Bukefalos 28 år!

Det här med salt till bebisar...

Jolanta

Trådstartare
... hur hårda är ni med det egentligen?

Jag tycker att allt innehåller salt, smör till mackan, flytande margarin, bröd, nästan alla kryddor mm

Jag saltar givetvis inte maten jag lagar, men margarinet jag steker i innehåller ju lite salt, samma med brödet och smöret, säkert mer också som jag inte vet om.

Är det farligt på något vis att de får i sig den lilla mänden salt?
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Nej, det är ingen fara med de små mängderna, men undvik att köpa extrasaltat smör. Det, och att inte salta maten, räcker gott och väl.
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

... hur hårda är ni med det egentligen?

Jag tycker att allt innehåller salt, smör till mackan, flytande margarin, bröd, nästan alla kryddor mm

Jag saltar givetvis inte maten jag lagar, men margarinet jag steker i innehåller ju lite salt, samma med brödet och smöret, säkert mer också som jag inte vet om.

Är det farligt på något vis att de får i sig den lilla mänden salt?
Vi lagade aldrig någon extra mat till våra barn. Dom åt det vi åt. Vi var någa med att dom skulle dricka mycket efter maten bara.

Tycker att det börjar bli lite väl överdrivet med både salt och socker hysteri numera.
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Arvid är nu 7 månader och det är bara några veckor sen han fick testa smörgås med lite smör på.

Men då behöver jag inte vara så noga, skönt
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Vi extra saltar ingenting, är mer nogrann att hålla koll på vilka olika fetter det är i bröd osv.

Där emot sa de till oss på föräldraträffen att man inte skulle steka maten först det var 1 år.
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Bvc sa till mig att det var ok att det var salt i maten,som i tex korv & margarin men att man inte skulle salta utöver det.
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Jag har med hört av vänner att dom inte är lika ''stränga'' på salt och socker längre. Och ett tag så var det nästan rena rama hysterin ang. detta.
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Fast salt och socker går inte riktig att jämföra. Socker är av mer "hälsloskäl" medans salt ska undvikas till barn under ett år pga. att deras njurar är "omogna".
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Jo visst är det så. Men ändå är det en väldig hysteri runt det.
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

loke är 8 måander och vi extrasaltar inte maten som han ska äta. Det finns ju salt i nästan alltingm det är vi medvetna om men vi köper exempelvis inte xtrasaltat och ger honom.

Vi steker, gör i ugn och kokar hans mat precis som våran. Försöker se till att det inte är salt i kryddorna vi använder. Och använder typ matgrädde, créme fraiche etc. Vi har ett helt frysfack fullt där jag har lagat mat till honom och efterrätter/mellanmål.

Och det har vi gjort fr¨ån början. I början fick han hård mage, men det var inga problem så länge man hade päron och katrinplommon. Nu får han lite fiberberikade havregryn i mellanmålet och det verkar hålla magen i gång. Vi öser inte i, utan det räcker med lite grann.

Vi låter honom få smaka på nästan allting. Undantag är för starkt kryddad mat och sånt han inte kan tugga osv.

Sötsaker brukar han inte få, men han får smaka. Som när hans faster hade kalas så fick han lite tårta till exempel.

Vi ger honom måttligt när det gäller sådant som inte är "nyttigt".

BVC har konstaterat att så som vi gör verkar fungera alldeles utmärkt. Påpekade att han får i sig allt det han behöver, så vi är inte oroliga utan tänker fortsätta precis som vi brukar.
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Vi testade smörgås med Loke för ett tag sedan, men han samlade alla smulor så det blev n stor klump, sp vi avvaktar. Mariekex och smörgåsrån tycker han däremot om-
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Du kan ju baka eget bröd. Då vet du exakt vad det innehåller och kan själv bestämma saltmängd osv. Billigare och godare :idea:
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Det är ju så sjukt hysteriskt med socker så man baxnar.. jisses.

Vi komemr nog inte salta vårt barns mat utan om vi äter något som är väldigt salt så kommer jag göra egen mat till honom eller ta bort lite av maten innan jag saltar så han ändå kan äta våran.

Men hur smakar lasange utan något som helst salt liksom... eller köttfärssås urk, salt är ett måste för en vuxenmage :)
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Det är ju så sjukt hysteriskt med socker så man baxnar.. jisses.

Vi komemr nog inte salta vårt barns mat utan om vi äter något som är väldigt salt så kommer jag göra egen mat till honom eller ta bort lite av maten innan jag saltar så han ändå kan äta våran.

Men hur smakar lasange utan något som helst salt liksom... eller köttfärssås urk, salt är ett måste för en vuxenmage :)

SÅ gjorde jag med som du tänkt dig,dvs tog undan mat till Hampus innan jag saltade på maten.

Det var helt ok enligt BVC.
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Jag har med hört av vänner att dom inte är lika ''stränga'' på salt och socker längre. Och ett tag så var det nästan rena rama hysterin ang. detta.

Tycker det fortfarande råder både socker & salthysteri.
Mammor sitter och orar sig över allt vad salt heter,salt i brödet,salt i margarinet,salt i gröten osv
Då kan man ju fråga sig vad effekterna blir om man pang bom vid 1 års ålder börjar normalsalta och strunta i saltförbudet.

Även socker tycker jag det är hysteri om. Tex har de tagit bort födelsedagsglassen på dagis då föräldrar klagat,har vänner som är såpass noga att deras barn får äta annat tex på barnkalas och dyl.
Jag tror snarare det kan göra skada i längden om man fortsätter så, dvs gör godsaker till något absolut tabu.

Jag tycker det är ok att ge glass någon gång i veckan,och lördagsgodis och inte behöver sonen sitta med en skorpa på kalsen när de andra barnen äter tårta.

Socker är inte farligt om man ger det med måtta dvs inte godis,söt dricka och dyl varje dag.
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Håller med dig. Barnen fick en kusin för många år sedan. Då när deras son skulle äta gröt så fick det INTE finnas varken mjölk eller sylt på. Alltså HUR gott är det med gröt och vatten?? Om man serverar gröt till ett barn på 7 månader med lite sylt ( 1 tsk) och 1 msk mjölk. Hur mycket får barnet i sig då?? Störtlöjligt. Jag vet inte alls hur dom ser på detta idag. Men då var det så i alla fall. Ca 8 år sedan.
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Nu beror det ju på vad man ger för gröt iofs... men jag ger färdig gröt till min 7 månaders kille. Sådan somman köper på affären i förpackning och bara blandar i vatten, avsedd för bebisar. Köper alltid smaksatta, den han har nu innehåller päron, banan & hallon. Har smakat på den & den är jättegod. :d Finns ingen som helst anledning att blanda i sylt eller dyl i den tycker jag.

Men som sagt, jag vet ju inte vad det var för gröt eran kusin fick...
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

ha ha sån färdiggröt äter jag på lördagar, godast i världen juh!

Hellst med äpplesmak.. mm love it!
 
Sv: Det här med salt till bebisar...

Alltså HUR gott är det med gröt och vatten?? Om man serverar gröt till ett barn på 7 månader med lite sylt ( 1 tsk) och 1 msk mjölk. Hur mycket får barnet i sig då?? Störtlöjligt. Jag vet inte alls hur dom ser på detta idag. Men då var det så i alla fall. Ca 8 år sedan.

Barngröt är ganska söt i sig själv, jag tycker inte att sylt behövs till små barn. Min 9 månaders son äter gröt utan mjölk men med lite fruktpuré utan socker. Han älskar det! Varför introducera socker när det inte behövs, han saknar ju inte det han aldrig smakat. Visst kan man tycka att det är lite väl hysteriskt med rädsla för socker men det är faktiskt bevisat onyttigt och skapar koncentrationsproblem för många barn.

Mina barn kommer naturligtvis få lördagsgodis mm men jag ska verkligen försöka undvika att ge sylt, saft, bullar och liknande produkter varje dag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 155
Senast: Djurvän
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 760
Senast: Modig_Korn
·
  • Låst
Tjatter Kampen om ringen Det är i slutet av september, en grupp småväxta ryttare närmar sig den lilla byn Bri. Ja egentligen skulle man kunna...
107 108 109
Svar
2 165
· Visningar
72 793
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp