Det här med mailadress

Det har varit ett antal trådar om klädselns betydelse i anställningssammanhang, och för egen del lägger jag till att även mailadressen har en viss betydelse för helhetsbedömningen. Men precis som med klädsel så är det mer som varningstecken, än att det finns något som är "rätt". Och då främst val av användarnamnet, men jag måste erkänna att jag har lite svårt för just hotmail. Tror det är associationerna till Hotline i internets ungdom som spökar :o.

Och precis som med klädseln så är en tveksam mailadress mer något som ger mig varningsflagg än att jag skulle välja bort någon, i övrigt lämplig kandidat, pga det.
 
Hur ska man tänka på det här med mailadress. Jag ska söka jobb och måste därför skaffa en ny mailadress. Min gamla är inte använd på över 1 år och jag har glömt lösenordet. Den jag haft har varit förnamnefternamn@hotmail. Om jag nu ska skaffa en likadan så får jag heta typ Lisa.andersson123456@blabla.com. Det känns långt, styltigt och tråkigt. Bara namnet blir 13 tecken utan eventuella punkter och siffror. Jag har testat med bara initialer blir samma sak där, med initialer inklusive de för mellannamnen klarar jag utan siffror men det blir helt ologiskt och ser helt idiotiskt ut. Just nu funderar jag på om man kan ta hästnamnet och vara nöjd med det eller ser det för oseriöst ut? Det borde inte vara upptaget.

skulle ta gmail för det anses som "seriösast" bland alla gratismallen...

lisa.workmail (eller något liknande, typ så det ser ut som att det är den du använder till jobb)

eller om du är inriktad på något speciellt yrke lisa.ekonom foto.lisa osv...

lisa.mellannamn.andersson

inte massa siffror, INTE hästen
 
Jag skippade hotmail när dom ändrade mailen med outlook
Nu har jag bara gmail och iCloud

Vad "signalerar" iCloud i så fall?

Jag har aldrig haft en tanke på att det har någon betydelse....

(Seriösa mejl används förnamn.efternamn@icloud.com)

Varningsflagg för Apple-nörd ;):p
 
Jag själv använder hotmail, har förnamn.efternamn@ hotmail.
Och yes, jag har blivit kallad till intervjuer och fått jobb trots att jag använt den mailen ;) jag har en gmail också, men jag tycker att den är väldigt mycket bökigare att använda. Det är möjligt att jag inte upptäckt "allt bra" än, men eftersom jag är nöjd med hotmail ser jag inte anledningen till att lägga tid på gmail.
 
Jag googlade lite och hittade en flashbacktråd i ämnet. Tongångarna var ungefär som här, fast där var nog övervikten åt de som tyckte att hotmail gav ett oseriöst intryck. Och den var från 2008 :D

I oseriös-lägret var det flera som tyckte att hotmail gav fjortisintryck. Men där var också några som skrev att hotmail hängde på en reklamrad i slutet av varje mail. Och det riskerar nog inte ge något toppenintryck. Fast jag tror inte att de gör det längre?
 
Jag googlade lite och hittade en flashbacktråd i ämnet. Tongångarna var ungefär som här, fast där var nog övervikten åt de som tyckte att hotmail gav ett oseriöst intryck. Och den var från 2008 :D

I oseriös-lägret var det flera som tyckte att hotmail gav fjortisintryck. Men där var också några som skrev att hotmail hängde på en reklamrad i slutet av varje mail. Och det riskerar nog inte ge något toppenintryck. Fast jag tror inte att de gör det längre?

:D :D :D

Vore ju lite kul att höra om alla som fortfarande i dag anser hotmail som oseriöst, använder en annan mail- och kalendersoftware än Outlook på sina (seriösa) arbetsplatser :angel:.
 
Jag jobbar på ett företag som bland annat levererar eposttjänster.

Mitt tips är att inte bara ha en e-post adress, framförallt inte bara den man får via sitt jobb eller skola, utan minst en till seriös och kanske ytterligare en "slask-mail".

Använd heller aldrig jobbmailen privat, det är många gånger arbetsgivaren som äger rättigheterna till den. Som arbetsgivare hade jag inte velat att mina anställda skötte privata angelägenheter eller registrerade sig med e-posten på olika ställen som inte har med jobbet att göra.

Sen, säkra lösenord! Det är förvånansvärt många som fortfarande har samma lösenord på flera ställen, enkla lösenord som typ Volvo240 (bara exempel) och som sen blir förvånade när kontot blir hackat.
 
:D :D :D

Vore ju lite kul att höra om alla som fortfarande i dag anser hotmail som oseriöst, använder en annan mail- och kalendersoftware än Outlook på sina (seriösa) arbetsplatser :angel:.


Mfl -

Fast det är väl inte bara just domännamnet. Om jag skickar in en ansökan och har typ email bigcocklover18@ eller pussisnussimissekatt@ så låter det såklart annorlunda än förnamn.efternamn@ helt oavsett domän.

Jag använder vanligen jobbmailen även om/när jag sökt andra jobb, då särskilt när jag sökt inom samma gebit. Det är för att plattformen är nationell, och det ofta är en merit att varan inskolad i hur den funkar.
 
En del av anledningen med de nya permanenta e-mail kontona är just att studenterna ska kunna ha ett professionellt e-mail konto efteråt.
Men det är väl otroligt ovanligt att studenter väljer att behålla sin studentmail efteråt? Jag har inte fått en enda ansökan någonsin där en vuxen människa uppgivit sin studentmail. Min exempelvis ser ut såhär: två första bokstäverna i namnet två första bokstäverna i efternamnet året jag började studera@ universitetet. Vem vill sitta och söka jobb med exempelvis anla04@lnu.se? 1. Det ser ut som att man fortfarande är student, 2 namnförkortningen är ju gräsligt ful?

Dessutom - min studentmail som jag har nu är helt bedrövligt dålig, de använder nåt som heter Zimbra eller liknande och jag blir tokig på den. Skulle aldrig drömma om att använda den till nåt annat än mail med läraren.
 
NAMN! Det känner jag spontant är det viktigaste. Jag kan bli smått galen ibland när jag ska maila folk och inte får fram adresserna av att skriva namnet, för att de var så fyndiga och valde en adress innehållande ett hästnamn istället, eller några random bokstäver som ingen fattar logiken i eller nåt annat "kul". :banghead:

Sen ja, kan jag döma delvis efter mailen också vid jobbsökande, även om jobbet har absolut noll med teknik att göra (det är ju dock inte döma i form av att personen nekas jobbet pga det, men ni vet, det där med undermedvetna, fördomar och sånt). Men även där handlar det om delen före @ och inte efter.

Så svårt är det inte att skapa en ny mailadress om man är mån om ett seriöst intryck utåt, och den delen är något som faktiskt ingår i jobbet.

Så ja, jag rekommenderar att ha namnet i någon form i mailadressen, oavsett om den är främst privat eller inte.

/Hon som har sitt namn i både hotmail, gmail, live, icloud samt egna företaget, för olika syften.
 
Inte jag heller! I mina ögon ger det ett oseriöst intryck med hotmail, precis som konstiga mailadresser. Själv har jag en privat mail som går till kompisar med ett alias som är förnamn@vårdomän.se

/Lavinia


Jag skulle förmodligen aldrig anställa någon som angav en hotmailadress i sin ansökan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp