Det här med mensvärk...

karamba

Trådstartare
Jag är så sjukt trött på allt som har med mens att göra. Jag tackade nyss nej till att åka ut med mina vänner i deras nya båt pga mensvärk. Allvarligt, ska det behöva vara så? Det hade varit jätteroligt att följa med, men jag orkar inte....

Hur mycket problem vid mensen ska man acceptera egentligen? Jag klarar inte av att sköta mitt jobb som jag brukar, pga att varje steg jag tar så känns det som att någon sticker en kniv i magen på mig. Jag mår illa, kallsvettas, min mage protesterar mot allt jag äter, jag får sova med handdukar under mig trots tampong och binda, för att undvika fläckar i sängen.

Jag ställer också larm 1-2 ggr per natt för att gå på toa och byta tampong, så jag slipper blodbad när jag vaknar. Och för att fylla på med Ipren/Alvedon, annars vaknar jag och har svårt att sova pga smärtorna.

Vad gör man? Jag är så förbannat less på det här, dessutom envisas min kropp med att mens har man i 6-8 dagar, medans alla kompisar jag pratat med har det i 3-4 dagar. Självklart dyker den också upp när den är som minst välkommen, typ när det är mycket jobb, någon rolig aktivitet, 33 grader varmt ute (badväder)... :mad:
 
Jag är så sjukt trött på allt som har med mens att göra. Jag tackade nyss nej till att åka ut mged mina vänner i deras nya båt pga mensvärk. Allvarligt, ska det behöva vara så? Det hade varit jätteroligt att följa med, men jag orkar inte....

Hur mycket problem vid mensen ska man acceptera egentligen? Jag klarar inte av att sköta mitt jobb som jag brukar, pga att varje steg jag tar så känns det som att någon sticker en kniv i magen på mig. Jag mår illa, kallsvettas, min mage protesterar mot allt jag äter, jag får sova med handdukar under mig trots tampong och binda, för att undvika fläckar i sängen.

Jag ställer också larm 1-2 ggr per natt för att gå på toa och byta tampong, så jag slipper blodbad när jag vaknar. Och för att fylla på med Ipren/Alvedon, annars vaknar jag och har svårt att sova pga smärtorna.

Vad gör man? Jag är så förbannat less på det här, dessutom envisas min kropp med att mens har man i 6-8 dagar, medans alla kompisar jag pratat med har det i 3-4 dagar. Självklart dyker den också upp när den är som minst välkommen, typ när det är mycket jobb, någon rolig aktivitet, 33 grader varmt ute (badväder)... :mad:

Nej, nej nej!!!

Det är INTE normalt med så riklig blödning, och så ont ska man INTE ha.

Äter du p-piller? Jag hade väldigt stor hjälp av p-piller, och i kombination med menskopp var det underbart!

Det finns medicin mot riklig blödning, fungerar väldigt bra, åtminstone på maxdos för mig.


Sök hos gynekolog genast, och kräv att få hjälp.
 
Jag har käkat p-piller förut, men det är nog 5-6 år sedan... Så jag minns inte om det hjälpte faktiskt. Men sen så försöker jag och sambon skaffa barn, det är tillräckligt svårt utan p-piller :p

Jag vill hemskt ogärna gå till gyn, men det känns som att jag inte har något val egentligen. Något vajsing är det nog hur som helst, 5år av oskyddat sex har lett till noll graviditeter :down:
 
Funderar också på om det finns någon gyn här på vårdcentralen. Mödravårdscentral finns med barnmorskor, är det dit man ska söka sig?

Jag har alltså aldrig varit till gyn och har ingen aning om hur man går till väga.
 
Jag har käkat p-piller förut, men det är nog 5-6 år sedan... Så jag minns inte om det hjälpte faktiskt. Men sen så försöker jag och sambon skaffa barn, det är tillräckligt svårt utan p-piller :p

Jag vill hemskt ogärna gå till gyn, men det känns som att jag inte har något val egentligen. Något vajsing är det nog hur som helst, 5år av oskyddat sex har lett till noll graviditeter :down:
Ojojoj då ska du ABSOLUT gå till gyn! Bums!

Det kan handla om någon hormonell störning, men dina smärtor får mig att tänka på endometrios, vilket i sig kan försvåra för en att bli gravid.

Ring en privat gyn, och berätta precis hur det är. Välj gärna en gyn som är intresserad av fertilitet. Be genast om preparat med tramexansyra.

Jag hoppades också på att bli gravid fort så att jag skulle slippa den rikliga mensen efter att jag slutat med p-pillrena, men nejdå (har försökt bli gravid i 2 år och börjar med IVF denna månad).
 
Funderar också på om det finns någon gyn här på vårdcentralen. Mödravårdscentral finns med barnmorskor, är det dit man ska söka sig?

Jag har alltså aldrig varit till gyn och har ingen aning om hur man går till väga.
Jag gillar privatsidan, men där gör du som du vill. Gå inte till en barnmorska, det är en gynekolog du behöver! Se mitt inlägg ovan. Berätta att du är osäker, och att du inte varit hos gyn förut.
 
Endometrios tror jag tyvärr också att det kan vara, det jag har läst stämmer till stor del. Lite därför är jag extra nojig att gå till en gynekolog, jag vill nästan inte veta vad som är fel...

Jag ska googla och se vad jag hittar för gynekologer i närheten, då jag inte har något körkort ännu så är jag en aning begränsad i vart jag kan åka. Och helst vill jag inte direkt skylta med att jag ska till gyn :meh:

Jag vet fasiken inte vad jag ska säga heller. Är det något jag är besvärad över att prata om så är det mens :wtf:
 
Endometrios tror jag tyvärr också att det kan vara, det jag har läst stämmer till stor del. Lite därför är jag extra nojig att gå till en gynekolog, jag vill nästan inte veta vad som är fel...

Jag ska googla och se vad jag hittar för gynekologer i närheten, då jag inte har något körkort ännu så är jag en aning begränsad i vart jag kan åka. Och helst vill jag inte direkt skylta med att jag ska till gyn :meh:

Jag vet fasiken inte vad jag ska säga heller. Är det något jag är besvärad över att prata om så är det mens :wtf:

Ju mera man pratar om det, destu lättare känns det. Och ju oftare man går hos gyn, destu lättare blir det.
 
Jag blir så irriterad på mig själv. Jag var ju haft det såhär i hur många år som helst, men tyckt att mensvärk är ganska normalt osv. Och nu när jag inte blir gravid tänker jag att äsch det var inte meningen att det skulle hända nu, vi är ung och behöver inte stressa osv. Men det svider lite när jämngamla runt omkring får barn på löpande band, och "är det inte dags för er snart?".

Och i nästa tanke inser jag att 5år är lång tid... Även om vi inte har gått in helhjärtat för det varje månad under 5år så borde jag ha blivit gravid åtminstone 1 gång på den här tiden. Jävla kropp att krångla, och jävla gyn att vara så långt bort. 3 mil till gyn, och inga direkt bussförbindelser.
 
Endometrios tror jag tyvärr också att det kan vara, det jag har läst stämmer till stor del. Lite därför är jag extra nojig att gå till en gynekolog, jag vill nästan inte veta vad som är fel...

Jag ska googla och se vad jag hittar för gynekologer i närheten, då jag inte har något körkort ännu så är jag en aning begränsad i vart jag kan åka. Och helst vill jag inte direkt skylta med att jag ska till gyn :meh:

Jag vet fasiken inte vad jag ska säga heller. Är det något jag är besvärad över att prata om så är det mens :wtf:

Visst känns det inte så kul att prata om sånt men gyn pratar ju om sånt hela dagarna och lär ju ha hört värre. Klart du ska söka så har ska du inte behöva ha det.
 
Jag är så sjukt trött på allt som har med mens att göra. Jag tackade nyss nej till att åka ut med mina vänner i deras nya båt pga mensvärk. Allvarligt, ska det behöva vara så? Det hade varit jätteroligt att följa med, men jag orkar inte....

Hur mycket problem vid mensen ska man acceptera egentligen? Jag klarar inte av att sköta mitt jobb som jag brukar, pga att varje steg jag tar så känns det som att någon sticker en kniv i magen på mig. Jag mår illa, kallsvettas, min mage protesterar mot allt jag äter, jag får sova med handdukar under mig trots tampong och binda, för att undvika fläckar i sängen.

Jag ställer också larm 1-2 ggr per natt för att gå på toa och byta tampong, så jag slipper blodbad när jag vaknar. Och för att fylla på med Ipren/Alvedon, annars vaknar jag och har svårt att sova pga smärtorna.

Vad gör man? Jag är så förbannat less på det här, dessutom envisas min kropp med att mens har man i 6-8 dagar, medans alla kompisar jag pratat med har det i 3-4 dagar. Självklart dyker den också upp när den är som minst välkommen, typ när det är mycket jobb, någon rolig aktivitet, 33 grader varmt ute (badväder)... :mad:
http://www.bukefalos.com/threads/varsta-intima-fragan-men-vad-ar-det-for-fel-pa-mig.1210463/ :)
 
Endometrios tror jag tyvärr också att det kan vara, det jag har läst stämmer till stor del. Lite därför är jag extra nojig att gå till en gynekolog, jag vill nästan inte veta vad som är fel...

Det skulle kunna vara Endometrios, men det skulle också kunna vara en helt ofarlig cysta eller ett myom - i båda fallen något som i regel är lätt att åtgärda! Så SKYNDA dig att boka en tid - så att du inte behöver dras med detta onödigt länge!

Om du inte hinner få en tid innan nästa mens så kan du i alla fall köpa Cyklokapron receptfritt på Apoteket. Det dämpar blödningarna (det som behöver komma ut kommer ut - men det fortsätter sedan inte att blöda i onödan.) Dessutom brukar man rekommendera Ipren mot mensvärk - samt att det är jätteviktigt att man tar tabletterna DIREKT man bara börjar ana smärtan. Har man hunnit få ont så är tabletterna inte lika effektiva.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 635
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Aliche
·
C
Övr. Barn Nu är jag lite förvirrad. Slutade med p-piller i januari ungefär. Har sen dess haft fortsatt regelbunden mens. Började räkna dagar de...
Svar
7
· Visningar
84 887
Senast: natsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp