Det här med ridbyxor...

De såg ju helt underbara ut! Hur tycker du storleken är om man jämför med vanliga byxor/jeans?

Eh.. Normal? Jag blir osäker och vet faktiskt inte.
Jag brukar ha samma i de som i övriga Pikeur. Har långa 38 och brukar nog ha 38 i byxor och kjol för det mesta.
 
@Muninn Skit i vad det står för storlek! Klipp av lappen om det stör dig.
Många märken har italienska storlekar och dom är ju flera nummer "fel" Har för mig att tyska inte riktigt stämmer med det vi är vana vid heller.

Håller med. Det är inte så att man automatiskt blir tjock för att det står ett eller två nummer högre i byxlinningen, utan man kan tryggt och lugnt välja den storlek som faktiskt passar! :D
 
Låter som en jättekorkad idé att köpa en storlek som inte passar, oavsett vad det står på etiketten. Inget är så missklädsamt som fel storlek!

Det håller jag med om, har fler än en gång undrat över det "nya modet" med stretchiga tävlingskavajer som verkligen inte passar alla kroppstyper men alla ska ha dem...
Jag vägrar knö ner mig i fel storlek, mest för att det är obekvämt. Kan däremot erkänna att om inte ens 40 passar så blir jag sur och vill inte ha :o (Om det inte är italienska storlekar då...)
Större problem är väl att om det t.ex passar med en 42 i midjan så blir ofta något annat fel istället. Som de här Cavallo-byxorna jag har, tajt i midjan och lite stort i låren. Dessutom är jag ju kort, ser alltid kul ut med tävlingskavajer som knappt passar runt magen men är för stora över axlar och tre mil för långa i ärmarna :p
Puh, dagens i-landsproblem antar jag. Men jag får väl öppna plånboken och stålsätta mig inför några timmars provning! :D
 
Håller med. Det är inte så att man automatiskt blir tjock för att det står ett eller två nummer högre i byxlinningen, utan man kan tryggt och lugnt välja den storlek som faktiskt passar! :D

Jag jobbar på det, jag har en liten mental blockering när det gäller det. Precis som med vad det står på vågen, osv. :(
 
Jag älskar candela byxorna! Inbillar mig nog men det känns som att jag får en bättre stadigare sits när jag har dom på. Jag tror dom är ganska normala i storleken. Rättså stretchiga.

Jag har också haft problemet med att byxor varit stora i midjan och smala i benen och tvärt om.
Jag är varken tjock eller överdrivet smal. Timglas form. Candela är dom bästa jag provat!
 
Jag jobbar på det, jag har en liten mental blockering när det gäller det. Precis som med vad det står på vågen, osv. :(

Jag fattar, jag har själv en never never-byxstorlek. Men storlekar är så konstiga över lag nu för tiden, och det är väldigt svårt att få en djuuuuup dressyrsits om brallorna tar emot, så jag har blivit tvungen att köpa ridbyxor i den storleken.
 
Pikeur Candela, vägrar ha andra ridbyxor! De nya med silikonsäte och stretchmudd är super.
Jag är en 38:a med långa ben, har 38L i alla mina Pikeur. Candelan är lite tunnare och således lite stretchigare.
 
har aldrig hittat ett par ridbyxor på hööks som passar :p, för smala i vaden och låren, på tog för stora i midjan + kasar ner så fort man rör sig.. skit trånga i skoningen också.

provar alltid ridbyxor i flera olika märken och modeller så fort jag får chansen, sen köper jag dom som passar oavsett pris (mer eller mindre, 1500kr är min smärtgräns).
 
Jag har 36-40 i ridbyxor beroende på modell/märke. Favoriterna är ett par Mountain Horse jag inte minns modellen på men de är höga i midjan :love:

Men efter att ha haft minst 46 ett par år är även 40 finfint :D

Och min nya kavaj från CRW (inte den på bilden) är strl 34 :eek: Sträcker jag bara fint på mig så sitter den snyggt = bra för dressyrtävlingar :angel:
 
Pikeur Candela, vägrar ha andra ridbyxor! De nya med silikonsäte och stretchmudd är super.
Jag är en 38:a med långa ben, har 38L i alla mina Pikeur. Candelan är lite tunnare och således lite stretchigare.
Funderar på ett par candela, hur höga är de i midjan? skönt med lite högre, men vill inte ha skyhöga ändå ... :)
 
Måste tipsa om Horze Crescendo Celine. Hög midja med bred linning och ben som inte blir för korta! Sitter som en smäck utan skärp och glider inte ned och hänger i "grenen" som jag upplever att många ridbyxor har en tendens att göra. Verkligen toppen-nöjd med dessa! (har innan mest ridit med Hööks-Jh-collection byxor och Pikeurs lugana)
 
De som jag totalt fastnat för är Equilines ridbrallor, de oskodda/knäskodda. De töjer sig max 2% typ, har ett par som är 5 år gamla som fortfarande sitter som de ska, dessutom är materialet otroligt stretchigt så kan kan lägga på sig ett par kg och tappa ett par kg utan att de sitter dåligt för det (eller lite mer än bara ett par kg har jag fått erfara:p)
Tvättar dessutom mina ridbyxor en gång veckan minst (då byter jag ändå mellan 3 par under en vecka) då jag är mästare på att lorta ned mig :o så blekta i färgen har de blivit efter sisådär 300 tvättar och antal timmar i solljus men formen håller dem än, mina nyare verkar vara av samma kvalitet, nästa par blir Equiline även om plånboken hade uppskattat något lite billigare alternativ.

Jag är 181-182 cm lång ungefär, brukar ha 38/M i flesta underdelar (ibland 40/L) och 28-30 i jeans. Vet inte riktigt vad jag väger men kanske 68 kg? Långa ben, smala smalben men bredare lår och bredare rumpa/höfter, har MYCKET höfter och smalare midja. De hade gärna fått vara längre i benen, men är helt okej i längd, speciellt jämfört med många brallor på hööks som slutar mitt på vaden. Hade kunnat få plats med lite bredare lår och rumpa i dem, dock tror jag man kan uppleva dem som lite trånga i vaden om man har vid/x-vid skaft i sina stövlar. Har oftast storlek IT 44 i dem, så det ska egentligen motsvara storlek 40? i svensk storlek. Har något par IT 42, tror de nyare är IT 42.
Så de passar nog bra på päronformade figurer helt enkelt :D
 
Senast ändrad:
Jag borstar av den här tråden för att slippa göra en ny...
Jag har gigantiska ridbyxproblem. Det är mer regel än undantag att jag gråter av panik när jag tar på mig ridbyxor.
Visst, nu är jag ett par kilo tjockare än vad jag vill, men jag drar ändå ganska normala 36-38 i vanliga byxor. 155 cm kort.
De bästa ridbyxorna just nu är ett par skoridbyxor inköpta på Island för massor med år sedan, i strl 38. Normala, höga i midjan, håller in på rätt ställen. Samt ett par tvåfärgade moutain horse i strl 40 som har bred linning och sitter åt lika hårt överallt.
Jag tycker att problemet är att de flesta ridbyxor är så infernaliskt små i storleken, och särskilt i midjan. Som om man ska ha getingmidja för att det ska funka. Det i kombination med en smal linning gör att det känns som om någon försöker hugga av mig på mitten. När de dessutom är större nedanför midjan känns det som att man får gravidmage som putar ut :nailbiting:
Låg midja fixar jag inte heller, i några byxor. Det måste hålla in sidfläsket :p
Så, nu letar jag efter ridbyxor som inte kostar skjortan, och gärna både vintermodell och sommarmodell. Inte supertajta i midjan, gärna normal storlek så jag slipper gå upp till 42.... bred, bekväm linning. Inte låga.
Tips?
Senast har jag provat lite på Hööks men gett upp. Tycker allt de har är pyttesmått. Kan inte ha deras kavajer heller, ser ut som en stoppad korv :(
Absolut sämst i garderoben nu är ett par Cavallo chirac, vintervariant. Storlek Fransk 40/Italiensk 46, stora i benen och små i midjan samt har alla andra dåliga egenskaper som jag listat ovan :down::arghh:

Som inte kostar skjortan vettetusan... men Equiline sitter bra i midjan! Lagom höga fram (ca 3 cm under naveln) högre bak så de inte kasar ned och visar saker som man kanske inte vill visa. Jag är BRED där dem sitter, för har breda höfter och alla extra kg sätter sig runt höfterna (lovehandels området speciellt) Men får inte känslan av att man stryper blodtillförseln från naveln och nedåt så som många andra ridbrallor gärna vill göra...
Lamicell är annars VÄLDIGT breda i midjan, mina passar förövrigt men är helt lösa i midjan så de åker ned hela tiden. Dock lägre i midjan än Equiline. Hööks har jag gett upp på, har två par kvar i reserv. Båda samma storlek och CRW, men är sjukt olika i storleken, dem ena kan jag bara ha på vintern med tjocka termotajts under, den andra bara på sommaren om jag inte gått upp några extra kg. De ena paret förhöga i midjan och det andra för låga. Aldrig hittat några jag trivs i där :down:
 
Funderar på ett par candela, hur höga är de i midjan? skönt med lite högre, men vill inte ha skyhöga ändå ... :)

Dom finns i olika modeller. Jag råkade prova ett par med extra hög midja i göteborg, dom satt verkligen i midjan.. Över naveln till och med. Men dom vanliga jag har slutar precis under naveln. Gillar när dom går upp en bit över höfterna och det gör dom. Bästa ridbyxorna :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
605
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag undrar vad folk tycker om olika ridbyxor. Själv kan jag inte rida i skodda byxor alls! Helskodda byxor är hemska, jag kan inte sitta...
Svar
19
· Visningar
2 586
Senast: palle
·
Utrustning Har inte använt ridbyxor på väldigt länge, och insåg så sent som idag att de par jag har liggande hemma nu (med något ytterst undantag)...
2
Svar
36
· Visningar
4 347
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp