Det här med medryttare...

Krati

Trådstartare
Åh vad svårt det är. Jag har alltid sagt att "jag skulle aldrig vilja ha medryttare! ingen annan får rida mina hästar" jättelöjligt, jag vet! Men man är ju bara så rädd om sina älsklingar.
Dom senaste två åren har jag däremot haft medryttare till mina ena häst då man inte kan rida ut själv på honon. Så jag har alltså ridit ut tillsammans med medryattren, vilket har lugnat mina nerver. ;)

Men nu är det så att jag är gravid och alla andra hästmänniskor säger, skaffa medryttare! "Det hjälper jättemycket, typ 2 dagar i veckan iaf". Och visst, det hade nog vart jättebra.. MEN jag är livrädd att släppa iväg någon ensam på någon av hästarna. Inte för att jag tror att "ingen annan än jag klarar av dom" utan för OM det skulle hända något, hästen skadar sig typ. Så skulle jag.... förvandlas till ett monster tror jag. Eller alltså, hur gör man?? Självklart tror jag inte någon skulle skada mina hästar med flit, men OM något skulle hända skulle jag lätt lägga skulden på mig och säkerligen uppträda väldigt oprofessionellt mot medryttaren..
Och ja, jag är lite av ett kontrollfreak.
Är det någon annan som haft sådana här tankar ? Hur gjorde ni?
 
Kan du gå på referenser från vänner eller liknande? "Någon som känner någon" som är duktig och ansvarsfull?
Se till att berätta allting, hur medryttaren bör göra i olika situationer och se till att det känns bra. Om medryttaren är någon du litar på så kommer det säkert bli lättare att släppa på kontrollen.

Jag vet precis hur det är, jag är extrempedant med mina hästar och har svårt att låta någon annan sköta om dem. Egentligen hade en medryttare varit kanon att ha, men det känns inte snällt att utsätta någon stackare för kontrollfreaket inom mig... :nailbiting:
 
Åh vad svårt det är. Jag har alltid sagt att "jag skulle aldrig vilja ha medryttare! ingen annan får rida mina hästar" jättelöjligt, jag vet! Men man är ju bara så rädd om sina älsklingar.
Dom senaste två åren har jag däremot haft medryttare till mina ena häst då man inte kan rida ut själv på honon. Så jag har alltså ridit ut tillsammans med medryattren, vilket har lugnat mina nerver. ;)

Men nu är det så att jag är gravid och alla andra hästmänniskor säger, skaffa medryttare! "Det hjälper jättemycket, typ 2 dagar i veckan iaf". Och visst, det hade nog vart jättebra.. MEN jag är livrädd att släppa iväg någon ensam på någon av hästarna. Inte för att jag tror att "ingen annan än jag klarar av dom" utan för OM det skulle hända något, hästen skadar sig typ. Så skulle jag.... förvandlas till ett monster tror jag. Eller alltså, hur gör man?? Självklart tror jag inte någon skulle skada mina hästar med flit, men OM något skulle hända skulle jag lätt lägga skulden på mig och säkerligen uppträda väldigt oprofessionellt mot medryttaren..
Och ja, jag är lite av ett kontrollfreak.
Är det någon annan som haft sådana här tankar ? Hur gjorde ni?

Jag har aldrig haft en medryttare och låter nästan aldrig någon annan rida på mina hästar. Är också kontrollmänniska. Tror inte heller att ngn annan inte kan rida dem bra eller ngt sådant utan att jag vet att om hästen skadar sig så kommer jag aldrig någonsin förlåta den personen oavsett om det var en olycka eller ej. Som det ser ut nu kommer jag aldrig skaffa en medryttare heller men jag ville skriva i tråden för att läsa andras svar så sorry att mitt inlägg inte hjälpte dig. :p:o:D
 
Jag hade medryttare till in förra häst, har det även till min nya. Jag har alltid varit noga med att fråga hur deras aspekt är på "medrytteriet", vad ser dom som viktiga egenskaper samt vad har de själva för bra egenskaper och vart kan de bli bättre? Som ägare får man ifrågasätta sin medryttare så den hela tiden har ett bra tänk när det gäller dig och din häst. Min gav jag regelbundna lektioner så jag kunde se att dom utvecklas i rätt riktning samt att hon red hästen på det sätt jag tyckte om. Bad de andra i stallet hålla lite koll, men det var aldrig några problem, litade på henne till 100%.
 
"Min" hästägare var väl inget kontrollfreak men ville bara flika in att jag red den hästen i sex år innan han tragiskt dog (ingens "fel") och jag älskade honom över allt annat.
Hästägaren gav mig ganska stor frihet och jag måste väl förvaltat den väl..
 
Jag tänker så här:

Hur ofta skadar sig hästen under ett specifikt ridpass där man kan säga att det var exakt där det hände? Om du har medryttare och får andra belastningsrelaterade skador på hästen är det ju troligare att du orsakat de själv, som rider upp emot 5 dagar i veckan. Det är också ägaren som är ansvarig för korrekt tillpassad utrustning.

Under de år som jag har haft hästar har jag tyvärr fått tillkalla veterinär/åka till klinik ett antal gånger men det har sällan/aldrig varit ridrelaterat. Lite sparkskador från hagen, koliker och en obskyr hälta som kan berott på mycket men knappast på att min medryttare rider en gång i veckan.
 
Åh vad svårt det är. Jag har alltid sagt att "jag skulle aldrig vilja ha medryttare! ingen annan får rida mina hästar" jättelöjligt, jag vet! Men man är ju bara så rädd om sina älsklingar.
Dom senaste två åren har jag däremot haft medryttare till mina ena häst då man inte kan rida ut själv på honon. Så jag har alltså ridit ut tillsammans med medryattren, vilket har lugnat mina nerver. ;)

Men nu är det så att jag är gravid och alla andra hästmänniskor säger, skaffa medryttare! "Det hjälper jättemycket, typ 2 dagar i veckan iaf". Och visst, det hade nog vart jättebra.. MEN jag är livrädd att släppa iväg någon ensam på någon av hästarna. Inte för att jag tror att "ingen annan än jag klarar av dom" utan för OM det skulle hända något, hästen skadar sig typ. Så skulle jag.... förvandlas till ett monster tror jag. Eller alltså, hur gör man?? Självklart tror jag inte någon skulle skada mina hästar med flit, men OM något skulle hända skulle jag lätt lägga skulden på mig och säkerligen uppträda väldigt oprofessionellt mot medryttaren..
Och ja, jag är lite av ett kontrollfreak.
Är det någon annan som haft sådana här tankar ? Hur gjorde ni?

Jag har haft den typen av tankar, men jag insåg ganska snart att det inte är sunt att tänka på det viset. Precis som @Kirie säger så är det försvinnande sällan skador uppkommer under specifika ridpass. Försök du hitta en medryttare som känns vettig i sina resonemang och som går att resonera och prata med så att ni kan hitta ett samarbete som fungerar för er.
 
@Krati
Jag tänker att antingen får man bestämma sig för att lita på medryttaren, eller inte låna ut hästen. En annan människa kan ju aldrig rimligen sköta, hantera och rida hästen exakt så som man själv gör. Om du inte kan släppa på kontrollen är det bättre att låta bli att ha medryttare tycker jag. Om du bara går och oroar dig, och ska försöka hålla koll på vad personen gör och hur så blir det knappast särskilt mycket mer vilsamt för dig?
 
Case: Hästen skadar medryttaren svårt och ger denne bestående men för resten av livet
Lösning? Det går på försäkringen....
 
Ingen som bryr sig om hästen skadar medryttaren?

Jo, visst tänker man på det, men det är precis lika orimligt att gå omkring och oroa sig för det som för att medryttaren ska skada hästen. Man får se till att hästen och med ryttaren är försäkrade så gott det går, mer kan man inte göra. Samvaro med häst sker väl också rimligen delvis på egen risk. Alla som håller på med häst någotsånär regelbundet vet att det inte är riskfritt, men man väljer att ta risken ändå.
 
Case: Hästen skadar medryttaren svårt och ger denne bestående men för resten av livet
Lösning? Det går på försäkringen....

Ja. Den som rider väljer att ta en risk och det är dennes ansvar. En häst är alltid en häst och ägaren kan bara berätta hur hästen brukar vara, sedan är det upp till medryttaren att bestämma sig för om denne tänker rida den. Om hästen blir rädd eller busar så medis skadar sig, kan ju inte ägaren hållas ansvarig.
 
Åh vad svårt det är. Jag har alltid sagt att "jag skulle aldrig vilja ha medryttare! ingen annan får rida mina hästar" jättelöjligt, jag vet! Men man är ju bara så rädd om sina älsklingar.
Dom senaste två åren har jag däremot haft medryttare till mina ena häst då man inte kan rida ut själv på honon. Så jag har alltså ridit ut tillsammans med medryattren, vilket har lugnat mina nerver. ;)

Men nu är det så att jag är gravid och alla andra hästmänniskor säger, skaffa medryttare! "Det hjälper jättemycket, typ 2 dagar i veckan iaf". Och visst, det hade nog vart jättebra.. MEN jag är livrädd att släppa iväg någon ensam på någon av hästarna. Inte för att jag tror att "ingen annan än jag klarar av dom" utan för OM det skulle hända något, hästen skadar sig typ. Så skulle jag.... förvandlas till ett monster tror jag. Eller alltså, hur gör man?? Självklart tror jag inte någon skulle skada mina hästar med flit, men OM något skulle hända skulle jag lätt lägga skulden på mig och säkerligen uppträda väldigt oprofessionellt mot medryttaren..
Och ja, jag är lite av ett kontrollfreak.
Är det någon annan som haft sådana här tankar ? Hur gjorde ni?
Kände likadant tills jag en dag helt enkelt kände att det var viktigare att hästen motionerades än att han var 100% under min kontroll - nu ca ett år sen. Det var värt det alla gånger. Jag sa att jag behövde hjälp en gång i veckan, bara uteritt, en lugn och mogen och ansvarsfull ryttare. Hon jag valde var försiktig, hade råkat ut för en ridolycka så jag visste att hon skulle tänka sig för och hellre ta det lugnt än att chansa. Med tiden kände jag att det hade ju inte skadat om hon red 3 ggr/v istället. :p Blev tvungen att skaffa en ny i höstas då hon skulle flytta, och valde återigen en person som är lugn, mogen och inte har några ambitioner mer än att komma ut i naturen i lugnt tempo. Men, jag har insett att ju mer en person engagerar sig i honom och visar gott omdöme, desto mer kan jag ge. Jag har redan sagt att om hon vill börja träna så får hon det - om hon gör det för en tränare som jag godkänt. Trodde jag aldrig om mig själv. :o
 
Kan tillägga att jag hann få två barn och ställa av hästen i ett par år innan jag var mogen att skaffa medryttare åt honom. :p
 
Kan du gå på referenser från vänner eller liknande?

Jag gick alltid bara på referens, tips eller lånade ut min häst till folk jag redan kände efter att jag testat att leta medryttare via annons. De medryttare jag haft via annonser har alla funkat skitdåligt på olika sätt och jag bestämde mig för aldrig mer utan lät hästen hellre stå.

Kände jag till personen i fråga sen tidigare och att de kände till min häst, stall etc så blev allt så mycket enklare och det var betydligt lättare att "bara släppa iväg dem" ganska direkt utan större inskolning eller större predikan om hur saker skulle göras och hur saker inte skulle göras.

Så jag tycker också - gå hellre via kontaktnätet
 
Ingen som bryr sig om hästen skadar medryttaren?

Alla som rider vet ju att det är en risk, speciellt när man rider hästar man inte känner. Hästen är ju relativt "försvarslös" och kan tyvärr inte skvallra för matte om den blir "fel behandlad".

Alla andra:
Tack för era svar! Går o vankar av och an. Hade faktiskt kontakt med en kvinna som letade medryttarhäst, men när jag beskrivit hur hästen är så har hon inte hört av sig.. :o Han är helt fantastisk, men ingen nybörjarhäst. Det är väl bättre att vara helt ärlig än att låta bli att nämna att hästen är lättskrämd o busig?
 
Alla som rider vet ju att det är en risk, speciellt när man rider hästar man inte känner. Hästen är ju relativt "försvarslös" och kan tyvärr inte skvallra för matte om den blir "fel behandlad".

Alla andra:
Tack för era svar! Går o vankar av och an. Hade faktiskt kontakt med en kvinna som letade medryttarhäst, men när jag beskrivit hur hästen är så har hon inte hört av sig.. :o Han är helt fantastisk, men ingen nybörjarhäst. Det är väl bättre att vara helt ärlig än att låta bli att nämna att hästen är lättskrämd o busig?
Vad gäller hur hästen blir behandlad går jag väldigt mkt på magkänsla. Jag är skitnoga, för min häst blir ett monster om man blir hård. Och jag accepterar inte slag och såna saker, är väldigt noga. Har haft fler som provridit, de två som jag tagit som medryttare har båda varit väldigt mjuka och trevliga i sitt sätt och jag kände direkt dom var ute att min häst trivdes med dom - han är väldigt känslig för folk och jag märker direkt om han trivs med personen. Det var absolut prio 1. Man märker också om folk genuint bryr sig om hästen eller om de bara vill rida på den. Och jag skulle märka direkt om min häst blev illa riden, för han är väldigt känslig. Och jag pratar mkt med mina medryttare och är med om de vill ibland för att prata om hur man korrigerar eller bryter ett oönskat beteende.

Dessutom är jag ärlig från början. Inga bestraffningar, inga slag eller hårda händer. Hästen ska ridas utan sadel och i sidepull - kan lova att många backar där. Dessutom är han galen ibland. :grin: Jag är ärlig direkt och sållar då bort dom som inte orkar med mina krav och hästens egenheter.
 
Jag är ett kontrollfreak, och jag skulle aldrig klara av det. Aldrig. Jag vill ha hjärnkoll på precis allting kring min häst, hela tiden, och jag skulle ha extremt svårt att lita på en människa jag inte har en nära relation med redan från början. Särskilt eftersom min häst är tillräckligt liten för att det ska vara svårt att hitta en vuxen ryttare som kan rida, det måste nästan bli ett barn, och det är jag om möjligt ännu mindre intresserad av. Min häst är dessutom bara fem år, och det tycker jag ställer ganska stora krav på den som ska rida hästen ur utbildningssynpunkt (nu kommer ju inte min häst vara fem år alltid, och kommer heller inte vara unghäst längre om jag någon gång blir gravid, men i dagsläget är hon det).

Men om det är graviditeten som är "problemet", och det som gör att du inte kan rida själv, så kanske du skulle kunna ha en person som bara rider om du är med? Typ att personen rider på ridbanan två gånger i veckan, och du är med och övervakar det hela? Då är ju aldrig personen ensam i stallet. Eller om personen rider ut tillsammans med den person som rider din andra häst, för den personen utgår jag från att du känner ganska väl efter två år? Då får du ju även en möjlighet att lära känna den här personen innan barnet är fött, ifall det visar sig att du får betydligt svårare att ta dig till stallet med ett litet barn? Och jag hade som de andra sagt definitivt gått på referenser/tips från personer du känner och litar på.
 
Jag har haft medryttare under alla år nästan som hästägare.. Men tröttnade förra året på att de flesta bara ska ha och ha men vill inte ett skit.

De annonserar om medryttarhäst.. de ska gå buss gärna 2 meter från dörren till stallet... de skall finnas ridhus paddock och superridvägar toa dusch och värme osv.
Hästen skall vara supervälutbildad och man ska både få träna och tävla och utvecklas.. För detta vill man dessutom inte betala 1 kr ens för.

När jag själv ville träna gick de inte för medryttaren hade ridit ett superhårt pass dagen innan.
Så de vart mest jag som fick ta de lugnt och åka ut på mina dagar på hästens vilodag.. för medryttare ville inte bara åka ut och mocka utan de vill rida de dagar de har.
Dessutom kunde man få ett SMS kl 18 på kvällen om att de hade lite ont i huvudet eller inte hinner åka ut så man fick slänga sig i bilen och åka ut iaf.:crazy:


Så jag satte mig och funderade.. ska jag behöva vara medryttare åt min egna häst??? Nä... så jag sa upp medryttaren och numera får min häst helt enkelt stå de dagar jag inte hinner rida. vilket är 2 dagar i veckan


Flyttade ut på lösdrift= behöver inte åka ut de dagar hon vilar och ångrar inte en sekund,

Gravid är man ju inte flera år.. så vad gör de om hästen få vila lite när du inte orkar rida mot slutet? Även efter förlossningen kommer du framöver de närmsta åren inte kunna rida fullt ut iaf.
Så ställ in dig på att låta hästen gå i halvfart så länge du inte har en man som är snäll och tar barnet varje dag så du kan åk a och rida. Alt hänger med till stallet.

Med nästan alla mina vänner som har häst och fått barn har anpassat hästeriet efter barnen, mkt paddockridning där barnet sover i vagn utanför har de blivit för dom första året.
Ett stall med barnpassning kanske är nått att starta?=)
:D

Så mitt tips är att skaffa INTE medryttare du kommer ångra dig be någon i stallet mockar och fixa mat ist så fixar du mat och mockar åt dom när du väl åker ut. Eller betalar en slant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 791
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 523
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 060
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp