man ut sin mejladress förväntar jag mig till 100% att man har koll på den med ett frekvent intervall. Annars är det oseriöst.
 
Seriositeten hos en adress handlar om hur ofta man kollar innehållet och besvarar det. Jag har ett antal personer som missat urval/sina intervjuer hos oss för att de inte kollat den adress de angivit i ansökan, med diverse undanflykter. Jag skulle inte göra skillnad på vilken operatör man valt för sin gratismejl.

Men ger man ut sin mejladress förväntar jag mig till 100% att man har koll på den med ett frekvent intervall. Annars är det oseriöst.

Sen kan det ju finnas olämpliga adresser beroende på vart man söker:
vegan_world2016@hotmail.com för en tjänst på Scan är lite tveksam.
fuck_the_police@gmail.com kanske mindre lyckad när man söker till polishögskolan.

bademail_09f48ed6-3712-411e-b578-717166c5c8d2.png

email-1-510x242.png

t1larg.email_.users_.cnn_.jpg


http://www.livescience.com/4407-hip-mail-addresses-bad-resumes.html
 
Alltså, allmänt till er som skrivit att ni har gmail eller tipsar om gmail och använder eller tipsar om användandet av punkter i adressen:

Gmail gör väl ingen skillnad på punkter eller utan?
Namn.namn@gmail får samma mail som Namnnamn@gmail
Så var det iaf ett par år sen o det vore ju lite skumt om de ändrade det...
 
Man behöver knappast vara nån brainiac för att skaffa gmail. Även om väldigt många som använder just gmail verkar se det så.

Nej verkligen inte, det ar ju snarare tvartom! Det var inte det jag menade heller.

For mig ar hotmail totalt oorganiserat och oprofessionellt i sin struktur och anvandning. Gmail ar tvartom. Enkelt att organisera, sortera, koppla samman och dela.
For mig ar en tekniskt kunnig person mer benagen att gora det enkelt for sig och har lattare att sortera bort onodiga moment och skrapig mjukvara, eller vad det nu kan galla.

De egenskaperna ar ocksa viktiga for mig nar jag tittar pa arbetssokare tex.

Tycker man ser samma sak har pa forumet. Folk som inte ar sa tekniskt kunniga ar mer benagna att anvanda utdaterade bildsidor som photobucket och annat skrap och iom. det gor de saken svarare for sig sjalva.
 
@sillysinta Haha jisses, vet knappt vad jag ska svara. Jag känner många "tekniskt lagda" personer som använder hotmail och som fått schyssta jobb trots att de sökt med sådan adress. Är grymt nyfiken på vad du jobbar i för bransch där detta spelar så stor roll.
 
Altså seriöst vem :devil: som har ett liv har tid att hänga med och ha koll på vilken sida som för ögonblicket anses vara den bästa. De få bilder jag lägger ut har hamnat på photobucket. Ja sidan suger men jag har inte tid att leta reda på någon bättre för de 2-3 bilder per år det rör sig om. De flesta bilderna hamnar på fb men de ligger vanligen bara för vänner och fungerar därför inte att länka till.
Jaja jag fixar väl det där med mail också men har nu fått totalångest över vilken sida man ska använda så det får vänta någon vecka till. Orkar inte försöka en sida till för paniken stiger bara jag tänker på att återigen hamna på en sida jag inte begriper mig på. Jag vill ju ha en mail inte ett helt :devil: socialt nätverk, bara en sketen jäkla mail.
 
Jag är kanske helt ute och cyklar ...?
De flesta har väl någon form av internetleverantör? Varför inte använda deras mailservice?
 
Nar jag ser att nagon anvander hotmail sa formedlar det till mig att man inte ar sarskillt tekniskt kunnig eller organiserad. Spelar det inte nagon roll i jobbet man soker ar det val sak samma men annars tycker jag det ser direkt oseriost ut. Faktiskt.

:o


Jaha hade jag haft ett företag eller jobbat i en roll där jag skulle anställa så hade jag fullständigt struntat i om det var hotmail, gmail eller nåt annat och tittat på personens CV och referenser för att välja ut rätt person. Jag hade ju inte velat missa någon ytterst kompetent person p.g.a. min egen uppfattning om en viss typ av mailadresser.
 
Nej verkligen inte, det ar ju snarare tvartom! Det var inte det jag menade heller.

For mig ar hotmail totalt oorganiserat och oprofessionellt i sin struktur och anvandning. Gmail ar tvartom. Enkelt att organisera, sortera, koppla samman och dela.
For mig ar en tekniskt kunnig person mer benagen att gora det enkelt for sig och har lattare att sortera bort onodiga moment och skrapig mjukvara, eller vad det nu kan galla.

De egenskaperna ar ocksa viktiga for mig nar jag tittar pa arbetssokare tex.

Tycker man ser samma sak har pa forumet. Folk som inte ar sa tekniskt kunniga ar mer benagna att anvanda utdaterade bildsidor som photobucket och annat skrap och iom. det gor de saken svarare for sig sjalva.
Jag har sökt jobb färdigt på den här sidan döden så jag behöver inte ha nån som har åsikter om vad jag klarar av för mail. Det är väl ändå den som har mailen som avgör vad som passar, inte den som ska skicka mail dit.
Den dagen de lägger ner hotmail helt får jag väl plocka fram min gamla gmail.
 
Förstår inte heller kritiken mot Hotmail?? :confused:
Nu har jag visserligen Gmail, men jag tycker inte att Hotmail är det minsta oseriöst....

Har bara en adress nu visserligen, som jag använder både i officiella och inofficiella sammanhang. Konstigt nog kunde jag inte ha förnamn.efternam@gmail.com, trots att jag är den enda i Sverige med mitt namn? :wtf: :confused: I stället har jag första bokstaven på mitt förnamn x2.efternamn.födelseår@gmail.com, vilket i realiteten blir aa.efternamn.97@gmail.com. Har aldrig reflekterat över ifall det skulle vara oseriöst eller inte...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp